ZF 24

UPC, cu 1,2 milioane de clienţi pe TV: Am aflat din presă că Guvernul vrea să impună o taxă de 5% pe veniturile totale în mai puţin de o lună. Ne opunem adoptării acestui act

Severina Pascu, CEO al UPC Romania si Ungaria

Severina Pascu, CEO al UPC Romania si Ungaria

Autor: Adrian Seceleanu

09.06.2015, 22:46 354

Compania de cablu UPC România, parte a gigantului american Liberty Global, care are aproximativ 1,2 milioane de clienţi pentru servicii de televiziune prin cablu şi satelit, critică în termeni duri intenţia Guvernului Victor Ponta de a introduce în mai puţin de o lună de zile, printr-o ordonanţă de urgenţă, o taxă de 5% pe venituri pentru susţinerea unor staţii radio şi TV, la pachet cu o reducere a TVA-ului la 9% pentru aceste servicii.

Răspunzând unui set de întrebări pe această temă transmis de ZF, reprezentanţii companiei de cablu atacă planurile anunţate peste noapte ale executivului, susţinând chiar că acestea nu servesc interesului public şi că banii luaţi de la operatorii de telecom pentru a fi acordaţi unor posturi radio TV ar reprezenta în fapt un ajutor de stat pentru care ar fi necesară aprobarea Comisiei Europene.

La fel ca şi reprezentanţii Telekom şi Orange, reprezentanţii UPC afirmă că Ministerul Societăţii Informaţionale (MSI) şi Guvernul României au mers cu proiectul de ordonanţă de urgenţă spre avizare la Consiliul Naţional al Audiovizualului fără să-l prezinte iniţial şi industriei, căreia să îi solicite un punct de vedere.

“Din păcate acest proiect nu ne-a fost oferit spre consultare şi am aflat despre el din presă. Considerăm că nu s-au respectat prevederile Legii nr. 52 / 2003, privind transparenţa decizională în administraţia publică, întrucât nu am fost consultaţi în prealabil, deşi suntem vizaţi de această initiaţivă legislativă”, afirmă reprezentanţii companiei de cablu, insistând asupra faptului că punctul lor de vedere nu a fost solicitat. “Întrucât nu am fost consultaţi în prealabil, nu am putut furniza autorităţilor publice competente informaţii esenţiale cu privire la modul în care această iniţiativă afectează industria de telecomunicaţii, mediul de afaceri, creşterea economică şi competitivitatea pe piaţa locală”. 

Acest aspect a fost atacat pe un ton aspru chiar şi de Telekom, care este rezervat de regulă în comentariile privind proiectele guvernamentale. Telekom - unde acţionar minoritar este statul român prin chiar ministerul care a iniţiat proiectul de ordonanţă de urgenţă (al Societăţii Informaţionale) - afirmă negru pe alb că nu a fost consultat în legătură cu acest subiect: “Noua iniţiativă legislativă a fost formulată fără ca mediul de afaceri să fie consultat în prealabil. În plus, propunerea este vagă şi lasă loc de interpretări: spre exemplu, nu este clar dacă taxa de 5% este aplicabilă doar veniturilor realizate din furnizarea servicilor TV sau veniturilor totale”, conform grupului Telekom.

Reprezentanţii UPC punctează de asemenea exprimările vagi din proiect: “Acest aspect important este prezentat în  mod ambiguu - proiectul Ordonanţei de Urgenţă se referă la aplicarea procentajului de 5% asupra tuturor veniturilor companiilor”.
Acelaşi “timbru” a fost utilizat şi de reprezentanţii Orange, liderul pieţei locale de telefonie mobilă: "Suntem surprinşi de modul grăbit prin care se doreşte adoptarea acestei Ordonanţe de urgenţă şi considerăm necesară realizarea unui studiu de impact asupra pieţei, precum şi trimiterea spre consultare publică a proiectului”, au declarat reprezentanţii Orange.”

“Modul în care este reglementată scăderea TVA este neimplementabil”

Solicitaţi de ZF să comenteze intenţia Guvernului de a reduce TVA pentru furnizarea de servicii de televiziune, reprezentanţii UPC afirmă că sunt de acord de principiu cu un asemnea plan, însă susţin că un asemenea pas nu poate fi făcut peste noapte şi în niciun caz aşa cum prevede proiectul de ordonanţă de urgenţă.

“Ca principiu, suntem de acord cu scăderea taxei pe valoarea adăugată pentru activităţile de retransmisie de programe de televiziune în măsură în care o astfel de măsură ar determină o creştere a numărului de clienţi ai operatorilor respectivi. Cu toate acestea, modul în care este reglementată această scădere în proiectul de Ordonanţa de Urgenţă este cel puţin lapidar şi neimplementabil din punctul nostru de vedere. Considerăm că este necesar să existe o consultare publică cu privire la corelarea acestor noi prevederi legislative cu dispoziţiile Codului Fiscal şi cu privire la modul în care poate fi implementată o astfel de măsură, deoarece implică o serie de modificări ale pachetelor de servicii oferite clienţilor şi ale sistemelor contabile ale operatorilor”, conform reprezentanţilor UPC.

Fondul audiovizual - “o gravă ingerinţă în relaţiile dintre operatorii economici privaţi”, care doar “pretinde să urmărească un aşa-zis obiectiv social important”

Conform proiectului de OUG banii colectaţi de la furnizorii de servicii TV ar urma să fie utilizaţi pentru finanţarea unor “acţiuni si programe care asigura    libertatea de informare, diversitatea de opinie şi pluralismul în domeniul serviciilor de televiziune şi radio, precum şi susţinerea programelor informativ-cultural-educative”. Cine va stabili către ce posturi radio TV vor merge banii luaţi de la companiile de telecomunicaţii? Guvernul, la propunerea Ministerului Societăţii Informaţionale, conform proiectului: “Organizarea şi funcţionarea Consiliului Fondului Audiovizual, componenţa  acestuia precum şi criteriile de repartizare a Fondului Audiovizual vor fi supuse aprobării Guvernului de către Ministerul pentru Societatea Informaţională în termen de 30 de zile de la aprobarea prezentei ordonanţe de urgenţă”.

Reprezentanţii UPC atacă în termeni duri aceste prevederi: “Suntem de părere că propunerea legislativă reprezintă o gravă ingerinţă în relaţiile dintre operatorii economici privaţi, fiind total necorelată cu principiile fundamentale ce guvernează comerţul dintre Statele Membre şi fiind, deopotrivă, lipsită de justificare economică. Această iniţiativă legislativă pretinde să urmărească un aşa-zis interes social important (i.e. conform Notei de fundamentare ataşate Propunerii legislative), acesta reprezentând nevoia de finanţare a posturilor private de televiziune pe fondul <<dificultăţilor financiare persistente cu care se confruntă posturile de televiziune şi radio din România>> în condiţiile în care, în fapt, efectul sau va consta în subvenţionarea activităţii unor întreprinderi private de către alte întreprinderi private.  Considerăm că această taxă nu respectă interesul public, întrucât serviciile prestate de radiodifuzorii privaţi nu sunt de interes public, ci doar destinate publicului. Programele TV private trebuie sa îşi conducă activitatea pe baza mecanismelor economiei de piaţă caracterizată prin neintervenţia statului în activitatea operatorilor economici”.

Este „ajutor de stat”

Reprezentanţii UPC sunt de părere că sumele pe care Guvernul intenţionează să le ia din buzunarele operatorilor pentru a le transfera în cele ale unor companii radio TV reprezintă de fapt un ajutor de stat, pentru care va fi necesar un acord al Comisiei Europene.

“Considerăm că sumele ce ar trebui colectate în Fondul Audiovizual ar reprezenta ajutor de stat care trebuie utilizat cu maximă prudenţă şi care necesită autorizarea Comisiei Europene, deoarece reprezintă un mecanism care poate conduce la denaturarea concurenţei. Măsura propusă nu poate fi încadrată în niciuna dintre schemele de ajutor de stat existente, tocmai pentru că nu răspunde obiectivelor urmărite prin textul Tratatului privind Funcţionarea Uniunii Europene (...) UPC România se opune adoptării şi implementării acestui act normativ”.

Furnizorii de servicii de televiziune prin cablu, satelit şi internet au aproximativ 7 milioane de abonaţi, valoarea anuală a veniturilor generate de acest business fiind de aproximativ 400 de milioane de euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO