ZF 25 de ani: Antreprenori

ZF 25 de ani. Raul Ciurtin, antreprenorul care şi-a făcut un crez din a-i hrăni pe români. După Albalact şi Prefera, acum el dezvoltă Verdino. „Nu cred că odată început, poţi să te opreşti din a fi antreprenor. Nu poţi ieşi la pensie propriu-zis“

01.08.2023, 00:07 Autor: Cristina Roşca

În următoarea perioadă, în fiecare zi de marţi, ZF vă va prezenta poveştile unora dintre cei mai puternici antreprenori locali şi, implicit, poveştile - cu bune şi cu rele, cu suişuri şi coborâşuri - ale businessurilor pe care ei le-au creat.


Să treci de la medicină la antre­prenoriat într-un domeniu cu totul diferit pare o decizie extrem de dificilă, un fel de alegere a Sofiei. Şi totuşi, unii dintre cei mai cunoscuţi oameni de afaceri locali de astăzi sunt medicii de ieri, iar antreprenorul Raul Ciurtin este, poate, cel mai concludent exemplu.

„Eu am terminat medicina. Iar când am absolvit, brusc, nu am mai vrut să fiu doctor şi am vrut să fiu om de afaceri. Habar nu aveam ce înseamnă asta, ştiam doar din ce văzusem prin filme. Am fost total nepregătit. Mi-au trebuit mulţi ani să învăţ să fac lucruri, să învăţ să fac echipe, să fac produse. După foarte multă muncă, am construit o companie în industria laptelului aproape de la zero. Facând produse în fiecare segment, am reuşit ca această companie să devină numărul 1. În momentul în care am terminat acest ciclu, am realizat că dacă mai stau, nu mai pot să cresc, lucru pe care îl făcusem foarte mulţi ani. Atunci am vândut.“

A studiat Medicina, lucru pe care şi l-a dorit încă din liceu, ba chiar a şi făcut doi ani de stagiu ca medic generalist la Satu Mare înainte de a-şi da seama că vrea să păşească pe alt drum. Şi asta într-o perioadă în care profesia de medic avea o mare valoare în societatea românească, era apreciată şi respectată.

„Acum aproape 25 de ani, mai precis în 1999, am ajuns la Albalact“, îşi aminteşte Raul Ciurtin.

Oportunitatea de a intra în afaceri a venit chiar din partea tatălui său, Petru Ciurtin, care în 1999 a cumpărat pachetul majoritar de acţiuni al Albalact (fosta Întreprindere de Industrializare a Laptelui), după ce compania a intrat în proces de privatizare.

La momentul acela, businessul era îngropat în datorii, iar creditorii băteau la uşă. Deşi avea doar 26 de ani, Raul Ciurtin a preluat frâiele companiei pe care a dus-o în poziţia de lider după ce a mizat pe lansarea de branduri noi (precum Zuzu şi Fulga) şi pe rebrandingul celor deja existente (Albalact şi Rarăul), mărci cu tradiţie, dar peste care se aşternuse praful.

„Între timp, am încheiat un ciclu de business. Acum şapte ani, am vândut Albalact, din poziţia de lider de piaţă (către gigantul francez Lactalis – n.red.). De atunci am investit în mai multe companii. Dintre acestea, pe unele le-am vândut, pe altele încerc să le fac mari“, spune omul de afaceri.

El a preluat o companie – Albalact - cu afaceri de 2,5 milioane de lei şi cu probleme financiare, iar 15 ani mai târziu a vândut un grup de circa 110 mil. euro încasări.

Apoi, după exit, deşi a investit în mai multe domenii, de la imobiliare la turism sau viticultură, atenţia antreprenorului a rămas îndreptată mai ales către acelaşi sector pe care îl ştia deja foarte bine – industria alimentară.

Astfel, el a dezvoltat producătorul de conserve, pateuri şi zacuscă Prefera Food, şi asta tot acasă, în judeţul Alba. În cel mai bun moment, în 2020 – primul an de pandemie –, cifra de afaceri a companiei a ajuns la 51,4 mil. lei (peste 10 mil. euro). Apoi, treptat, au fost vândute din branduri, întâi în 2022 către Verdino, iar apoi anul acesta către grupul Morad.

Raul Ciurtin a păstrat fabrica de conserve din judeţul Alba, dar a vândut brandurile Prefera Foods şi contractele de distribuţie. El îşi concentrează astfel atenţia către cel mai nou pariu al său în industria alimentară – Verdino, o companie spe­cializată în producţia de alimente alternative la proteina animală. Mai exact, e vorba despre o companie care realizează alimente verzi, din proteină din mazăre.

„Cred că românii au un dar aparte de a face lucruri. În ceea ce mă priveşte, această meserie legată de mâncare o s-o fac cât o să pot să muncesc. După exit-ul din Albalact, am avut investiţii în mai multe zone, şi încă le am. Dar zi de zi, timpul meu este legat de zona de mâncare şi, în particular, de produsele alternative la proteina animală. E cumva opus faţă de ce am făcut până acum şi e totodată o provocare foarte mare.“

Verdino a apărut pe piaţă relativ recent, în urmă cu circa cinci ani, însă a capitalizat o tendinţă care în Occident a prins deja contur. Oamenii renunţă la produsele de origine animală sau reduc consumul de carne şi lactate, optând pentru alternative verzi. Tocmai de aceea, fondul de private equity BlackPeak Capital originar din Bulgaria a intrat în 2021 în acţionariatul Verdino, cumpărând ulterior încă un pachet de acţiuni. Compania a obţinut afaceri de 18,5 mil. lei în 2021, ultimul an pentru care exisă date publice, businessul fiind cu circa 80% peste anul anterior.

Totuşi, Raul Ciurtin defineşte Verdino ca o companie mică, şi asta mai ales prin comparaţie cu businessul Albalact. „Ceea ce facem noi acum este o categorie nouă în piaţă, iar inovaţia, îndrăzneala şi curajul fac parte din ecuaţie. Dar, cu siguranţă, oamenii sunt cei mai importanţi într-un business. Cred că un antreprenor are şansa să experimenteze atât succesul, cât şi eşecul. Eu am încercat să nu repet de două ori aceeaşi greşeală. Şi încerc să învăţ din greşeli! Şi tot învăţ...“, spune Raul Ciurtin.

De altfel, el afirmă că una dintre cheile importante pentru un antreprenor este să reuşească să înţeleagă că în primul rând cauzele unui eşec nu trebuie căutate altundeva decât în propria curte.

„Cred că foarte des în viaţa de antreprenor m-am confruntat cu provocări, cu obstacole. Dar consecvenţa, tenacitatea, dorinţa de a reuşi, toate m-au făcut să merg mai departe. Depăşirea acestor momente mi-a adus cea mai mare satisfacţie.“

Uitându-se în urmă la cariera sa de antreprenor, Raul Ciurtin îşi aminteşte că înainte cu circa un an să vândă Albalact, nişte furnizori de soluţii au venit şi i-au arătat laptele vegetal ca pe un nou trend în piaţă.

„Am avut o reacţie de genul «NU, astea sunt porcării. E împotriva laptelui!» Astăzi, sunt ţări în Europa unde laptele vegetal a depăşit laptele de vacă în termeni de consum. Nu am realizat acest lucru la momentul acela. Probabil, dacă înţelegeam mai bine ce înseamnă viitorul şi cât de repede se pot schimba lucrurile, m-aş fi gândit mai mult dacă să vând sau nu.“

Despre Verdino mai spune că e un proiect de alternative la carne, peşte şi brânză la care lucrează intens.

„Avem foarte multe produse. Încercăm să înţelegem pe ce canale să ajungem la consumator. Faţă de Albalact, Verdino se vrea un proiect european, unde această categorie e mult mai mare dat fiind comportamentul consumatorului. Ambiţiile sunt total diferite. Nu totul depinde de mine. Depindem de investitorii care vor vrea să investească în acest proiect.“

Cu privirea îndreptată către viitor, după 25 de ani de antreprenoriat, el speră ca în următorii 25 de ani foarte mulţi români plecaţi să se întoarcă acasă.

„Sper să îşi poată construi o viaţă frumoasă şi prosperă în România. Şi România să le poată oferi asta. E clar că economia locală a crescut foarte mult, atât datorită investiţiilor străine, cât şi datorită firmelor cu capital local. Nu ştiu să spun, în afară de aderarea la UE, care au fost alte evenimente importante în economia românească. Sigur pot să zic că ZF le-a relatat pe toate, şi asta cu mult profesionalism. Ba, mai mult, a scris şi scrie în continuare cu multă mândrie despre antreprenoriatul românesc. Aşa a fost şi în cazul meu!“

În ceea ce îl priveşte, ce îşi doreşte Raul Ciurtin de la următorii 25 de ani?

„Nu cred că odată început, poţi să te opreşti din a fi antreprenor. Nu poţi ieşi la pensie propriu-zis.“

 

 Cine este Raul Ciurtin (51 de ani)

A studiat medicina şi a făcut doi ani de stagiatură la Satu Mare ca medic generalist.

În 1999, a devenit antreprenor, preluând Albalact după privatizare. A mizat pe branduri noi şi pe rebrandingul mărcilor existente, transformând compania aproape falimentară în lider de piaţă. În 2016, a vândut-o către gigantul francez Lactalis.

Apoi, după exit, deşi a investit în mai multe domenii – de la imobiliare la turism sau viticultură –, atenţia antreprenorului a rămas îndreptată mai ales către acelaşi sector pe care îl ştia deja foarte bine – industria alimentară.

El a dezvoltat producătorul de conserve, pateuri şi zacuscă Prefera Food. Apoi, treptat, a vândut din branduri, întâi în 2022 către Verdino, iar apoi anul acesta către grupul Morad.

Raul Ciurtin îşi concentrează acum atenţia către cel mai nou pariu al său în industria alimentară – Verdino, o companie specializată în producţia de alimente alternative la proteina animală. Mai exact, e vorba despre o companie care realizează alimente verzi, din proteină din mazăre.