Antreprenorii „pursânge“ sunt, de regulă, cei care nu se pot opri din a crea ceva. Astfel, chiar şi după ce au dezvoltat o companie au idei pentru o alta. Chiar şi după ce au vândut un business, pe care au încasat, poate, milioane sau zeci de milioane de euro, ei nu se retrag pe o insulă sau nu se mulţumesc cu investiţii pasive, ci vor să îşi pună energia creatoare la lucru. Cei mai mulţi aleg să încerce cu totul altceva. Există însă şi unii care revin la acelaşi domeniu. De ce? Pentru că sunt convinşi în continuare că pot face diferenţa.
Unii antreprenori creează cu gândul de a vinde, mai ales cei din IT, dar sunt şi oameni de afaceri care aleg această cale pentru că îşi dau seama că au ajuns la un anumit nivel de unde nu mai pot creşte pe cont propriu.
De cele mai multe ori, atunci când fac exit dintr-un business, antreprenorii sunt nevoiţi să semneze contracte în care se angajează să nu revină în industria respectivă timp de 5-10 ani.
Motivul pentru care există asemenea clauze este evident. Un antreprenor cunoaşte deja bine piaţa, concurenţa, consumatorul, aşa că poate veni cu un business care să câştige rapid teren înainte ca noul proprietar al companiei iniţiale să aibă timp să se dezmeticească. Investitorii speră ca în 5-10 ani, perioada cât omul de afaceri are embargo, firma preluată de ei să devină mai puternică şi astfel să facă faţă cu brio competiţiei. Nu mereu se întâmplă aşa. Mai exact, există antreprenori care au avut răbdarea să aştepte, să vadă ce se întâmplă cu compania vândută de ei, cu piaţa respectivă şi să revină în forţă. Asta nu înseamnă că în acea perioadă de embargo au stat degeaba.
Cine sunt antreprenorii care au revenit în acelaşi domeniu?
1. Vladimir Cohn
♦ Companii vândute: EcoPack şi EcoPaper
♦ Companie nouă: Paper Invest SA
♦ Domeniu: hârtie
♦ Istoric: Vladimir Cohn este unul dintre cei mai puternici şi totodată discreţi antreprenori români. El a vândut în 2018 firmele EcoPack Ghimbav şi EcoPaper Zărneşti grupului britanic DS Smith, într-o tranzacţie care s-a ridicat la o valoare de aproximativ 208 milioane de euro. La momentul vânzării, cele două companii ajunseseră la afaceri consolidate de 50 de milioane de euro, fiind lideri pe segmentele lor de business. Anul trecut, antreprenorul anunţa că vrea să construiască la Giurgiu o nouă fabrică de celuloză şi hârtie, o investiţie de 1,4 mld. lei.
2. Dorin Mateiu
♦ Companii vândute: Elit Cugir
♦ Companie nouă: Cirrus Comexim
♦ Domeniu: carne de porc
♦ Istoric: i s-a spus „regele mezelurilor din Transilvania“ după ce a reuşit să pună Elit Cugir pe harta celor mai mari jucători din domeniu. A trecut cu fabrica printr-o insolvenţă şi a ajuns să vândă businessul din sectorul mezelurilor către gigantul chinez Smithfield. Dorin Mateiu nu a repornit imediat motoarele în sectorul alimentar cum ar fi făcut mulţi antreprenori, ci s-a implicat în imobiliare şi, în trei ani, a câştigat câteva milioane de euro. Doar dintr-o vânzare. El nu s-a ţinut însă prea mult timp departe de sectorul care l-a consacrat, astfel că a ajuns anul trecut cu Cirrus Comexim, companie specializată în creşterea porcinelor, în topul subvenţiilor primite pe intervenţia „Bunăstarea animalelor“, parchetul pentru sectorul porcin. Având în vedere că subvenţia se acordă în funcţie de efectivul de porcine, Cirrus Comexim a ajuns una dintre cele mai mari zece ferme din domeniu.
3. Ferenc Korponay
♦ Companii vândute: Maravet
♦ Companie nouă: Biovet Distribution
♦ Domeniu: animale de companie
♦ Istoric: Ferenc Korponay, cunoscut pentru că a fondat, dezvoltat şi apoi vândut businessul Maravet, activ în domeniul produselor pentru animale, a revenit recent în forţă în prim-plan în acelaşi sector printr-o achiziţie. Mai exact, firma Biovet Distribution SRL din Bucureşti, controlată de Ferenc Korponay (73%), Mihai Cristian Huziconschi (19%) şi Iudita Andreea Korponay (8%), a preluat compania Montero Vet SRL din judeţul Ilfov.
4. Cristian Ludovic Pop
♦ Companii vândute: Animax
♦ Companie nouă: Pet Factory
♦ Domeniu: animale de companie
♦ Istoric: antreprenorul Cristian Ludovic Pop, care nu a oferit niciodată vreun interviu şi cu care nu există imagini, este cunoscut drept fondatorul lanţului de pet-hop-uri Animax pe care l-a vândut anterior către un fond de investiţii. Apoi, el s-a orientat în principal către real-estate, conform datelor ZF, însă e activ în mult mai multe buinessuri, inclusiv în Pet Factory, activ tot în zona de hrană pentru animale. Astfel, antreprenorul s-a întors la „bază“ şi a investit din nou într-un business în domeniul animalelor de companie. El e acţionar şi în fondul Sparking Capital.
5. Andrei Siminel
♦ Companii vândute: VelPitar prin Broadhurst Investment
♦ Companie nouă: Management Objectives şi Click Top Management
♦ Domeniu: panificaţie
♦ Istoric: Siminel Andrei, unul dintre cei mai puternici şi discreţi oameni de afaceri din România, este implicat în mai multe domenii şi activităţi, de la real-estate la brokeraj şi panificaţie. Cel mai recent, grupul Broadhurst Investment, condus de Siminel, a vândut afacerea Vel Pitar, cel mai mare producător de morărit şi panificaţie din România. A fost una dintre cele mai mari tranzacţii din industria alimentară locală. Recent, Siminel a investit 10 milioane de euro în două fabrici de pâine şi produse de patiserie la Craiova şi la Brăila. Jumătate din sumă provine din fonduri europene, conform informaţiilor oferite de reprezentanţii Agenţiei pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale (AFIR) la solicitarea ZF.
6. Jean Valvis
♦ Companii vândute: Dorna Apemin
♦ Companie nouă: Aqua Carpatica
♦ Domeniu: apă minerală
♦ Istoric: a venit în România la începutul anilor ’90, convins fiind că piaţa locală este patria apelor minerale şi poate deveni cunoscută pentru acest lucru şi la nivel mondial. Anii au trecut. A înfiinţat companii şi le-a crescut. A fondat branduri şi le-a dezvoltat. Pe unele le-a vândut total, pe altele parţial. Totuşi, crezul său a rămas acelaşi. Astfel, el a fondat iniţial Dorna (ape minerale). În 2002, a vândut Dorna Apemin SA către Coca-Cola Hellenic Bottling Company şi The Coca-Cola Company, în urma unei tranzacţii în valoare de circa 40 de milioane de euro, conform datelor de la acea vreme. În 2010, a creat Aqua Carpatica, brand care în 2022, brandul a ajuns la vânzări de 386 mil. lei, plus 16%. În vara anului trecut Jean Valvis a vândut 20% din Aqua Carpatica, de această dată către gigantul PepsiCo.
7. Wargha Enayati
♦ Companii vândute: Regina Maria
♦ Companie nouă: Enayati Medical City
♦ Domeniu: sănătate
♦ Istoric: Wargha Enayati, unul dintre cei mai importanţi antreprenori din sectorul de sănătate din România, este cunoscut mai ales pentru că a creat, a dezvoltat şi a vândut operatorul de sănătate privată Regina Maria. Apoi, el a pariat pe Enayati Medical City, „un oraş medical“, ce deţine şi o componentă de servicii pentru vârstnici.
8. Omer Susli
♦ Companii vândute: Praktiker
♦ Companie nouă: Homelux
♦ Domeniu: retail bricolaj şi decoraţiuni
♦ Istoric: omul de afaceri Omer Susli, fostul proprietar al reţelei de bricolaj Praktiker, business pe care l-a cumpărat de la nemţii cu acelaşi nume, a deschis în 2018 în Ploieşti primul magazin din reţeaua proprie de mobilă şi decoraţiuni de interior Homelux. Apoi, el a continuat expansiunea acestei reţele, deşi într-un ritm mai lent decât cel estimat iniţial.
9. Constantin Duluţe
♦ Companii vândute: Agricost
♦ Companie nouă: Domeniile Avereşti
♦ Domeniu: agricultură
♦ Istoric: Constantin Duluţe, astăzi proprietarul producătorului de vin Domeniile Avereşti, este antreprenorul care a vândut holdingul agricol Agricost din Insula Mare a Brăilei către gigantul Al Dahra, într-o tranzacţie de 200 mil. euro. După ce a vândut Agricost, cea mai mare fermă din România după suprafaţa cultivată, Constantin Duluţe a început să investească puternic în businessul de vin Domeniile Avereşti. Această companie a fondat-o încă înainte de exit, dar din pasiune. Atât Agricost, cât şi Domeniile Avereşti sunt afaceri în sectorul mare al agriculturii, dar totuşi activează în segmente diferite.
10. Daniel Guzu
♦ Companii vândute: Fabryo
♦ Companie nouă: Duraziv (a vândut-o şi pe aceasta)
♦ Domeniu: materiale de construcţii
♦ Istoric: omul de afaceri Daniel Guzu, care s-a retras încet, dar sigur din prim-planul mediului local de business, a construit de-a lungul anilor mai multe afaceri în domeniul materialelor de construcţii (Duraziv, Fabryo), pe care le-a vândut însă treptat unor grupuri gigantice. Omul de afaceri a fondat în anul 1994 compania Guzu Chim. În 2006, fondul de investiţii suedez Oresa Ventures cumpără 49% din acţiunile Guzu Chim şi începe procesul de rebranding al companiei sub noul nume de Fabryo Corporation. Guzu face ulterior exit, dar încă de dinainte de acest moment el fondează Bau Profil, care a fost ulterior numită Duraziv şi care activează tot în domeniul materialelor de construcţii. Aceasta a fost la rândul său vândută către grupul Saint Gobain. Acum, antreprenorul mai are Ana Are (sucuri) şi Domeniile Panciu (vin).
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE