ZF 25 de ani: Antreprenori

Iulian Dascălu, fondatorul Iulius Group: Cu siguranţă, aderarea României la structurile internaţionale a generat cele mai mari schimbări. Odată cu aceasta a început creşterea economică, evoluţia ratingului de ţară şi a fost recâştigată încrederea oamenilor de business în România ca ţară stabilă şi sigură.

ZF 25 de ani. Iulian Dascălu, românul care a popularizat conceptul de „mall“ în România: „Un business este o sumă de pozitiv şi negativ“

03.09.2023, 16:00 Autor: Alina-Elena Vasiliu

„Cu siguranţă, aderarea României la structurile internaţionale a generat cele mai mari schimbări. Odată cu aceasta a început creşterea economică, evoluţia ratingului de ţară şi a fost recâştigată încrederea oamenilor de business în România ca ţară stabilă şi sigură“, este de părere Iulian Dascălu.

Noţiunea de „mall“ este astăzi, pentru cei mai mulţi dintre noi, la fel de banală precum cea de „magazin“ în urmă cu trei decenii. Mulţi nu au trăit nici măcar o zi într-o lume fără malluri şi merită amintit că această posibilitate de a avea totul la discreţie astăzi se datorează într-o mare măsură şi unui antreprenor român care nici acum nu şi-a terminat proiectele de pe lista de „to do“.

Acum un sfert de secol, imperiul imobiliar Iulius aşa cum este el astăzi exista doar în mintea antreprenorului care l-a făurit, Iulian Dascălu. Primul proiect care făcea numele Iulius să prindă rădăcini a apărut în anul 2000, la Iaşi, locul de origine a omului de afaceri care a reuşit să ţină piept marilor dezvoltatori imobiliari şi să pună umărul la dezvoltarea unei pieţe dominate de nume internaţionale.

„Acum 25 de ani, businessul era la început, primul nostru mall Iulius fiind la stadiul de proiect. Astăzi, suntem unde ne-am propus - Iulius este un brand românesc reprezentativ în real estate, care, prin proiectele sale, reuneşte locurile de muncă a peste 35.000 de oameni, care au generat, prin ideile şi munca lor, transformarea Iaşiului şi au contribuit la dezvoltarea Clujului, a Timişoarei şi a Sucevei“, povesteşte astăzi Iulian Dascălu.

Compania Iulius există încă din 1991, având iniţial ca obiect de activitate fabricarea şi comercializarea de produse vestimentare, accesorii din piele şi încălţăminte, dar abia la începutul anilor 2000 a făcut primele mutări majore în real estate. Iulian Dascălu a intrat în lumea afacerilor la începutul anilor ‘90, pe când avea 22 de ani, cu o reţea specializată în comercializarea de încălţăminte, business pe care l-a dezvoltat până în anul 1996, când a început să-i surâdă mai mult ideea de a avea nu doar magazine de încălţăminte, ci adevărate conglomerate pentru cumpărături, o idee care nu exista încă în România.

Primul proiect de acest tip a fost Complexul Terra, situat undeva la periferia Timişoarei, un mic centru cu o ofertă variată de produse, pentru toate buzunarele, după cum povestea Iulian Dascălu într-un interviu pentru Ziarul Financiar.

„La 22 de ani puneam bazele companiei Iulius. Alesesem deja direcţia antreprenoriatului şi deţineam o reţea naţională de magazine specializate în marochinărie, cu o prezenţă în Capitală şi în cele mai importante oraşe ale ţării. Aveam de partea mea entuziasmul vârstei şi dorinţa de a dezvolta un business relevant. A fost momentul în care am înfiinţat Iulius Group, societatea care stă la baza evoluţiei companiei de astăzi. Practic, la 22 de ani am intrat pe piaţa de real estate autohtonă, cu determinare şi cu viziunea, încă de pe atunci, de a avea un rol proactiv în comunitate. Patru ani mai târziu inauguram un centru comercial în Iaşi şi, ulterior, pe cel din Timişoara“, povestea Iulian Dascălu pentru ZF.

Anul 2000 aducea, prin ambiţia lui Iulian Dascălu, inspirat de ce vedea că se întâmplă pe piaţa americană, deschiderea mallului Iulius din Iaşi, primul concept propus de grup, într-o piaţă încă nefamiliarizată cu ceea ce însemna comerţul modern. Un concept similar mai exista doar în Capitală, unde grupul Anchor deschisese Bucureşti Mall. Antreprenorul ieşean a vrut să încerce ceva nou pe piaţa din provincie, o „reţetă“ care să determine oamenii să revină.

Până în 2008, grupul lui Iulian Dascălu ajungea cu brandul Iulius şi în Timişoara, Cluj-Napoca şi Suceava, fiind pionierul dezvoltării de malluri în provincie, cu finanţare din surse bancare. Primele credite au venit de la bănci din Grecia. Erau anii în care centrele comerciale de tip mall intrau în atenţia dezvoltatorilor imobiliari, pe măsură ce creştea puterea de cumpărare.

Iaşi şi Timişoara au fost primele oraşe în care Iulius a decis să se ancoreze, Iulian Dascălu fiind absolvent al unor universităţi din aceste oraşe: Universitatea „Petre Andrei“ din Iaşi (unde a terminat Finanţe-Contabilitate) şi Universitatea de Vest din Timişoara (unde a absolvit Economie şi Administrarea Afacerilor).

În 2008, când românii învăţaseră deja ce înseamnă shoppingul la mall, Iulian Dascălu făcea un pas înainte şi punea bazele primului concept mixt de regenerare urbană, aducând într-un singur loc, pe lângă magazine, şi opţiunile de petrecere a timpului liber, spaţiile verzi şi birourile. Aşa că în 2007 a început construcţia primei clădiri cu destinaţie de birouri în proiectul Palas din Iaşi, care avea să integreze şi prima parcare subterană din capitala Moldovei. În anul 2007, premergător crizei economice mondiale, Iulian Dascălu avea credite cumulate de 370 de milioane de euro şi încă multe proiecte în minte.

„În toţi cei opt ani de construire şi operare de malluri, am primit multe propuneri interesante. Anul 2007 şi începutul anului 2008 au fost bogaţi în oferte venite din partea unor fonduri de investiţii străine. Nu regret că nu am vândut până acum, dar nu exclud această variantă pe viitor“, spunea Iulian Dascălu în noiembrie 2008.

Cincisprezece ani mai târziu, Iulius este tot în mâinile lui, doar o serie de proiecte fiind gestionate astăzi împreună cu fondul sud-african Atterbury Europe, alături de care a pus bazele unui joint-venture în anul 2017, iar altele - împreună cu o altă companie, W&E Assets. Parteneriatul cu Atterbury Europa a venit într-o perioadă de stabilitate, o asemenea colaborare nefiind în planul lui Iulian Dascălu în plină recesiune de exemplu, în 2009, când spunea că într-o perioadă de criză nu cauţi parteneri, pentru că ei vor vrea doar să cumpere la preţuri mici.

„Un potenţial partener trebuie să vină cu valoare adăugată, ceea ce nu înseamnă numai aport financiar“, spunea el la acel moment.

Iulian Dascălu a devenit rapid „regele mallurilor“ din România, o titulatură despre care a spus de mai multe ori că nu-i place, dar căreia i se supune, pentru că, în esenţă, despre asta este businessul său.

Pe 31 mai 2012, Palas Mall din Iaşi devenea cea mai mare investiţie imobiliară din afara Bucureştiului, cumulând 265 de milioane de euro în ceea ce era primul concept de regenerare urbană din România, la construcţia căruia lucraseră 2.000 de oameni. Între timp, după noi serii de investiţii, Palas Mall, poziţionat în spatele Palatului Culturii din Iaşi, a ajuns să „înghită“ peste 320 de milioane de euro.

„Am fost primii care au implementat un amplu proiect mixt de regenerare urbană în România, replicat ulterior la Timişoara. Sunt proiecte de regenerare urbană care şi-au dovedit valoarea prin faptul că au stimulat dezvoltarea regională, au atras investiţii noi şi au creat locuri de muncă de calitate“, spune Iulian Dascălu astăzi.

În 2015, Iulius Group anunţa debutul lucrărilor unui alt proiect gigant, similar cu Palas Iaşi, de această dată la Timişoara. Denumit iniţial OpenVille şi rebranduit ulterior în Iulius Town, complexul de la Timişoara a ajuns la o investiţie totală de 442 de milioane de euro, având ca nucleu centrul comercial Iulius din oraşul de pe Bega. În jurul lui, au fost construite birouri, spaţii verzi şi zone de relaxare.

„Dezvoltatorii trebuie să se reinventeze, să vină cu ceva nou şi să aducă plusvaloare. Nu aş paria pe o simplă galerie comercială, ci pe proiecte mixte, cu investiţii în arhitectură, în simboluri reprezentative pentru oraşul în care sunt construite, proiecte care să aibă identitate“, spunea Dascălu în 2015.

Doi ani mai târziu, grupul Iulius anunţa că a încheiat un parteneriat cu fondul de investiţii Atterbury Europe din Africa de Sud, prin care cele două entităţi deţin în proporţii egale mallurile din reţeaua Iulius.

În 2019, avea loc inaugurarea Iulius Town - practic, o replicare a modelului pe care Iulian Dascălu l-a implementat iniţial în Iaşi, în ansamblul Palas. Întregul proiect Iulius Town, dezvoltat împreună cu Atterury Europe, a fost finanţat de mai multe bănci: Erste, Unicredit, Alpha Bank, Banca Transilvania, CEC Bank, OTP Bank.

Continuând seria inovaţiilor, Iulius a pus în 2022 bazele unui nou concept, Family Market, proiecte menite să deservească zonele rezidenţiale din cartierul Bucium din Iaşi şi din localitatea Miroslava de lângă acelaşi oraş. Pentru operarea acestor proiecte, Iulius s-a asociat în primăvara acestui an cu firma W&E Assets, fondată de Ilie Ghiciuc şi de Cocanougher Family Office.

Tot în 2022, Iulius a făcut demersurile pentru demararea, la Cluj-Napoca, a celui mai mare proiect de regenerare urbană pe platforma industrială Carbochim. Iulian Dascălu deţine pachetul majoritar din producătorul de abrazivi Carbochim Cluj-Napoca, listat la Bursa de la Bucureşti, pe care l-a cumpărat cu scopul de a dezvolta pe platforma sa un proiect mixt, păstrând însă şi componenta de producţie. Pe terenul achiziţionat, compania vrea să dezvolte un proiect cu unităţi rezidenţiale, spaţii de retail, un centru cultural şi o zonă de parc. Ansamblul va fi făcut tot în parteneriat cu Atterbury Europe. Din punct de vedere investiţional, proiectul de pe platforma Carbochim din Cluj-Napoca ar urma să fie cel mai mare dezvoltat de până acum, implicând o investiţie de 500 de milioane de euro. Anterior, în Iulius Town, care este tot un proiect mixt, investiţia a fost de 440 de milioane de euro.

Cea mai recentă mutare importantă făcută de Iulius este inaugurarea la Iaşi a proiectului Palas Campus, o clădire ocupată majoritar de 13 companii din IT şi automotive, cele mai multe multinaţionale.

În total, până acum, Iulius a realizat la Iaşi cinci proiecte de real estate, care totalizează 130.000 de metri pătraţi de spaţii de birouri şi 105.000 de metri pătraţi de retail, pentru care a alocat jumătate de miliard de euro. La nivelul întregului portofoliu imobiliar dezvoltat de Iulius, investiţiile sunt de aproximativ 1,3 miliarde de euro, toate proiectele fiind construite de firma ieşeană Build Corp.

 

Cum a fost parcursul lui Iulian Dascălu până aici?

„Un business este o sumă de pozitiv şi negativ, fiecare proiect pe care l-am implementat a fost însoţit de provocări şi am parcurs nenumărate momente dificile. Acestea sunt, până la urmă, o constantă în business, şi nu o excepţie, important este să găseşti resursele să le depăşeşti. Cred că am reuşit să facem acest lucru de-a lungul timpului, impactul proiectelor noastre reprezentând confirmarea.“

De-a lungul acestor mai bine de două decenii de dezvoltare continuă, şi economie locală a trecut prin multe suişuri şi coborâşuri, efectele resfrângându-se şi asupra businessului.

„Cu siguranţă, aderarea României la structurile internaţionale a generat cele mai mari schimbări. Odată cu aceasta a început creşterea economică, evoluţia ratingului de ţară şi a fost recâştigată încrederea oamenilor de business în România ca ţară stabilă şi sigură“, este de părere Iulian Dascălu.

După această dezvoltare fulminantă în provincie, întrebarea care încă nu şi-a găsit răspunsul este „Când va intra Iulian Dascălu şi pe piaţa din Bucureşti?“ Tentative au existat, una dintre ele fiind în anul 2017, când antreprenorul a preluat câteva clădiri secundare ale complexului expoziţional Romexpo din Bucureşti în schimbul sumei de trei milioane de euro, printr-un contract de asociere între Romexpo şi compania Stoneberg, care face parte din grupul Iulius. Planul era ca Iulius, în asociere cu Romexpo, să facă tot un proiect mixt, de regenerare urbană, în apropiere de Piaţa Presei. Suma vehiculată depăşea două miliarde de euro. În cele din urmă, din cauza unor controverse privind utilizarea terenului, planul a fost abandonat, cel puţin pentru moment.

Indiferent de planuri însă, Iulian Dascălu are o singură dorinţă de la anii care vor veni: o ţară care să îşi continue evoluţia, mai puternică economic.

„În ceea ce mă priveşte, îmi doresc să am în continuare o echipă performantă şi determinată, astfel încât să realizăm proiecte viitoare care vor contribui la această dezvoltare.“

Proiectul Palas din Iaşi este primul concept mixt de regenerare urbană din România, care a schimbat complet centrul oraşului, aducând într-un singur loc, pe lângă magazine, şi opţiunile de petrecere a timpului liber, spaţiile verzi şi birourile.

 

Proiectul de pe platforma Carbochim din Cluj-Napoca ar urma să fie cel mai mare dezvoltat de până acum, implicând o investiţie de 500 mil. euro.

Iulius vizează şi la Constanţa construirea unui proiect de regenerare urbană pe un teren de 38 de hectare aparţinând companiei petroliere Oil Terminal. Investiţia ar urma să se ridice la 815 mil. euro.