ZF 25 de ani: Companii

ZF 25 de ani. Angajaţii loiali, fundaţia marilor companii din România: cine sunt oamenii care lucrează în businessurile locale încă de la începuturile lor?

18.10.2023, 00:07 Autor: Cristina Roşca

În aproape orice companie, managementul de top, în frunte cu CEO-ul, este cel mai vizbil, este cel cu care businessul este asociat cel mai facil În realitate însă, niciun business nu ar fi posibil fără tot angrenajul din spate, fără echipele de oameni care, zi de zi, pun umărul la dezvoltarea fiecărei companii De 25 de ani, Ziarul Financiar a adus în prim-plan unii dintre cei mai importanţi executivi de top – români sau străini -, locali, regionali sau chiar globali De această dată însă, am vrut să punem reflectoarele pe oamenii din spatele cortinei, pe cei care nu sunt vizibili, dar fără a căror muncă lucrurile nu ar mai merge „ca unse“ În acest scop, i-am întrebat unii dintre marii angajatori locali, 20 la număr, companii cu mii sau chiar peste 10.000 de oameni pe ştatele de plată, câte persoane sunt alături de ei de la începuturi, câţi s-au alăturat în ultimul an, care este vârsta medie, dar şi fluctuaţia de personal l Ce am aflat de privind structura de resurse umane? Cât de multă fidelitate faţă de angajator mai există într-o lume a infidelităţii?

♦ Ileana Dumitru, Director juridic şi relaţii externe, BAT România: Media în cele trei entităţi economice prezente în România înclină în favoarea angajaţilor cu mai puţin de 10 ani în companie, aceştia fiind în prezent în proporţie de circa 70%. Este un nivel care reflectă schimbările de generaţie, dar mai ales complexitatea atinsă de business în perioada recentă, prin dezvoltarea de noi domenii de activitate şi a unui portofoliu divers cu categorii multiple de produse de nouă generaţie. Investim constant în digitalizare şi în dezvoltarea de noi platforme de comunicare cu partenerii noştri comerciali şi cu consumatorii, dezvoltăm capacitatea de producţie şi investim în tehnologizare, ne concentrăm pe sustenabilitate şi derulăm campanii cu impact pozitiv în protejarea mediului şi a comunităţilor. Toate aceste direcţii implică prezenţa unor oameni foarte bine pregătiţi şi dornici să contribuie la construirea unui viitor mai bun, obiectivul strategic al companiei.

„Un CEO nu este singur şi nu poate face nimic singur; vorba lui Einstein, îl citez mereu: «Dumnezeu nu ne-a trimis pe pământ ca să fim stăpâni, ci ca să slujim alţi oameni». Astfel, pentru un executiv de top, nu contează doar cifrele, contează ce lasă în urma sa, contează oamenii competenţi şi profesionişti, brandurile, poziţia pe piaţă şi cultura organizaţiei“, spune Aliz Kosza, business mentor, executiv care a strâns experienţe de top în cadrul unor companii precum MOL România, Orkla Foods şi Fabryo Corporation.

Afirmaţiile ei întăresc de altfel crezul ZF, că o companie este de fapt suma tuturor angajaţilor săi, fiecare om punând umărul la creşterea unui business. Totuşi, sunt unii salariaţi care cântăresc mai greu, sunt cei lucrează în aceeaşi companie de zeci de ani, astfel că îi ştiu toate secretele. Ba chiar au crescut împreună. Iar acum, ei dau mai departe din ce au aflat către noile generaţii.

„Producţia de plăci ceramice CESAROM are o tradiţie îndelungată, fiind demarată încă din 1962, iar mulţi ceramişti din fabrica Sanex lucrează aici de o viaţă. Avem încă familii întregi care lucrează cu noi şi care îşi transmit meseria din generaţie în generaţie“, spune Petrişor Grindeanu, director general al Lasselsberger Ceramics România, care deţine produ­cătorul de plăci ceramice Sanex, în portofoliul căruia se găseşte brandul CESAROM.

De regulă, numărul oamenilor care şi-au construit cariera în aceeaşi companie e relativ mic, mai ales în rândul noilor generaţii fiind practicată o rotaţie a joburilor la fiecare câţiva ani. Fidelitatea faţă de angajator, un concept extrem de popular acum câteva decenii, şi-a pierdut din farmec. Şi totuşi, cine sunt oamenii care au zeci de ani de experienţă în aceaşi companie şi de ce au rămas?

„Peste 200 de colegi sunt alături de companie de peste 30 de ani. Arctic oferă un mediu de lucru stabil“, spun reprezentanţii producătorului şi distribuitorului de electroscanice, ce are în total 4.500 de salariaţi, cei mai mulţi activi în producţie.

Unele domenii, precum retailul, sunt cunoscute pentru că au o rotaţie mare a forţei de muncă. Chiar şi aici însă, reprezentanţii din comerţul alimentar vorbesc de cifre în scădere şi de o rotaţie de sub 30%, versus chiar 80% acum 10-15 ani. Alte sectoare au fluctuaţii mult mai mici de personal, dar asta vine şi din faptul că sunt mult mai specializate.

„În Rompetrol am recrutat mereu profesionişti de nişă şi, având în vedere dificultatea cu care găsim specialişti în piaţă, dar şi faptul că vorbim despre roluri complexe pentru care este nevoie de minimum cinci ani de experienţă pentru a fi independent, ne-am asumat misiunea să creştem şi să sprijinim viitoarele generaţii de profesionişti în industria energiei“, spun reprezentanţii Rompetrol.

Indiferent de care este raportul între angajaţii cu vehime şi salariaţii noi, un lucru este cert - niciun business nu ar fi posibil fără tot angrenajul din spate, fără echipele de oameni care, zi de zi, pun umărul la dezvoltarea fiecărei companii. Deşi în aproape orice companie, managementul de top, în frunte cu CEO-ul, este cel mai vizbil, este cel cu care businessul este asociat cel mai facil, fără echipa din spate, managementul nu ar avea ce conduce. De aceea, am vrut să punem reflectoarele pe oamenii din spatele cortinei, cei care nu sunt vizibili, dar fără a căror muncă lucrurile nu ar mai merge „ca unse“.

 Ursus Breweries

Avem 70 de angajaţi, în diferite departamente ale Ursus Breweries, care fac parte din companie de la începuturile sale.

Vârsta medie a angajaţilor noştri este de 42 de ani.

Ursus Breweries are o rată bună de retenţie, de 89%.

Circa 38% dintre colegii noştri sunt în companie de cel puţin un deceniu, în timp ce 6% dintre ei s-au alăturat în ultimul an şi sperăm că vor face şi ei parte din povestea pe termen lung a Ursus Breweries.

 

 Rompetrol Rafinare

În Rompetrol Rafinare sunt peste 450 de angajaţi cu o vechime de minimum 25 ani, dobândită în cadrul Grupului KMG International (Rompetrol). Principalele arii de activitate în care aceştia activează sunt producţie (325) şi utilităţi (101).

Vârsta medie a angajaţilor activi din Rompetrol Rafinare este de 45 ani, iar distribuţia pe categorii de vârstă arată o pondere de 15% pentru persoanele sub 30 de ani, 32% între 30 şi 50 ani, iar 53% dintre angajaţii companiei au vârste de peste 50 ani.

În KMG International (Rompetrol), avem peste 200 de tipuri de roluri diferite, aşa că recrutarea şi selecţia candidaţilor au reprezentat mereu o provocare. Activăm în domenii diverse, de la rafinare şi petrochimie, la retail şi trading, iar toate zonele menţionate necesită diferite tipuri de candidaţi.

 

 Sanex

Echipa Sanex, producătorul brandului CESAROM, este formată din 420 de angajaţi, dintre care peste 75% sunt implicaţi efectiv în producţie. Avem în echipa noastră 68 de colegi care sunt alături de noi de peste de 25 de ani.

În acest moment, media de vârstă este de 46 de ani.

Având în vedere criza de pe piaţa muncii din domeniul construcţiilor, avem o rată de retenţie foarte bună, de circa 90%. Producţia de plăci ceramice CESAROM are o tradiţie îndelungată, fiind demarată încă din 1962, iar mulţi ceramişti din fabrica SANEX lucrează aici de o viaţă. Avem încă familii întregi care lucrează cu noi şi care îşi transmit meseria din generaţie în generaţie.

Peste 57% din colegii noştri au o vechime cuprinsă între 3 şi 20 de ani alături de noi, 18% au o vechime mai mare de 20 de ani, iar 25% dintre ei ni s-au alăturat de circa 3 ani.

 

 Penny România

Entitatea juridică REWE în România este înfiinţată din 2001 şi încă de atunci avem 32 de angajaţi alături de noi. Dacă ne uităm la PENNY  REWE România, retailer care este prezent în ţara noastră din 2005, avem 89 de angajaţi.

Media de vârstă astăzi în compania noastră este de 36,6 ani, pe când la început era de 33 de ani.

Potrivit ultimelor date, în 2022, peste 61% dintre angajaţi s-au încadrat în media de vârstă 30-50 de ani, pe când 29% au vârste de sub 30 de ani. Restul de 9,81% au peste 50 de ani.

În ultimii trei ani (2020-2022), fluctuaţia de personal a atins o cotă sub 30%, iar pentru anul acesta observăm un trend descrescător.

În total, în 2022, am avut 6.596 de angajaţi, dintre care 817 colegi cu o vechime de peste 10 ani în companie.

În 2023, numărul de colegi cu mai puţin de un an care lucrează în magazine, centrele logistice şi sediul central a fost de aproximativ 1.800.

 

 Kaufland România

De la momentul intrării Kaufland pe piaţa din România, în data de 13 octombrie 2005, când ajunsesem deja la peste 1.000 de angajaţi, au rămas până azi alături de companie peste 300 de persoane.

În prezent, vârsta medie în companie este de 40 de ani. La început, în 2005, vârsta medie era de 29 de ani. În acelaşi timp, observăm o transformarea piaţei muncii în ultimele aproape două decenii, cu tendinţa de migrare către echipe mai mature.

Observăm o rată a fluctuaţiei de personal mai mare la pozitiile entry level, mai ales în domeniul vânzărilor.

În prezent, Kaufland are peste 4.300 de angajaţi cu 10 sau mai mulţi ani de vechime în companie şi peste 3.300 de angajaţi cu mai puţin de un an de vechime.

 

 CON-A

În anul 1990, CON-A a fost printre primele firme private înfiinţate în Sibiu, începându-şi activitatea cu trei angajaţi. Acum aproximativ 25 de ani, firma crescuse la 30 de salariaţi, ca mai apoi, în octombrie 2003, să ajungă până la 226 de oameni.

Din prima perioadă de creştere şi consolidare a companiei, mai sunt alături de noi 18 persoane, care au o vechime mai mare de 20 de ani în cadrul CON-A.

Avem însă un număr foarte mare de angajaţi cu o vechime cuprinsă între 15 şi 20 de ani, iar 80 de persoane se încadrează la categoria personal cu vechime medie de 10 – 15 ani.

Vârsta medie a angajaţilor noştri este de 44 de ani – aceasta include atât personalul TESA, personalul administrativ, cât şi muncitorii din şantiere.

 

 Carrefour România

Am intrat pe piaţa din România în 2001, odată cu deschiderea primului hipermarket la Bucureşti, iar astăzi avem peste 15.000 de colegi şi peste 410 magazine în toate formatele. Dintre aceştia, avem încă alături de noi 171 de colegi din epoca „pionieratului“

Avem o medie de vârstă de 41 de ani, în creştere faţă de cea de la începutul activităţii Carrefour în România, de 27 ani.

Avem aproape 3.000 de colegi  - 2.992, mai exact – care sunt alături de noi de peste 10 ani. Alţi 2.829 de colegi ni s-au alăturat în ultimul an.

Din cei peste 15.000 de angajaţi, peste 70% sunt femei, acestea ocupând 33% din poziţiile de leadership.

 

 Concelex

Concelex a fost înfiinţată în 1994, iar alături de mine (Dan Piţurlea, fondator – n. red.) sunt şi acum, de peste 25 de ani, trei dintre oamenii de bază ai companiei.

Media de vârstă a angajajaţilor, de 41,1 ani, reflectă foarte bine maturitatea companiei şi seriozitatea.

În 2022, gradul de retenţie a angajaţilor în Concelex a fost de 85%.

Compania noastră s-a dezvoltat intens în ultimii ani, iar numărul de angajaţi a crescut foarte mult. De exemplu, în 2019, în doar câteva luni, am crescut numărul de angajaţi de la 100 la 500. Dintr-un total de 1.063 de angajaţi pe care îi avem în acest moment, 46 au vechime de peste 10 ani, iar 719 dintre ei s-au alăturat şi au rămas în companie în ultimii trei ani.

 

 Metro România

Circa 50 de persoane angajate pentru prima dată între 1996-1997 sunt încă active în companie.

Vârsta medie actuală este 42,2 ani. Spre comparaţie, în anii 2000 era de 35 de ani.

În ceea ce priveşte fluctuaţia de personal, ea a variat de la an la an. În 2023 ne situăm la 21,5%, versus 26% în anul anterior. Spre comparaţie, în 2020 şi 2021 fluctuaţia de personal era de 18,3% şi, respectiv, 21,4%.

Avem 2.200 de angajaţi care au mai mult de 10 ani vechime; dar şi 550 de angajaţi care au mai puţin de un an vechime.

 

 Arctic

Arctic este parte din grupul Arçelik din 2002. Numărul de angajaţi a crescut de la 1.900 de persoane la acel moment, la aproximativ 4.500 în prezent (inclusiv colaboratori). Peste 200 de colegi sunt alături de companie de peste 30 de ani.

Media de vârstă în companie se situează în prezent în jurul a 40 de ani şi variază în mod semnificativ în funcţie de departament.

Ultimii cinci ani au fost stabili din punctul de vedere al resurselor umane, fluctuaţia de personal rămânând constant sub 10%, iar trendul general fiind unul descendent. În primele opt luni ale acestui an am înregistrat o fluctuaţie de 5,51%.

În jur de 35% dintre angajaţi au peste 10 ani vechime, în vreme ce aproximativ 3,2% au sub un an vechime.

 

 Mega Image

Anul acesta, în cadrul programului „Creştem împreună“, au fost sărbătoriţi şase angajaţi care au o vechime de peste 26 de ani în companie, unul dintre aceştia fiind chiar CEO-ul companiei.

Avem peste 1.700 de colegi care fac parte de peste 10 ani din comunitatea noastră, reprezentând 15% din totalul angajaţilor Mega (aproximativ 12.000).

La polul opus, peste 2.600 de colegi, reprezentând 23% din totalul angajaţilor Mega Image, au mai puţin de un an în echipa noastră.

Media de vârstă se menţine relativ constantă, 30-35 ani.

 

 PORR

Avem trei colegi care sunt alături de noi încă de la începuturile noastre în România.

Vârsta medie în companie este de 42 de ani.

În rândul colegilor TESA, ne bucurăm de un grad bun de retenţie la nivelul organizaţiei noastre. O provocare este în continuare categoria reprezentată de muncitori, în rândul cărora există încă mirajul vestului şi al locurilor de muncă din afara ţării.

Aproximativ 29% din totalul numărului de angajaţi au mai puţin de şase luni în companie, pe când 39% au între şase luni şi trei ani. Totodată, unu din cinci oameni (21%) e cu noi de 3-5 ani, pe când 7% din totalul angajaţilor au 5-10 ani vechime. Apoi, 3% au 10-15 ani în companie, iar 1% sunt de peste 15 ani în cadrul PORR România.

 

 Auchan

Aproximativ 12% dintre angajaţii noştri sunt alături de noi de cel puţin 15 ani, iar peste o treime au minimum 10 ani de activitate în cadrul Auchan România.

Media de vârstă a angajaţilor se situează în prezent la 43 de ani. În 2006 (când compania a intrat pe piaţă - n.red.), media de vârstă era în jur de 45 de ani.

Rata de fluctuaţie de personal s-a situat în ultimii ani în intervalul 20-25%, în linie cu media industriei de retail, însă anul acesta avem o scădere a fluctuaţiei cu circa 10% faţă de anul trecut.        

Peste o treime dintre angajaţii Auchan au minimum 10 ani vechime în cadrul companiei, în timp ce aproximativ 10% sunt de mai puţin de un an alături de noi.

 

 Altex

Avem 246 de angajaţi cu o vechime de peste 15 ani în companie, dintre care 13 persoane au vechime mai mare de 20 de ani.

În ultimii ani am menţinut constant un număr de aproximativ 4.000 de angajaţi Altex România.

Astăzi, media de vârstă în companie este de 33 ani, deşi în jurul anilor 2000 media de vârsta pornea de la 41 de ani. Acest lucru se datorează faptului că activăm într-un domeniu al tehnologiei, electro-IT, iar tehnologia a avansat cu rapiditate în ultimii ani, astfel că atragem din ce în ce mai mulţi tineri.

Organigrama Altex de astăzi cuprinde puţin peste 400 de angajaţi cu o vechime mai mare de 10 ani, iar la capătul opus ne bucurăm de peste 800 de noi colegi angajaţi în ultimul an.

 

 BILKA

Povestea BILKA începe în 2007 cu doi angajaţi, ajungând azi la peste 650 de salariaţi dintre care 50 au fost integraţi în ultimul an.

Azi avem în echipă nouă angajaţi care sunt cu noi din primii ani ai companiei - 2007 - 2009.

Vârsta medie per total companie (productie şi Tesa) este de 38 de ani, în zona administrativă fiind mai scazută, de 32 de ani.

Gradul de retenţie este de 90%.

Circa 38% dintre angajaţi au vechime (lucrează în companie din perioada 2007 – 2020). Restul de 62% sunt angajaţi noi (2-3 ani vechime). Procentele sunt influenţate de creşterea mai accelerată a numărului de angajaţi din ultimii ani.

 

 Construcţii Erbaşu

Sunt peste 100 de persoane care erau parte a echipei noastre şi acum 25 de ani.

Circa 15% din personalul actual ne este alături de peste 10 ani, în timp ce 10% au mai bine de 15 ani în cadrul companiei. Totodată, 7% dintre persoane fac parte din cadrul grupului nostru de peste 20 ani.

Ponderea celor nou intraţi în echipă în ultimii 2-3 ani este de peste 30%, procent dat în primul rând de dezvoltarea continuă a businessului.

Vârsta medie în compania noastră este de 40 de ani.

 

 BAT ROMÂNIA

Avem o istorie de circa 25 de ani în România, iar 115 angajaţi sunt alături de companie de la începuturile sale pe plan local, în cele trei unităţi economice ale grupului.

Media de vârstă a angajaţilor grupului este de 36 de ani.

Pentru perioada recentă, rata de retenţie este, în medie, de 90% în cele trei entităţi ale grupului.

Media în cele trei entităţi prezente în România înclină în favoarea angajaţilor cu mai puţin de 10 ani în companie, aceştia fiind în prezent în proporţie de circa 70%.

În prezent avem peste 3.000 de angajaţi în cele trei entităţi economice din România, dintre care peste 400 de colegi ni s-au alăturat în acest an.

 

 Selgros

Avem o echipă de 182 de angajaţi care sunt alături de noi încă de la intrarea pe piaţa din România, în anii 2001-2002, când primele magazine Selgros şi-au deschis porţile.

De asemenea, avem în prezent un număr total de 1.402 de angajaţi care lucrează la noi de la deschiderea fiecărui magazin în parte.

Cu o reţea de 23 de magazine în toată ţara, avem în total peste 4.700 de colegi.

La debutul operaţiunilor noastre, media de vârstă era de 28 de ani, pe când în prezent a ajuns la 43 de ani.

În 2019, compania se confrunta cu o fluctuaţie de 27%. Reducerea în 2020 şi 2021 la 19% şi, respectiv, 18% a fost un semn pozitiv şi totodată rezultatul implementării unor politici şi practici de angajare şi retenţie a personalului mai eficiente. Reducerea fluctuaţiei la 17% anul trecut arată că măsurile luate în 2020 şi 2021 au continuat să aibă un impact pozitiv. În anul curent avem doar 11% fluctuaţie de personal.

În ceea ce priveşte experienţa angajaţilor în compania noastră, avem un grup de 1.609 persoane care a rămas alături de noi timp de cel puţin 10 ani. Pe de altă parte, avem şi 541 de persoane care au fost angajate în ultimul an.

 

 Interbrands Orbico

După fuziunea dintre Interbrands şi Orbico, în octombrie 2021, sub numele Interbrands Orbico, echipa noastră numără astăzi peste 2.300 de angajati, cu o medie de vârstă de 35 de ani şi o medie a seniorităţii de şase ani.

Avem alături de noi încă de la începuturi aproximativ 1% dintre oameni care au o vechime cuprinsă între 25 şi 30 de ani. Aproape 50% din colegii noştri sunt alături de noi de circa cinci ani. Cealaltă jumătate are o vechime de peste cinci ani, dintre care peste 15% dintre colegi sunt alături de noi de mai bine de 10 ani.

Suntem o organizaţie complexă, cu multe linii de business, cu prezenţă în toata ţara, avem colegi prezenţi în peste 100 de locaţii.

 

 Leroy Merlin România

Dacă ne raportăm la Colosseum, primul magazin Leroy Merlin din România, din totalul echipei iniţiale din 2011, peste 21% dintre oameni încă sunt alături de noi.

Procentul este diferit pentru fiecare magazin în parte – însă, în medie, 28% dintre echipele cu care am dat startul fiecărei unităţi sunt în continuare alături de noi.

Mulţi dintre colegii care au făcut parte din echipa iniţială sunt acum în misiuni cheie din companie.

Anual angajăm aproximativ 500 de colegi noi.

În momentul de faţă, vârsta medie este de 41 de ani, cu intervale foarte variate.


La acest material au contribuit şi Alina-Elena Vasiliu, Mădălina Panaete, Roxana Petrescu şi Florentina Niţu.