ZF 25 de ani: Indicatori economici

ZF 25 de ani. Valoarea exporturilor româneşti a crescut de aproape 13 ori în 25 de ani

11.09.2023, 00:07 Autor: Alexandra Matei

Produse cu eticheta „Made in Romania“, în valoare de 92 miliarde de euro, au ajuns anul trecut în toată lumea.

Piaţa internaţională era, acum aproape trei decenii, doar un vis pentru multe companii româneşti care abia făceau primii paşi în capitalism. Cu o economie de piaţă tânără, foarte puţini erau jucătorii care se gândeau la ieşirea dincolo de graniţe, ţinta iniţială fiind cucerirea pieţei locale cu ajutorul produselor ce poartă pe etichetă sintagma „made in Romania“.

Astfel, în 1998, România a pornit timid pe drumul afirmării în străinătate, cu exporturi care erau echivalentul a 7,4 miliarde de euro, arată datele INS. La momentul acela, companiile autohtone trimiteau dincolo de graniţe în special produse petroliere, mobilă şi alte articole de lemn,  alături de varii bunuri cu valoare adăugată brută mică, precum hainele şi încălţămintea.

Între timp, structura exporturilor locale s-a schimbat considerabil, unele industrii au pierdut teren în faţa unei competiţii acerbe din alte ţări sau chiar continente, în timp ce altele s-au ridicat şi au crescut precum Făt-Frumos. La fel a crescut şi valoarea exporturilor.

Într-un sfert de secol, exporturile României s-au multiplicat de aproape 13 ori, iar singurele momente în care au apărut scăderi au fost criza din 2008-2009 şi criza sanitară provocată de pandemia de COVID-19, evenimente de care nicio economie din lume nu a scăpat.

Astfel, în 2022, valoarea exporturilor a ajuns la aproape 92 de miliarde de euro, cu 23% peste nivelul din anul anterior, potrivit INS. Marii exportatori ai României sunt azi companiile multina­ţionale, care au venit în număr mare în economie în ultimele decenii, cele mai multe dintre ele intrând pe piaţă mai ales după aderarea la UE, eveniment ce a dat un vot de încredere ţării. Datele aferente anului trecut arată că în top 100 de exportatori locali se află doar patru companii antreprenoriale, multina­ţionalele fiind net majoritare.

Cei mai mari exportatori ai României vin din sectorul auto, e vorba de Automobile Dacia, Ford şi Daimler. De altfel industria auto ţine în spate astăzi cea mai mare parte a exporturilor locale, atât prin producţia de maşini, cât şi prin cea de componente.

Spre deosebire de acum 25 de ani, structura exporturilor e cu totul alta, fiind la vârf industrii cu o valoare adăugată brută mai mare decât anterior.

Totodată, sunt mult mai multe companii care trimit produse „made in Romania“ peste graniţe. Spre exemplu, printre marii exportatori cu capital privat românesc se numără Chimcomplex din industria chimică, producătorul de mobilă Aramis Invest şi producătorul de componente auto Compa Sibiu.

Anul trecut, nemţii, italienii, ungurii şi francezii au fost cei la care au ajuns cele mai multe produse cu eticheta Made in Romania. Valoarea exporturilor către aceste ţări, arată datele INS, s-a apropiat în 2022 de 40 de miliarde de euro, adică 43% din total.

Aceleaşi date arată că în 2022, printre cele mai exportate produse de România au fost automobilele, apratele electrice, combustibilii şi uleiurile minerale, dar şi cerealele sau produsele din fontă, fier şi oţel.

Deşi aceste produse au valoare adăugată brută mai mare decât textilele, spre exemplu, o industrie unde România doar coase şi asamblează şi unde salariile sunt apropiate de minimul de economie, e loc de creştere şi pe produse şi servicii mult mai complexe, precum cercetare-dezvoltare şi IT. Cu cât bunurile sunt mai complexe şi cu cât local se realizează mai multe activităţi în jurul lor, cu atât economia creşte mai repede.

 

O campanie editorială Ziarul Financiar