ZF Agrobusiness

ZF Agropower. Familia Dîrjan a atras anul trecut 1.500 de copii în excursii în lanul de lavandă din Fetindia, judeţul Sălaj. În acest an, în aprilie, în săptămâna „Şcoala altfel“, peste 1.000 de copii vor veni ca să înveţe să planteze lavandă şi să facă cosmetice naturale

04.04.2024, 00:05 Autor: Florentina Niţu

Învăţarea experien­ţială este un concept care prinde tot mai mult avânt în România, şcolilele orga­nizând excursii în natură, astfel încât copiii să înveţe prin inte­racţiunea directă cu plantele, potrivit familiei Dîrjan, care a primit circa 1.500 de copii anul trecut în lanul de lavandă ecologică din Fetindia, judeţul Sălaj, iar în acest an, numai în aprilie, în săptămâna „Şcoala altfel“, peste 1.000 de copii vor veni să învăţe să planteze lavandă şi să facă cosmetice naturale.

„Am avut 1.000-1.500 de copii care ne-au vizitat doar anul trecut. Cei mai mulţi au fost de la şcolile din judeţ, dar au venit două autocare şi din Miercurea Ciuc (jud. Har­ghita). Anul acest, în săptă­mâna 22-26 aprilie, vin câte două-trei autocare pe zi cu copii la noi în vizită, deci o să avem 1.000“, a spus Cristina Dîrjan, fondatoare a Agro Team Dîrjan, companie care realizează şi produse din lavandă ecologică sub brandul Coşul cu Lavandă. Ea a fost prezentă în cadrul emisiunii ZF Agropower, un proiect susţinut de Banca Transilvania şi Penny.

În timpul săptămânii „Şcoala altfel“, copii învaţă să planteze lavandă, le este explicată diferenţa dintre o cultură ecologică şi una convenţională, se uită cum evoluează culturile de lavandă, mentă, salvie şi roiniţă, fac ateliere despre cum să-şi facă cosmetice naturale acolo, dar şi acasă, primesc reţete şi „le povestim cât de important este să susţii un mic producător local“.   

„Dacă copilul plantează un butaş de lavandă, costul nu trece de 10 lei, iar excursia e în baza organizatorilor. La noi, copii achită planta, pământul şi ghiveciul, iar dacă facem ateliere de produse cosmetice, de exemplu realizăm o cremă, ei achită contravaloarea cremei“, a explicat ea.

Familia Dîrjan a pornit această afacere în 2014, după ce s-a întors din Italia, unde a petrecut 15 ani, şi a ajuns la cultura de lavandă din pură întâmplare, dar Cristina Dîrjan a afirmat că cocheta cu agricultura din anul 2000, când a cumpărat un teren în satul său natal, şi a început cu o cultură de nuc şi una de alun.

De altfel, Cristina Dîrjan a spus că şi-au dorit de multă vreme să atragă copii în lanul de lavandă, în excursii, şi chiar adulţi în vizită, dar a fost un proces de durată. „Primele invitaţii la cules de lavandă nu au fost cu succes. Însă, una dintre prietenele mele, învăţătoare, m-a susţinut aducând primele clase de copii în vizită, cărora le-a plăcut şi au dat vorba mai departe. A fost o muncă de convingere, dar perseverenţa este cheia“, a subliniat ea.

În plus, Cristina Dîrjan a menţionat că se axează chiar pe partea de educaţie şi merge în şcoli să le vorbească copiilor despre lavandă, dar şi despre celelalte culturi care au fost adăugate pe parcurs în business: mentă, salvie şi roiniţă. „În această perioadă avem înţelegerile făcute cu şcolile şi merg să le vorbesc copiilor despre ce culturi, despre ce ar însemna folosirea unor cosmetice naturale, cum le putem face acasă, ce înseamnă un produs chimic, ce înseamnă anumite substanţe care le prelungesc termenele de valabilitate etc“, a explicat ea. Apoi, dacă până acum mergea doar în şcolile din judeţul Sălaj, anul acesta va ajunge şi în judeţul Cluj, la 250 de copii, şi sper să meargă şi în alte judeţe.

Pe termen mediu, compania îşi propune să aducă şi adulţi în vizită în lanul de lavandă.

 

 

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny