ZF Agrobusiness

ZF Agropower. George Safir, director general, grupul Safir, producător de carne din Vaslui: Suntem foarte mulţi producători pe piaţă, cu o putere foarte mică. Trebuie să găsim modalităţi să avem o putere de negociere mai mare şi să creştem, cum a găsit Olanda. Tendinţa aceasta o să vină şi către piaţa din estul Europei

16.04.2024, 00:07 Autor: Florentina Niţu

„Noi am accesat proiecte europene din 2003, începând cu cele SAPARD. Avem proiecte depuse pentru unităţi de producţie şi pe carne şi pe alte linii de business“.

Companiile din in­dustria alimentară româ­nească au nevoie de extindere, fie prin creşterea capacităţii de producţie prin investiţii de la zero, fie prin achiziţii, pentru a satisface cererea pieţei locale şi a face export. Ţări din vestul Europei, precum Olanda, au găsit o modalitate de a se dezvolta, iar tendinţa aceasta o să vină şi în România, consideră George Safir, director general, grupul Safir, producător de carne din Vaslui.

„Ca idee de business generală de dezvoltare, suntem focusaţi în direcţia consolidării pe piaţă. La momentul de faţă suntem foarte mulţi producători pe piaţă, cu o putere foarte mică. Trebuie să găsim modalităţi să ne creăm o putere de negociere mai mare şi să creştem. Când am început colaborarea cu olandezii, erau zece abatoare în Olanda, iar acum, după cinci ani, mai sunt cinci abatoare. Tendinţa aceasta o să vină şi către şi către piaţa din estul Europei“, a spus George Safir, director general, grupul Safir, producător de carne din Vaslui, prezent în cadrul emisiunii ZF Agropower, un proiect susţinut de Banca Transilvania şi Penny.

Compania produce carne de pasăre, preparate şi semipreparate din carne de pasăre sub brandurile Deliciosul de Vaslui, Zdravăn Moldovenesc şi Fomică. Safir are şapte ferme, un abator şi o fabrică, iar distribuţia o face direct, având şi magazine proprii, fiind un lanţ complet de business de la bob la consumator, cu circa 800 de angajaţi.

Safir încă nu se află la o scară suficient de extinsă pentru a realiza achiziţii care să susţină obiectivul său de creştere, având o cifră de afaceri anuală de circa 70 de milioane de euro, în contrast cu firmele olandeze. Cu toate acestea, compania are în vedere să investească într-o nouă unitate de producţie, pentru a-şi mări capacitatea actuală. De altfel, în industria alimentară românească, cele mai mari firme abia ating pragul de un miliard de lei în venituri, în timp ce Ahold Delhaize, liderul din Olanda, a raportat venituri de 96 de miliarde de dolari în 2023 şi are o capitalizare bursieră de aproximativ 25 de miliarde de dolari.

„Avem depuse proiecte în direcţia aceasta. Noi am accesat proiecte europene din 2003, începând cu cele SAPARD. Chiar zilele acestea am semnat contracte pentru un proiect cu panouri fotovoltaice. Avem proiecte depuse pentru unităţi de producţie şi pe carne şi pe alte linii de business. Fondurile europene au fost totdeauna un factor care au ajutat la dezvoltarea noastră şi pe care le-am urmărit în permanenţă“, a menţionat George Safir. El a adăugat că în direcţia creşterii numărului de magazine proprii nu s-au focusat, pentru că nu este o prioritate acum. „Noi vrem să creştem cantităţile produse, ca să putem eficientiza costurile şi pentru a putea avea o putere de negociere mai mare.“

George Safir a explicat că acum sunt foarte mulţi producători, disipaţi şi nu pot oferi o gamă sau cantităţi relevante pentru un client, de exemplu, din vestul Europei sau orice altă ţară cu potenţial de export.

„Proiectul nostru major este să reuşim să ne consolidăm pe piaţă şi să optimizăm procesele, deoarece capacităţile de producţie în abatoare de felul celui pe care îl avem noi - producem 4.000-5.000 de capete pe oră – sunt mici versus ale producătorilor din vest, care au 15.000 de capete pe oră. Costurile de procesare sunt diferite şi atunci eficientizarea nu o poţi face decât prin a mări capacitatea“, a explicat executivul.

George Safir spune că businessul pe care-l reprezintă nu este 100% integrat, lipsesc două verigi de pe lanţul producerii cărnii de pasăre - incubaţia şi fermele de părinţi -, şi în această direcţie caută soluţii pentru optimizarea activităţi.

„Modelul de business în România este să ne integrăm cât mai mult pe lanţul producerii cărnii de pasăre, spre deosebire de producătorii din vest, care sunt focusaţi pe specialitatea lor, adică fermele sunt separate de FNC-uri şi abatoare şi fac contracte în trei, patru părţi pentru a-şi asigura materia primă. Acum, am văzut că şi acolo încep integreze cât mai mult, că au văzut unde se poate câştiga mai bine şi cred că noi o să dăm trendul şi pentru vestul Europei“, a subliniat el.

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny