ZF Agrobusiness

ZF Agropower. Lolita Company cultivă salate şi legume în sistem hidroponic în Prahova şi livrează către marile reţele de magazine „Vrem să investim într-o unitate de procesare“. Firma are 32 de angajaţi şi o cifră de afaceri în 2022 de 8,3 mil. lei

30.01.2024, 00:07 Autor: Mădălina Dediu Panaete

Producătorul realizează „in house“ de la însămânţare până la tichetarea legumelor şi salatelor.

Lolita Company, un producător de salate şi legume din Poienarii Burchii, judeţul Prahova, şi-a început activi­tatea în 2009 cu un hectar de seră hidroponică în care cultiva doar salată.

Astăzi, compania lucrează 6 hectare, dintre care două în spaţiu protejat şi patru în aer liber pe care cultivă atât salată cât şi legume pe care le livrează mai departe către lanţuri de magazine precum Lidl, Kaufland, Carrefour şi Cora.

„Cultivăm tot timpul anului. Avem salatele cu rădăcină, verdeaţă şi legumele de sezon şi ridichi, ceapă verde. De exemplu, acum în sere avem salate, răsaduri şi flori. Fiind o suprafaţă destul de mare de seră, capacitatea noastră ne permite să cultivăm mai mult decât este cerere pe piaţă de salate cu rădăcină. Şi atunci încercăm să ne menţinem persoanele angajate tot timpul anului. aşa că lucrăm şi în perioada de iarnă cu proiecte ocazionale aşa cum este cel cu flori“, a spus Olimpia Şerban, director general al Lolita Company, în cadrul emisiunii ZF Agropower, un proiect susţinut de Banca Transilvania. Ea explică faptul că în perioada de iarnă reuşesc să menţină activitatea serei prin colaborări pentru flori sau răsaduri de legume.

Olimpia Şerban povesteşte că atunci când compania a decis să investească într-o seră hidroponică, acest tip de cultură era un lucru inedit.

Sera hidroponică implică practic cultivarea plantelor în apă, nefiind necesar solul. Pe de altă parte, în Ţările de Jos (Olanda) de exemplu, acest tip de seră se foloseşte foarte mult. De aici s-au inspirat şi fondatorii companiei atunci când au ales să investească într-o astfel de seră.

„Chiar sera este adusă din Olanda în 2009 şi, cum ne place nouă să spunem, cultivăm salată românească cu tehnologie olandeză. În acel moment, cred că investiţia s-a ridicat la circa un milion de euro, dar astăzi nu cred că mai reprezintă o sumă atât de mare. Nu sera, cât tehnologia costă mai mult, iar noi am făcut investiţii constante şi continuăm să facem“, a mai spus Olimpia Şerban. Salatele, dar şi celelalte legume produse realizate de Lolita Company se găsesc în Kaufland, dar şi în Carrefour, Cora, dar şi în magazinul online Freshful. În plus, pentru legume Lolita Company se găsesc şi în Lidl.

„La noi predomină salata, indiferent dacă este în cultură hidroponică  sau este clasică. Suntem printre puţinii producători cu o varietate aşa mare de soiuri de salate, avem cel puţin şase soiuri pe care le cultivăm tot timpul anului. Avem legumele de sezon, ardeiul California tricolor, pe care cultivăm de câţiva ani buni, vinetele graffiti, vinetele albe, vinetele clasice, castraveţi cornişon. Încercăm pe cât posibil să avem o mare diversitate ca să putem avea loc şi pe rafturile magazinelor“.

Ea menţionează însă că nu este uşor să intri în magazine, dar nici să rămâi acolo.

În prezent, în cadrul companiei lucrează 32 de oameni, iar producătorul realizează „in house“ de la însămânţare până la etichetarea legumelor şi salatelor.

Din Poienarii Burchii pleacă produsele cu maşinile proprii ale companiei către depozitele marilor lanţuri de magazine.

Printre proiectele companiei de anul acesta, se află producţia de legume ecologice pe un hectar. În plus în 2023, producătorul a investit şi într-un camion. Însă cel mai mare proiect este o linie de procesare, deoarece există o concurenţă destul de mare în zona de salate ambalate gata de consum.

„Chiar dacă cultivăm salată de atâţia ani nu am reuşit să facem această linie până acum. Ne-am dori să trecem şi la procesare, pentru că există mulţi producători de legume în România, trebuie să avem grijă unii de ceilalţi, trebuie să să lucrăm împreună ca să putem să răzbatem. Singuri n-am reuşi să facem toate produsele gata de consum, cred că noi am avea undeva la 60% din materia primă“.

Olimpia Şerban spune că o astfel de investiţie într-o linie de procesare se ridică la minim 250.000 de euro.

Lolita Company e terminat anul 2022 cu o cifră de afaceri de 8,3 milioane de lei, conform datelor publice de pe site-ul Ministerului de Finanţe. Conform termene.ro, asociaţi în cadrul companiei sunt Veronica Bobutac (80% din părţile sociale) şi Igor Gilea (20%).

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny