ZF Investiți in România

Investiţi în România! Crama Gramma pregăteşte circuite turistice care includ degustări, cazare în căsuţe, vizite la alţi antreprenori şi obiective din Iaşi

26.03.2021, 17:00 Autor: Alex Ciutacu

♦ Planul de investiţii de 1 mil. euro va fi implementat treptat până în primăvara anului viitor. ♦ Căsuţele vor fi achiziţionate de la producătorul Modulary Factory din Piatra-Neamţ. ♦ Preţul pentru o noapte de cazare se va situa la 350-400 de lei. 

Crama Gramma dezvoltă o serie de experienţe turistice care ar putea include şi vizite la antre­prenori locali sau alte obiec­tive turistice din Iaşi, pe lângă cazare în căsuţe, tururi de cramă şi degustări, în con­textul în care pro­ducătorul aflat la circa 10 km de oraşul celor şapte coline a anunţat recent un plan de in­vestiţii de 1 milion de euro, a explicat Marian Olteanu, director general, Gramma Wines, în emisiunea Investiţi în România, realizată de ZF în parteneriat cu CEC Bank. 

„Cuprinde cazare în căsuţă, încercăm să organizăm tur de cramă pe zi şi degustare pe seară, şi fiind la doar 15 minute de Palatul Culturii şi 10 minute de Mânăstirea Cetăţuia, putem organiza mici excursii, inclusiv în Iaşi“. 

Întrebat ce mai poate cuprinde o experienţă turistică, invitatul a explicat că este loc de colaborare cu alţi antreprenori locali. 

„Încercăm să colaborăm şi cu alţi antreprenori. Avem vecini cu o carmangerie şi afumătoare, avem un mic business Arca lui Noe chiar aproape de noi, unde e o fermă cu câte două exemplare din fiecare animal domestic, avem mulţi antreprenori pe care putem să-i integrăm într-un circuit şi o experienţă cât mai complexă“.

Conceptul turistic gândit de Gramma are ca element de noutate în business achiziţia a opt căsuţe modulare de la producătorul Modulary Factory din Piatra-Neamţ, în contextul în care Marian Olteanu a achiziţionat deja o unitate în 2020 pentru a o testa. 

„Înţelegem că pentru turism recreaţional oamenii vor să se simtă mai confortabil, poate nu vor să stea într-o clădire cu foarte multe încăperi şi încercăm să dăm şi genul acesta de confort. Avem o proprietate de 40 de hectare alcătuită din 15 hectare de vie şi restul pădure, lac, păşuni“. 

Antreprenorul estimează că preţul pentru o noapte ar putea ajunge la 350-400 de lei, iar activitatea turistică integrată inclusiv cu unităţile de cazare ar începe abia din primăvara anului viitor. 

„Probabil nu va fi ieftin. Ne-am gândit la un preţ în jur de 350-400 de lei, dar în preţ vor intra mai multe, inclusiv o parte de degustare, o sticlă de vin, încercăm să facem un pachet, să nu oferim doar cazare“. 

Investiţia în unităţile de cazare se ridică la circa 250-300.000 de euro, întrucât bugetul include şi utilarea căsuţelor, nu doar construcţia lor. 

„Încercăm să băgăm tehnologii, vom testa ceva cu energie regenerabilă, ială electrică, dacă nu se vrea interacţiune cu noi să te poţi caza şi să te decazezi singur fără cheie, iar asta înseamnă anumite costuri“. 

Recent, Gramma a anunţat investiţii totale de 1 milion de euro, iar invitatul a explicat în emisiune că acest proiect are mai multe componente. 

„Renovăm crama veche şi o retehnologizăm, mai aducem câteva baricule pe care nu le avem, cisterne de ceramică, replantăm în primă fază 3,5 ha de vie, apoi încă 7 ha, ceea ce ne va ajuta şi pe partea de producţie şi pe partea de turism. (...) Şi apoi mai investim într-o sală de degustare nouă, ultima componentă care închide cercul fiind cea a căsuţelor“. 

Odată cu replantarea treptată a unei suprafeţe totale de 10,5 ha, dintr-o vie de 15 ha, producătorul vrea să lanseze şi două sortimente noi, dezvoltate la Staţiunea de Cercetare de la Iaşi – golia şi arcaş. 

În ceea ce priveşte finanţarea acestor investiţii care se vor finaliza până în primăvara anului viitor, Olteanu estimează că 20% va proveni din fonduri proprii, iar restul prin Măsura 3 granturi pentru investiţii, respectiv Programul Naţional Strategic vie-vin, unde o derogare de la Comisia Europeană a ridicat procentul de cofinanţare europeană de la 50% la 70%. 

Capacitatea de producţie a Gramma se ridică la circa 100.000 de litri, iar în 2020 crama a produs peste 90.000 de litri, în contextul secetei. Capacitatea de producţie va mai înregistra fluctuaţii pe termen scurt, pe fondul iniţiativelor de replantare, însă producătorul pune accent mai mult pe diversificarea soiurilor. 

Dacă înainte de pandemie un procent de 80% din vânzări era realizat în HoReca, adaptarea la pandemie, restricţiile resimţite de acest sector şi investiţiile în marketing digital au reaşezat ponderile în 20% HoReCa, 40% online şi 40% retail. Pentru acest an, retailul ar putea prinde mai mult avânt. 

„Anul 2021 a început foarte bine. Am văzut un interes foarte mare pe international key accounts, marile reţele de retail au venit către noi şi am reuşit să listăm în câteva, şi suntem în discuţii cu alte câteva. Cred că deja avem 20% din producţie livrată, facturată şi pe rafturi“. 

Gramma nu mizează pe revenirea HoReCa în perioada imediat următoare, întrucât şi jucătorilor din acest sector le lipseşte în continuare predictibilitatea. 

„Îi văd pe partenerii din HoReCa foarte circumspecţi, adică dacă înainte abia aşteptau o relaxare, să cheme personalul la muncă, să înceapă să-şi facă aprovizionările, acum în ultima perioadă nu mai au încredere că dacă deschid vor rămâne deschişi sau vor apuca să vândă stocurile. Vinul nu expiră, îl ţii acolo, dar dacă iei carne şi nu apuci să o vinzi nu o ia nimeni înapoi. Toţi sunt prevăzători şi aşteaptă semnale mai sigure“. 

Antreprenorul se aşteaptă ca activitatea turistică să aducă un plus de 25-30% în afaceri începând cu 2022, când va începe aceasta, însă a explicat că rolul acestor dezvoltări este şi asigurarea unui canal de vânzare propriu. 

„Dezvoltarea mai are rolul de a prelua o parte din vânzare, să încercăm să nu mai ieşim cu vinul din cramă şi să facem cumva să se consume aici“. 

Crama Gramma a înregistrat afaceri de 1,5 mil. lei în 2020, în creştere faţă de 1,2 mil. lei în 2019. Totodată, profitul s-a situat la 130.000 de lei, în comparaţie cu 270.000 de lei în 2019, pe fondul unor investiţii semnificative în marketing digital – cele care au dus canalul online la 40% din vânzări. 

Pentru 2021, Marian Olteanu ţinteşte afaceri de peste 2 mil. lei şi un profit de 250.000-300.000 de lei.  

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank