ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Crama Pivniţa Savu din Transilvania vrea să ajungă de la 30.000 la 100.000 de sticle de vin îmbuteliate anual în următorii trei ani. Familia Savu cultivă viţă de vie pe zece hectare, dintre care şase hectare de vie veche

03.04.2024, 00:06 Autor: Alex Ciutacu

Crama a investit aproape jumătate de milion de euro în ultimii doi ani.

Crama Pivniţa Savu din Ciumbrud, judeţul Alba, vrea să îmbutelieze mai mult din vinul pe care îl produce şi îşi propune să ajun­gă de la 30.000 la 100.000 de sticle pe an în următorii trei ani, a explicat Sergiu Savu, oenolog şi ma­nager la Pivniţa Savu, în emisiunea ZF In­vestiţi în România!, realizată în partene­riat cu CEC Bank.

„Noi avem ca­pa­citate de produc­ţie de 100.000 de litri, dar producem 70.000 de litri şi mo­mentan îmbute­liem undeva la 30.000 de sticle anual. Obiec­tivul este să ajun­gem în urmă­torii trei ani la 100.000 de sticle şi să ne oprim acolo la nivel de volume“.

Vinul neîmbuteliat este vândut sub vrac la crama din Transilvania a familiei Savu, ceea ce ajută astăzi la cash-flow.

„Restul vinurilor le-am păstrat pentru clienţii casei, clienţi care vin de mulţi ani la noi în cramă şi beau vi­nurile. Ei le consumă la eveni­men­tele lor private sau petreceri. Este şi o formă care cumva ne asigură cash-flow-ul. La început de drum este greu să acumulezi capital, să investeşti în branding, în sticle, iar forma aceasta de vânzare este mai accesibilă“.

Însă creşterea ponderii de vinuri îmbu­te­liate necesită investiţii în echipa­mente, iar familia Savu se uită spre opţiunile de finanţare cu fonduri ne­rambursabile care se adresează sec­to­rului viticol.

„Tocmai aşteptăm o nouă sesiu­ne de finanţări prin APIA prin care putem să tehnologizăm crama şi vom investi în partea de utilaje de îmbuteliere. Se vor ridica undeva la 150.000 de euro după calculele noas­tre, cofinanţare 50% sau cel puţin aşa a fost în ultima sesiune“.

Crama vinde astăzi vinuri îmbu­teliate în HoReCa, dar are şi pre­zenţă la nivel naţional în magazinele Carrefour, printr-un program dedi­cat vinului românesc.

„A fost de impact ca lumea să ne vadă în retail, să vadă că producem vinuri în Ciumbrud, în Translvania, doar că nu avem cantităţi mari încât să putem fi în tot retailul românesc şi nici nu ne dorim lucrul acesta. Apoi am intrat în HoReCa, în zona Transilvaniei cel mai mult, acum ne aflăm şi pe partea Moldovei şi în Bucureşti“.

Pasiunea familiei Savu din satul Ciumbrud pentru vinuri a început odată cu bunicul lui Sergiu Savu, care cultiva viţă de vie în sistem familial şi îl vindea prietenilor. Povestea a fost dusă mai departe de tatăl şi unchiul lui, iar de câţiva ani s-a implicat şi tânărul de 24 de ani în afacere.

„Am început cu 49 de arii (0,49 hectare), cum se concesionau după Revoluţie şi am ajuns orgnic la 10 hectare de viţă de vie, care ne asigură suprafaţa necesară pentru a crea vinuri care să ne poarte amprenta“.

Din cele zece hectare de viţă de vie, pentru şase dintre ele va fi menţinută partea de vie veche, dar pentru celelalte se investeşte în replantare. 

„Acolo situaţia este mai uşoară cu fondurile europene pentru că ne asigură de fapt o finanţare de aproape 90%, ceea ce este foarte încurajator, e un imbold şi ne vom dezvolta pe partea aceasta“.

Crama Pivniţa Savu a investit în ultimii doi ani în dezvoltare şi din fonduri proprii, după cum a povestit Sergiu Savu.

„În ultmii doi ani am invesit aproape jumătate de milion de euro cumulat şi cred că vor mai urma nişte investiţii, poate puţin mai mici, dar care ne vor sigura cumva notorietatea brandului“.

Producătorul din Transilvania face astăzi în principal vinuri albe, dar a intrat şi pe segmentul vinurilor roze. În următorii cinci ani vrea să ajungă şi la prima etichetă de vin roşu.

Pe viitor, planurile Pivniţa Savu sunt orientate în jurul turismului viticol, iar familia Savu discută cu mai mulţi antreprenori din zonă pentru a crea o experienţă integrată.

„Noi suntem conectaţi de trei aeroporturi internaţionale prin autostradă, la 45 de minute distanţă. Următorul pas va fi să ivnestim în turism viticol, am început deja demersurile timid şi sper ca în următorii 3-4 ani să deschidem primul punct turistic gastronomic în vie pe care să îl dezvoltăm în viitor“.

Familia Savu a început deja să cumpere terenurile pe care vrea să înceapă dezvoltarea proiectului de turism viticol. Totodată, discută deja cu parteneri din zonă pentru cazare sau chiar cu alte crame, întrucât Sergiu Savu spune c un turist vrea să viziteze mai multe crame într-o excursie, nu una singurăă.

„Vrem să aducem turişti atât români, cât şi străini. (...) Noi avem parteneri în zonă care au investit în cazare în ultimii 2-3 ani pentru că au simţit potenţialul, dar vom organiza şi noi propriul sistem de cazare care va fi ceva mai diferit. Vrem s aducem nişte containere modulare în vie, iar lumea să doarmă chiar printre rândurile de viţă de vie“.

Crama a început discuţiile finale şi pentru export în HoReCa din Europa, iar managerul estimează că vor trimite anul acesta primele sticle în Germania, Irlanda şi ţările nordice, cu posibilitatea de a ajunge şi în Italia sau Spania.

Cifra de afaceri s-a ridicat la 150.000 de euro în 2023 şi ţinta pentru 2024 este de 200-250.000 de euro. Marjele de profit sunt între 20% şi 30%, crama lucrează cu patru oameni în mod constant şi angajează muncitori sezonieri la nevoie.

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank