ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Ionel Burtea, Abund Berry: Clima ne provoacă să mergem spre producţie în sere şi spre produs finit. Avem proiecte pe Investalim, Tranziţie Justă, Fondul de Modernizare şi pe alte măsuri

04.04.2024, 00:06 Autor: Alex Ciutacu

Cifra de afaceri s-a ridicat la 8,2 mil. euro în 2023, iar ţinta pentru 2024 este de 10 mil. euro Abund Berry vrea să facă un proiect de 45 mil. euro prin programul Investalim.

Provocările climatice influenţează piaţa globală de fructe de pădure şi îi împing pe producători să se orienteze spre producţia în spaţii protejate şi spre procesarea fructelor în produse finite, a explicat Ionel Burtea, fondator al Abund Berry, în emisiunea ZF Investiţi în România!, realizată în parteneriat cu CEC Bank.

„În 2023 ne-am lovit mult de inflaţie şi de provocările climatice, nu doar la nivel local, în producţia proprie, dar şi pe zona de im­port, unde vedem o climă care se schimbă de la an la an. Sezonul de afine din Peru a fost foarte afectat, 70% din producţie a fost afec­ta­tă la final de sezon, ceea ce a dus la o creştere a preţurilor cu 400% faţă de anul anterior“.

Schimbările climatice se resimt de la sezon la sezon, ceea ce afectează capacitatea de a construi o strategie de business predicti­bilă pentru piaţa de fructe fresh. În acest con­text, Abund Berry a început să investească în sere. „De la an la an, provocările climatice ne aduc în zona de a face investiţii în spaţii protejate. De doi ani suntem în şantier şi anul acesta finalizăm o seră de un hectar de căpşuni şi un spaţiu de depozitare“.

Investiţia pentru sera de un hectar se ridică la 1,5 milioane de euro, în timp ce investiţia pentru o nouă zonă de depozitare de 700 mp se ridică la 600.000 de euro.

Abund Berry produce astăzi circa 300 de tone de afine, zmeură, mure şi căpşuni pe 20 de hectare în Gorj şi Făgăraş. Sera de un hectar va mai aduce 100 de tone în producţie proprie şi este realizată printr-o finanţare AFIR. „Do­rim să depunem din nou pentru finanţări pe măsura DR 15, pe partea de sere pentru zmeură şi afine în spaţii protejate. (...) Se ridică la 2,5 milioane de euro, circa trei hectare“.

Ionel Burtea a început businessul în 2015 cu o mică plantaţie de mure, iar în ulti­mii ani a dezvoltat constant. În urmă cu apro­ximativ trei ani a reuşit să intre pe rafturle unora dintre jucătorii din retailul modern şi pentru a nu pierde locul la raft a ales să înceapă şi importurile.

Compania a comercializat anul trecut circa 4.000 de tone de fructe de pădure, din importuri, producţie proprie şi achiziţii de la alţi producători din România. În ceea ce priveşte procesarea, compania a produs vin din fructe de pădure, dar a renunţat la acea activitate.

„Este foarte importantă partea de procesare, unde nu am mai investit şi asta dorim să facem în viitorul cât mai apropiat, să mergem şi către zona de calitatea a 2-a, să facem produs finit. Clima ne provoacă să ajungem către zona de produs finit, să nu mai avem doar zona de fresh“.

Cifra de afaceri s-a ridicat la 8,2 mil. euro în 2023, de la 7,4 mil. euro în 2022, respectiv sub 2 mil. euro în 2021.

„Anul acesta ne-am propus să depăşim 10 mil. euro şi ne dorim să ajungem la o cifră de 20 mil. euro în cinci ani“.

Antreprenorul a depus până acum proiecte sau se pregăteşte să depună pe mai multe programe şi măsuri de finanţare, începând de la Investalim, până la Fondul de Tranziţie Justă sau Fondul de Modernizare. Ambiţiile sunt mari, dar proiectele nu sunt certe până când nu intră la finanţare.

„Noi în business plan un avem calculate aceste investiţii şi ne concentrăm foarte mult pe ce facem noi bine, producţia şi comerţul. Acestea sunt planuri şi vise de antreprenor. (...) Suntem o generaţie de tineri antreprenori care ne dorim să atragem fonduri“.

Abund Berry a obţinut până acum o finanţare Start-Up Nation, una AFIR pe măsura care între timp a devenit DR 15, o altă finanţare AFIR pentru promovarea produselor şi o finanţare 4.1.1 bis unde a renunţat la proiect.

„Astăzi avem vreo trei proiecte depuse şi încă patru pe care urmează să le depunem, de la POR 2.2, până la Tranziţie Justă, Fondul de Modernizare sau ElectricUp. (...) Clar ne înhămăm cu o birocraţie şi o zonă de proceduri unde eu ca antreprenor am învăţat să am răbdare“.

Unul dintre programele pe care proiectul Abund Berry este destul de sus pe lista de proiecte eligibile este programul Investalim, unde se situează pe locul 8 pe listă. Compania vrea bani pentru un proiect de peste 45 mil. euro pentru depozitare, stocare şi congelare fructe de pădure cu flux integrat de sortare şi ambalare.

„Am dori să avem un hub regional în Gorj, vorbim de 2 hectare, adică ar fi unul dintre cele mai mari depozite de legume-fructe din România şi ne-ar ajuta să ieşim în regiune, să ajungem să livrăm în mai multe ţări fructe proaspete din alte sezoane, din alte ţări, şi să facem şi partea de logistică pentru retail“.

Dacă va câştiga acest proiect, compania trebuie să vină cu o cofinanţare de 15 mil. euro, iar Ionel Burtea este deschis să atragă un partener pentru dezvoltarea proeictului.

„Avem nevoie de un jucător cu experienţă, acolo vorbim de un hub regional. Experienţa noastră este doar una naţională şi avem provocarea să ajungem regional şi vom avea nevoie şi de patea de capital de lucru, nu numai de investiţia iniţială. Acolo vorbim de un rulaj de 80.000 de tone anual“.

Pe Tranziţie Justă, compania va depune un proiect pe zona de produs finit, mai exact o facilitate în care să facă deserturi congelate din fructe de pădure. Finanţarea pe care o cere prin program este de circa 8 milioane de euro.

În mod separat, Abund Berry lucrază la un proiect agrovoltic pe care vrea să îl depună pe Fondul de Modernizare. Compania a obţinut Aviz Tehnic de Racordare (ATR) pentru 4,2 MW şi a mai depus o cerere pentru un ATR de 7,2 MW.

„Terenul pentru agrovoltaic este lângă termocentrala Turceni, reţeaua ne permite să injectăm energie electrică, acum rămâne să vedem pe măsuri, vedem că se decalează“.

Compania are 60 de angajaţi şi vrea să ajungă la 88 la finalul anului 2025. Astăzi lucrează cu 10 muncitori din Nepal şi vrea să aducă încă 30 de oameni din non-UE

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank