♦ Echipa a construit deja al treilea vehicul solar destinat unor astfel de competiţii ♦ Studenţii şi profesorii au atras deja circa 200.000 de euro de la universitate şi de la companii private.
O echipă formată din studenţi şi profesori de la Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca (UTCN) a dezvoltat un vehicul solar cu care va participa la competiţia de anduranţă World Solar Challenge 2023, organizată în Australia, însă ei mai au nevoie de circa 25.000 de euro pentru a-şi acoperi toate cheltuielile, după cum au explicat conf. Ştefan Breban şi prof. univ. Călin Neamţu, coordonatori ai proiectului şi profesori la UTCN, în emisiunea ZF Investiţi în România!, realizată în parteneriat cu CEC Bank.
„Costurile sunt foarte mari, noi am estimat undeva la 200.000 de euro, dar nu ne vom încadra în acest buget. Numai biletele de avion pentru echipa care se deplasează în Australia ne-au costat 55.000 de euro, iar acolo avem şi alte costuri“, a explicat Călin Neamţu, profesor la Facultatea de Inginerie Industrială, Robotică şi Managementul Producţiei.
Echipa a primit sprijin financiar de la UTCN, dar şi de la companii private, precum Belco Avia, Bosch, SIAD România, Homplex, Deltamed, Promelek şi Autonom.
„Mai avem nevoie de aproximativ 25.000 de euro pentru acoperirea costurilor cu transportul vehiculului dus-întors şi alte câteva cheltuieli cu deplasarea acolo în Australia“.
Competiţia din Australia înseamnă o cursă de anduranţă de 3.000 de kilometri, din Darwin până în Adelaide, care va fi realizată cu un vehicul solar construit de studenţi şi profesori. Vehiculul va fi condus de studenţi, iar pe parcursul cursei aceştia nu au voie să alimenteze şi vor campa de cele mai multe ori în deşert.
„Pe parcursul celor 3.000 de kilometri, cu toate că poţi pleca cu bateria încărcată, nu mai ai voie să încarci. Practic, doar celulele fotovoltaice de pe caroseria vehiculului sunt cele care îţi vor oferi energia cu care vei face restul traseului. Cu bateria încărcată ai autonomie de maxim 400-500 km, fără a te baza pe energia solară, iar restul trebuie să vină de la soare, deci peste 60-70%, poate chiar 80% din energie trebuie să vină de la panourile fotovoltaice montate pe caroserie“, a detaliat Ştefan Breban, profesor la Facultatea de Inginerie Electrică. Pentru ediţia din acest an, iniţiativa a reunit circa 50 de studenţi de la mai multe facultăţi ale universităţii, începând de la construcţii de maşini, autovehicule, programare şi până la inginerie electrică, inginerie industrială sau robotică.
Echipa care se va deplasa în Australia va cuprinde 16 studenţi şi 4 cadre didactice coordonatoare.
Studenţii de la UTCN nu sunt la primul vehicul solar construit sau la prima competiţie. Mai exact, ei au mai construit până acum două vehicule şi au participat la ediţia europeană a evenimentului mondial la care participă în acest an.
„Eu am studiat puţin în Franţa şi la Lille am văzut o echipă de studenţi care construiau un astfel de vehicul şi mi-a plăcut foarte mmult ideea şi am zis că la un moment dat o să mă ocup şi eu de asta după ce revin în ţară. A durat destul de mult până când am găsit suficienţi studenţi dornici de a se implica, suficienţi sponsori care să ne ajute să dezvoltăm primul vehicul, iar în 2018-2019 am înceut efectiv să construim prima variantă de vehicule“, a povestit Breban.
Dincolo de rezultatele obţinute la competiţii europene sau internaţionale, astfel de iniţiative au rolul de a-i pune pe viitorii ingineri faţă în faţă cu partea practică a activităţii lor.
„Este prima lor experienţă ca ingineri, pun în practică ceva ce au proiectat, gândit, poate modelat, simulat în diverse medii, dar punerea în fabricaţie şi construirea fizică a unui concept este o cu totul altă poveste. Practic, ei învaţă, deprind şi explorează tot ce înseamnă ingineria pusă în practică, atât din punct de vedere mecanic, cât şi instalaţii electrice şi tot ce înseamnă partea de propulsive a vehiculului“.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE