♦ „E nevoie de modernizarea infrastructurii de date. Şi din acest motiv peste jumătate din proiectele AI eşuează statistic, pentru că datele nu sunt suficient de bine agregate şi, de fapt, e nevoie ca înainte de orice proiect de AI să se facă modernizarea infrastructurii.“
Competitivatea ÅŸi faptul că anii de pandemie ÅŸi de după panÂdemie au demonstrat mediului de business cât de importantă este utilizarea noilor tehnologii au dus la creÅŸterea interesului pentru implementarea inteligenÅ£ei artificiale (AI) în cadrul proceselor ÅŸi activităţilor din cadrul companiilor, însă proiectele de AI se lovesc de diverse provocări ÅŸi bariere, a explicat Mihai ConstandiÅŸ, country manager ÅŸi head of Romania Studios în cadrul Cognizant – producător american de software, care deÅ£ine la nivel naÅ£ional studiouri în BucureÅŸti, Cluj-Napoca, IaÅŸi, TimiÅŸoara ÅŸi Baia Mare, în care lucrează în total peste 2.000 de angajaÅ£i.
„DorinÅ£a ÅŸi nevoia de a înÅ£elege ÅŸi implementa AI este la cote foarte mari ÅŸi ea este generată chiar de nevoia de a avea acel avantaj competitiv. Cei care au fost mai în urmă cu implementarea experienÅ£elor digiÂtale au avut de pierdut mult în pandemie, când au avut un ÅŸoc care i-a făcut fie să fie extrem de afectaÅ£i, fie i-a împins să facă ceva în legătură cu asta. Dar aici intervin problemele. Sunt niÅŸte implicaÅ£ii în dreptul fiecărui business care Å£in de tehnologie. O dată cele legate de tehnologie ÅŸi sistemele pe care acel business le foloseÅŸte ÅŸi apoi este partea culturală. Pentru că poate o parte din serÂviciile pe care le am nu sunt în cloud, iar datele nu sunt organizate suficient de bine, iar dacă datele sunt un element care stă la baza AI-ului, cum fac ca toate datele pe care le am să fie agregate într-un mod suficient de coerÂent încât să poată fi procesate de AI? Deci cumva e o provocare în zona aceasta tehnică. E nevoie de modernizarea infraÂstrucÂturii de date. Åži aici peste jumătate din iniÂÅ£iativele AI eÅŸuează statistic din cauza acestui motiv, că datele nu sunt suficient de bine agregate ÅŸi de fapt e nevoie ca înainte de orice proiect de AI să se facă moderÂnizaÂrea infrastructurii“, a spus Mihai ConstandiÅŸ în cadrul emisiunii ZF IT Generation.
De asemenea, proiectele în care este implicată Cognizant variază, având în vedere că este o companie internaţională, însă o bună parte dintre acestea sunt în zona de modernizare a infrastructurii.
„Am observat în 2023 o dorinţă specifică a clienţilor în această modernizare, tocmai pentru a fi pregătiţi pentru noua eră. Şi a fost interesant că acest lucru s-a întâmplat chiar pe fondul acelor provocări macroeconomice. Şi cumva clienţii au zis: «da, vrem să investim în iniţiative noi, în produse noi, în experienţe digitale noi, mai puţin anul acesta pentru că am făcut-o deja în perioada 2010 – 2020, dar vrem să modernizăm infrastructura construită în toţi aceşti ani pentru a fi pregătiţi pentru AI». Deci, o parte din proiectele noastre sunt în această zonă de modernizare şi de date, engineering analytics. Şi avem proiecte şi în alte zone. De exemplu, lucrăm cu o companie din zona de healthcare pentru analiza de vaccinuri, unde AI intervine şi ne poate oferi rezultate despre ce efecte va avea acel vaccin în structura celulară.“
Pe de altă parte, după ce îşi îmbunătăţesc infrastructurile astfel încât AI-ul să poată fi implementat şi să şi poată lucra la adevăratul potenţial, companiile trebuie să investească şi în angajaţii care urmează să folosească noua tehnologie implementată.
„Apoi intervine această parte culturală şi e nevoie de investiţie în pregătirea talentelor în zona de AI şi mă refer la cei care vor folosi tehnologia respectivă. Iar totul porneşte de la deschidere şi merge mai departe către training-ul în sine. E un parcurs pe care trebuie să îl facem. Iar impactul va fi unul pe care îl vom vedea treptat“, a explicat Mihai Constandiş.
El a adăugat că implementarea inteligenţei artificiale va avea impact asupra locurilor de muncă, însă nu va duce la eliminarea acestora ci se va integra în activităţile angajaţilor. „Cel puţin într-un timp imediat, nu vom vedea o eliminare a locurilor de muncă ci o nevoie ca anumite activităţi să fie insoţite de AI. De asta cred că la nivel cultural, trebuie să fim deschişi să adoptăm tehnologia şi cred că trebuie să ne schimbăm acest <<mindset>> – de a ne speria de ce nu cunoaştem - şi să vedem avantajele. Şi fiind deschişi şi văzând avantajele, suntem dornici să învăţăm despre cum putem să folosim acest AI. Consider mult mai productivă această abordare faţă de cea în care suntem doar rezistenţi, pentru că până la urmă, ce am observat în istorie, schimbarea tot vine, însă ţine foarte mult de felul în care noi reuşim să gestionăm această schimbare.“
Iar pentru a ajuta la educarea oamenilor cu privire la folosirea inteligenţei artificiale, Cognizant a dezvoltat Synapse - un program de creat pentru a ajuta peste un milion de oameni să înveţe să folosească AI-ul.
„Există o iniţiativă numită Synapse la nivel global care urmează să ajute un milion de persoane la nivel global să înveţe să folosească AI. Aceasta este o investiţie a noastră ca jucător în tehnologie în a ajuta omenirea să folosească AI-ul. Şi nu mă refer doar la software engineering, ci mă refer la diverse activităţi, cum ar fi şi cele de data entry, care sunt mai operaţionale, în care AI o să fie folosit ca un asistent“, a mai spus Mihai Constandiş.
El a adăugat că în cadrul unei întâlniri organizate la nivelul companiei Cognizant, care a avut loc la Barcelona, s-a discutat tema „cât a ajuns să fie timpul de viaţă al unui skill în domeniul IT?“. „Şi acest timp de viaţă tocmai s-a redus undeva la 2,5 ani. Ce înseamnă asta? Mai concret, la fiecare doi – doi ani jumate trebuie să te împrospătezi, trebuie să înveţi lucruri noi. Dacă nu o faci, rişti să devii mai puţin relevant.“
Ce a mai spus Mihai Constandiş în cadrul ZF IT Generation
Noi avem privilegiul de a lucra cu toate industriile. Lucrăm împreună cu marii jucători din tehnologie, cum ar fi Google, Amazon, Microsoft şi e important să fim în parteneriat cu ei, mai ales că, până la urmă, aceste companii duc tehnologia mai departe şi dezvoltă multe tehnologii.
Un alt exemplu de proiect la care lucrăm poate fi în zona de retail, unde lucrăm cu un client, în zona în care îşi analizează sentimentul utilizatorilor în raport cu produsele pe care le vinde şi în acelaşi timp face analiză, face automat analiză competitivă, adică se uită efectiv la sentimentul user-ilor despre un anumit produs şi apoi îl compară acel rezultat, îl compară cu ce face competiţia. Cam acesta este spectrul. Deci de la situaţii în care lucrăm în modernizare până la situaţii în care deja facem implementare, mă aştept ca în următoarea perioadă, din ce în ce mai multe proiecte concrete să apară şi mai mult decât atât, avem la nivel de Cognizant deja nişte platforme care ne ajută să pornim mai repede. O astfel de platformă ştie să identifice cazuri de business pentru un anumit client, adică unde AI putea să fie relevant şi apoi să agrege datele şi să sugereze diverse metode de implementare. Deja platforma aceasta e folosită.
Consider că viaţa se va schimba „cu ajutorul“ AI şi consider că aici e o schimbare culturală pe care trebuie să o susţinem. Şi cred că şi noi, ca jucător de tehnologie, avem un rol important să generăm această educaţie, această conştientizare în jurul nostru despre AI ca şi asistent şi ca nimic altceva.
Iar Generative AI va avea un impact cu siguranţă în ce înseamnă eficienţa operaţională în diverse business-uri? Da, va aduce venituri noi. Tocmai spuneam de acel impact în Statele Unite, cred că va aduce posibilităţi noi de inovaţii pentru produse şi servicii şi ce am observat deja că ajunge să fie foarte folosit împreună cu partea aceea de analiză de date ne ajută în educarea procesului decizional. Adică decizia o ia un om. Până la urmă însă are o o serie de recomandări, o serie de date care vin de la AI, care-i ajută, care educă acel proces decizional.
De asemenea, un aspect care a ieşit din discuţiile de la Davos e despre faptul că dacă mult timp ne-am concentrat pe rezolvarea de probleme, oamenii s-au concentrat pe rezolvare de probleme de diverse feluri, intrăm într-o zonă în care va fi din ce în ce mai importantă identificarea de probleme. De ce? Pentru că AI în sine va veni şi ne va ajuta în rezolvarea problemelor respective. Însă noi trebuie să găsim acele probleme pe care să i le dăm inteligenţe artificiale să le rezolve. Deci e o dezbatere foarte interesantă pe această temă. Dacă până acum a fost problem solving, hai să vedem cum ne orientăm, cum ne calificăm în zona skill-urilor pe care le avem pentru a identifica problemele.
Începutul de an e plin de energie şi oportunităţi. Dacă ne uităm la 2024, un an în care aşteptăm creşteri, un motor important este inteligenţa artificială. Aş zice că la nivel de companie, la nivel de Cognizant, suntem în prima linie a acestei tehnologii, suntem foarte bine pregătiţi şi vedem un interes foarte mare în creştere, de fapt, din partea clienţilor noştri, pentru a parcurge un traseu către AI. Trebuie să înţelegem foarte clar AI nu se va întâmpla mâine, nu se va întâmpla în 2024. Este un traseu pe care va trebui să-l parcurgem. Iar aici, în Cognizant, noi ne susţinem clienţii şi colegii pentru a parcurge acest traseu.
Cred că pentru România este extrem de sănătos să facem export de inteligenţă umană, că până la urmă exportul pe care îl facem e caracterizat de această inteligenţă şi de serviciile pe care inteligenţa umană le le acoperă.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZÄ‚-TE