ZF IT Generation

ZF IT Generation. Start-up Boost. Ovidiu Ghiman, CEO & cofondator Ronin, platforma de crowdfunding pentru start-up-uri, are în plan să accelereze în 2023. „Ne-am validat modelul de business, suntem peste aşteptări“

13 dec 2022 Autor: Adrian Seceleanu

Platforma ar putea reduce şi mai mult valoarea minimă a unei investiţii într-un start-up de la pragul de 100 de euro din prezent.

Platforma de crowdfunding pentru start-up-uri Ronin, lansată în urmă cu un an, are în plan să accelereze ritmul campaniilor derulate anul viitor.

„Ne-am clarificat în momentul de faţă care este numărul optim de campanii pe care le putem gestiona cu succes - pentru că ne interesează ca toate campaniile pe care le derulăm să aibă succes - şi credem că în 2023 o să accelerăm ritmul. Deci, dacă ne uităm la elementele componente ale campaniilor, am validat modelul de business, suntem peste aşteptări. Dacă ne uităm la numărul total de campanii, cu siguranţă în 2023 o să accelerăm numărul de campanii la nivelul lunii şi la nivelul unui an“, a declarat în cadrul emisiunii ZF IT Generation Ovidiu Ghiman, cofondator şi CEO al Ronin.

În primul an de funcţionare au fost derulate 7 campanii de finanţare, prin care s-au atras peste un milion de euro de la aproximativ 3.400 de investitori.

Numărul de investitori atraşi pe platformă arată că modelul de business este valid, a spus Ghiman. „Numărul de investitori pe care i-am atras aş spune că este unul cât se poate de satisfăcător pentru noi, având în vedere că am atras un număr foarte mic de investitori din ecosistemul deja existent la momentul lansării platformei, ceea ce ne face să credem că am validat cu adevărat modelul nostru de business, pentru că l-am validat cu alt tip de investitor. Deci există această clasă de investitori retail care pe măsură ce vor avea din ce în ce mai multe cunoştinţe apropo de cum să-şi investească economiile în capitalul de risc vor fi atraşi de astfel de investiţii“.

Întrebat dacă nu ar fi posibil ca Ronin să reducă pragul tichetului minim sub pragul actual de 100 de euro, Ghiman a afirmat că acest lucru este luat în calcul. „Pe de o parte, la nivel operaţional avem un proces care ne ajută să gestionăm un număr mare de investitori. Uitându-ne la expe­rienţa unor platforme de tipul Seedrs sau Republic, ne propunem să avem un nivel de flexibilitate maxim în viitor cu evaluarea acestui tichet, pentru că practic ceea ce ne interesează este să democratizăm cu adevărat accesul la oportunităţi de investiţii.

Din nou, vedem că în cazul Seedrs sau Republic există tichete de 20 de euro sau de 20 de dolari - valoarea tichetului se stabileşte pe fiecare campanie în parte. Din perspectiva costului în gestionarea acestor investiţii, noi ştim foarte clar care sunt costurile legate de platformă şi ne permitem flexibilitate în gestionarea unui număr mare de tichete cu valoare mică. Mai există şi componenta costului aferent administrării investiţiei, pentru că acele vehicule de investiţii au nişte costuri de operare. Însă atâta vreme cât costurile de administrare ale SPV-ului sunt păstrate la un nivel scăzut şi ele se raportează la valoarea investiţiei fiecărui investitor, credem că pe termen lung vom creşte numărul investitorilor mici, vom reduce pentru anumite campanii valoarea tichetului de intrare“. Această evoluţie ar răspunde unei cereri din piaţă, a punctat Ghiman. „Vom răspunde unei nevoi reale, aceea prin care un număr mare de deţinători de capital care astăzi păstrează acele capitaluri în conturi bancare sau au investit până la un moment dat în proiecte de real estate, atunci când acele proiecte erau accesibile, se uită la o altă clasă de active în care să investească. Bineînţeles, acestea sunt nişte active cu un risc mai ridicat. De aceea, încă odată, salut faptul că există un cadru de reglementare european care protejează investitorul. ASF este extrem de deschis şi interesat să contribuie la dezvoltarea acestei pieţe.“

 

Ce a mai declarat Ovidiu Ghiman în cadrul emisiunii:

Numărul de investitori pe care l-am atras aş spune că este unul cât se poate de satisfăcător pentru noi, având în vedere că am atras un număr foarte mic de investitori din ecosistemul deja existent la momentul lansării platformei, ceea ce ne face să credem că am validat cu adevărat modelul nostru de business, pentru că l-am validat cu alt tip de investitor. Deci există această clasă de investitori retail care pe măsură ce vor avea din ce în ce mai multe cunoştinţe apropo de cum să-şi investească economiile în capitalul de risc vor fi atraşi de astfel de investiţii.

Modelul nostru de business nu este dedicat unei anume industrii. Se vorbeşte foarte mult despre pariul pe start-up-urile tech, despre pariul pe anumite verticale în această piaţă a start-up-urilor de tehnologie. Noi credem că inovaţia la nivel de business se găseşte în diverse industrii. Cred că sunt foarte puţine industrii care nu folosesc astăzi tehnologia la un nivel mai scăzut sau la un nivel mai ridicat în modelul lor de business. Noi ne propunem să sprijinim absolut toţi aceşti antreprenori.

Mai sunt în momentul de faţă câteva campanii în derulare. Câteva elemente care nouă ni se par interesante, care validează modelul nostru de business: peste 50 % din tichetele de  investiţii în aceste campanii sunt tichete de valori mici, ceea ce pentru noi a confirmat faptul că există un număr semnificativ de investitori retail care îşi doresc să investească sume de la 100 de euro în sus, care îşi doresc accesul la astfel de oportunităţi de investiţii. Cum am făcut noi acest lucru posibil, dincolo de reducerea efectivă a pragului de investiţii, definind un proces operaţional, în contextul legal definit de legislaţia din România şi de legislaţia europeană, în care să putem gestiona un număr mare de investitori.

Mi se pare relevant faptul că peste 30 % din tichetele investite sunt tichete repetitive, în mai mult de o campanie. Avem iar un lucru care nouă ni s-a părut interesant undeva 15-20 % investitoare şi undeva 80-85 % investitori. Şi ne uităm atent inclusiv la aceste raţii. Cel mai tânăr investitor are undeva în jur de 20 de ani din nou, mi se pare interesant pentru că noua generaţie care nu mai crede în visul de a trăi dintr-o pensie bună, îşi ia destinul în propriile mâini şi îşi construieşte viitorul construindu-şi un portofoliu de investiţii încă de când sunt foarte tineri.

O campanie Ziarul Financiar Partener: BCR