Consumul a crescut în primul trimestru faţă de perioada similară din 2014, iar piaţa de publicitate a avut la rândul ei un trend ascendent, dar mai puţin pronunţat, fiind în continuare afectată de modificarea legislaţiei în domeniu în 2013, a spus miercuri la ZF Live Mihai Bârsan, preşedintele International Advertising Association (IAA).
„Piaţa de publicitate este undeva la 300 mil. euro, jumătate faţă de nivelul de dinainte de criză. Presa scrisă a scăzut cu 80%, foarte dramatic. Dacă e să comparăm cu evoluţia consumului, nu se simte acelaşi optimism şi pe piaţa de publicitate“, a spus Bârsan.
Consumul privat a crescut vizibil în primele trei luni ale anului, susţinut de sentimentul de încredere de la nivelul populaţiei, preşedintele IAA apreciind că alegerile din noiembrie 2014 şi ştirile despre reducerea TVA, scăderea dobânzilor la bănci şi acţiunile justiţiei au avut un impact semnificativ.
„Creşterea consumului este peste aşteptări. Inclusiv vânzările la bere au crescut. Dar în acest caz ne raportăm la un prim trimestru deprimant în 2014, din cauza creşterii accizei şi implicit a preţurilor“, a explicat Bârsan, care este şi vicepreşedinte de marketing al producătorului de bere Ursus Breweries.
În schimb, atmosfera de pe piaţa de publicitate nu este la fel de optimistă, agenţiile susţinând că sunt în continuare afectate de Ordonanţa 25/2013, care a schimbat regulile de contractare.
Cea mai mare pondere în piaţă este reprezentată de publicitatea pe TV, care generează 180-200 mil. euro pe an.
Din perspectiva agenţiilor, primul trimestru a adus o creştere uşoară a publicităţii pe tv şi online, odată cu creşterea numărului de GRP-uri (Gross Rating Point), respectiv a numărului de afişări în rândul unui public ţintă exprimat ca 1% din populaţia publicului ţintă. În prezent, preţul mediu per GRP este sub 100 euro.
În ceea ce priveşte estimările pentru trimestrul al doilea, oficialul IAA declară că piaţa va rămâne pe creştere, dacă se va menţine sentimentul optimist din consum, dar că există mereu posibilitatea unor necunoscute. „Primul trimestru a fost influenţat de continuarea lansării Telekom. Există fluctuaţii care depind de decizii ale unor companii mari, care influenţează mult piaţa“.