ZF Live

Optimismul din consum nu s-a transmis cu aceeaşi intensitate pe piaţa de publicitate

Autor: Roxana Rosu

16.04.2015, 00:06 109
Consumul a crescut în primul trimestru faţă de perioada similară din 2014, iar piaţa de publicitate a avut la rândul ei un trend ascendent, dar mai puţin pronunţat, fiind în continuare afectată de modificarea legislaţiei în domeniu în 2013, a spus miercuri la ZF Live Mihai Bârsan, preşedintele International Adverti­sing Association (IAA).
 
„Piaţa de publicitate este undeva la 300 mil. euro, jumă­ta­te faţă de nivelul de dinainte de criză. Presa scrisă a scăzut cu 80%, foarte dramatic. Dacă e să comparăm cu evoluţia con­su­mului, nu se simte acelaşi optimism şi pe piaţa de pu­blicitate“, a spus Bârsan.
 
Consumul privat a crescut vizibil în primele trei luni ale anu­lui, susţinut de sentimentul de încredere de la nivelul popu­laţiei, preşedintele IAA apreciind că alegerile din no­iembrie 2014 şi ştirile despre reducerea TVA, scăderea dobânzilor la bănci şi acţiunile justiţiei au avut un impact semnificativ.
 
„Creşterea con­su­mu­lui este peste aşteptări. Inclu­siv vânzările la bere au crescut. Dar în acest caz ne raportăm la un prim trimestru deprimant în 2014, din cauza creşterii ac­cizei şi implicit a pre­ţu­rilor“, a explicat Bârsan, care este şi vicepreşedinte de marketing al produ­că­to­rului de bere Ursus Breweries.
 
În schimb, atmosfera de pe piaţa de publicitate nu este la fel de optimistă, agen­ţiile susţinând că sunt în continuare afectate de Or­donanţa 25/2013, care a schim­bat regulile de con­tractare.
 
Cea mai mare pon­de­re în piaţă este reprezen­tată de publicitatea pe TV, care generează 180-200 mil. euro pe an.
 
Din perspectiva agen­ţiilor, primul tri­mestru a adus o creştere uşoară a pu­blicităţii pe tv şi online, oda­tă cu creşterea nu­mă­ru­lui de GRP-uri (Gross Ra­ting Point), respectiv a nu­mărului de afişări în rân­dul unui public ţintă ex­pri­mat ca 1% din popu­laţia publicului ţintă. În prezent, preţul mediu per GRP este sub 100 euro.
 
În ceea ce priveşte estimările pentru trimestrul al doilea, oficialul IAA declară că piaţa va rămâne pe creştere, dacă se va menţine sentimentul optimist din consum, dar că există mereu posibilitatea unor necunoscute.  „Primul trimestru a fost influenţat de continuarea lansării Telekom. Există fluctuaţii care depind de decizii ale unor companii mari, care influenţează mult piaţa“.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

ZF Live
Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO