Parlamentul României a adoptat în decembrie 2022 legea care permite tinerilor să obţină permisul de conducere pentru categoriile C şi CE la vârsta de 18 ani.
„În România şi pe întreg continentul suferim de o criză a lipsei şoferilor profesionişti, criză adâncită de pademie. Până în 2026 se estimează un deficit în CE de două milioane de şoferi profesionişti. Fiecare stat trebuie să califice oameni tineri în acest domeniu. Am fost mai mulţi care am susţinut permisiunea ca permisul de camion să poată fi obţinut de la 18 ani şi sunt mai multe ţări care au scăzut pragul de la 21 de ani la 18 ani. Alături de UNTRR am iniţiat dialogul pentru a atrage tineri către acest domeniu. Media vârstei la nivel european este de 49-50 de ani. Între 6 şi 7% au sub 25 de ani. Nu vin tineri din urmă în acest moment şi trebuie să facem această meserie mai atractivă“, a spus Alexandru Borza, senior fleet manager în cadrul H.Essers.
Furnizorul de servicii logistice H Essers SRL, subsidiara locală a grupului belgian H.Essers, a realizat în 2021 o cifră de afaceri de 191,1 mil. lei (38,8 mil. euro), în creştere cu aproximativ 6% faţă de anul anterior, când compania a avut afaceri totale de 180,7 mil. lei (37,5 mil. euro). Compania a avut în 2021 un profit net de peste 3,8 mil. lei (790.000 de euro) şi un număr mediu de 624 de angajaţi.
România devine astfel al 18-lea stat european care stabileşte vârsta minimă de 18 ani pentru conducătorii auto profesionişti de camioane conform prevederilor legislaţiei europene, aplicată de mult timp în Austria, Cehia, Germania, Danemarca, Estonia, Franţa, Grecia, Croaţia, Ungaria, Irlanda, Lituania, Olanda, Polonia, Portugalia, Slovenia, Suedia şi Marea Britanie. România este printre ţările cele mai afectate de criza de conducători auto profesionişti, deficitul ajungând la 71.000 de posturi de conducători auto neocupate potrivit raportului din 2022 al Uniunii Internaţionale a Transporturilor Rutiere – IRU. „Sunt multe provocări când reduci pragul de vârstă. Dar legea va spune că cel de 18 ani nu va fi singur pe camion, nici nu este recomandat“, a explicat Alexandru Borza
„Va conduce cu un alt şofer experimentat. Nu ne permitem să trimitem pe cineva de 18 ani să livreze în Europa. Mai multe luni va conduce cu cineva care cunoaşte foarte bine, după care va fi evaluat şi ulterior va putea conduce singur. Se estimează că va fi o bulă de oxigen pentru transportatori reducerea acestui prag. Mulţi după ce împlineau 18 ani decideau inclusiv să plece din ţară, nu aşteptau să împlinească 21 de ani.“
El a subliniat că tinerii pot fi şi atraşi de tehnologiile noi de pe camioane. În ultimii ani producătorii de camioane s-au concentrat pe tehnologii pentru creşterea gradului de siguranţă, de la camere video la radar. Toate fac viaţa mai sigură la bord. Tinerii înţeleg mai uşor tehnologia decât un şofer de 50 de ani.
La nivel de flotă în România H.Essers are 250 de capete tractor şi circa 450 de şoferi profesionişti. La nivel de companie sunt aproape 900 de angajaţi la Oradea şi Bucureşti.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE