ZF Logistica businessului

ZF Logistica Businessului. Cristi Petcu, Pink Post: Am adus, din ianuarie, 30 de colegi din Sri Lanka. În zona de depozit lucrează foarte bine şi au ajuns să aibă performanţe apropiate de ale colegilor români

08.07.2022, 00:06 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Compania de servicii poştale Pink Post, controlată de antreprenorul român Octavian Radu, a adus, din ianuarie anul acesta, o primă serie de angajaţi din Sri Lanka pe care i-a integrat în activităţile sale, în lipsa forţei de muncă locale.

„Am adus, din ianuarie, un lot de 30 de colegi noi din Sri Lanka. Încercăm să vedem cum se adaptează. Din fericire, pare că e o soluţie bună pentru anumite nevoi ale noastre. În zona de depozit, unde e muncă repetitivă, lucrează foarte bine şi au ajuns să aibă performanţe apropiate de ale colegilor români. Am căutat oameni cu experienţă, avem un coleg care a lucrat chiar la poştă în Dubai“, a spus Cristi Petcu, CEO-ul Pink Post, la emisiunea online ZF Logistica businessului.

Alegerea angajaţilor din Sri Lanka a fost făcută, spune el, şi ca urmare a faptului că aceasta este singura ţară din Asia de Sud-Est ale cărei permise de conducere pot fi echivalate în România.

În ceea ce priveşte salariile şi comparaţia cu cele primite de angajaţii locali, un curier român angajat la Pink Post câştigă în jur de 2.300-2.500 de lei, iar unul din Sri Lanka – 500 de euro.

„Printre provocările acestui an, alături de găsirea resursei umane, se numără creşterea costurilor, scumpirea combustibililor şi a energiei, care ne-au afectat destul de tare.“

Pink Post furnizează servicii poştale, livrând scrisori către oameni din întreaga ţară. Clienţii săi mari sunt furnizorii de utilităţi, instituţii publice locale, precum primării, direcţii de impozite şi taxe, dar şi bănci şi alte instituţii financiare.

„Acoperim peste 3.000 de localităţi din cele 11.000 din România. Luna mai este una foarte aglomerată pentru noi, atunci fondurile private de pensii trimit înştiinţări către abonaţii lor legat de acumulările din anul anterior.“

Pink Post are o flotă de 300 de maşini şi aproximativ 2.100 de angajaţi, dintre care 1.500 sunt poştaşi, iar restul sunt procesatori, şoferi.

„Noi ridicăm paleţi întregi cu cutii de scrisori de la tipografii din Bucureşti şi din Cluj, iar apoi pachetele se sortează pe destinaţii. Cel mai mare hub îl avem în Bucureşti, în Voluntari, unde lucrează circa 150 de colegi. Acela are 2.200 de metri pătraţi. Mai departe, trimitem plicurile maşinile de noapte către filialele din ţară.“

Compania are şi huburi intermediare, la Alba Iulia şi Bacău, iar în total spaţiile sale logistice au circa 4.000 de metri pătraţi, pentru care s-au făcut, de-a lungul timpului, investiţii de peste un milion de euro. Toate spaţiile sunt închiriate, nu în proprietate, pentru a avea astfel o flexibilitate care permite mutarea sau dezvoltarea într-un mod mult mai facil.

„De ceva vreme, ne uităm şi la zona de livrări rapide, pentru că am avut solicitări de la clienţi. Plicurile au un termen de livrare de maximum 5 zile lucrătoare, iar curieratul înseamnă livrare în 24, maximum 48 de ore, poate chiar şi în aceeaşi zi în anumite situaţii. În funcţie de nevoile clienţilor noştri, ne adaptăm. Planurile noastre sunt să mergem pe direcţii noi“, a mai spus Cristi Petcu.

Pe lângă scrisori, care reprezintă core businessul Pink Post, circa 7-8% din cifra de afaceri vin din livrările de materiale publicitare neadresate. În ceea ce priveşte numărul de facturi fizice, acesta se diminuează de la an la an, mai ales în rândul companiilor de comunicaţii. În zona de energie însă, scăderile nu sunt atât de abrupte, CEO-ul Pink Post estimându-le la doar 2-3% pe an. Ca distribuţie naţională, Bucureştiul reprezintă circa 20% din business.

„Perioada verii nu e grozavă, dar facturile se trimit în continuare. Statistica noastră ne arăta că, de obicei, luna iunie este cea mai slabă din an, pentru că încep vacanţele şi sunt mai multe zile libere. Am început greu acest an, ne-au afectat foarte mult schimbările din domeniul energiei. Clienţii noştri mari aveau problemele lor, unii dintre ei au ales să nu emită facturi pentru câteva luni, iar asta a însemnat pentru noi nerealizarea a mai mult de 12% din cifra de afaceri estimată. Acum însă lucrurile s-au redresat.“

În acest condiţii, Pink Post, care a încheiat anul 2021 cu o cifră de afaceri puţin peste 21 de milioane de euro, estimează să atingă 25 de milioane de euro în acest an.

„În curând, vom lansa un serviciu de preluare de colete din filialele noastre, pe care le vom duce unde vrea clientul, inclusiv peste graniţe, cu ajutorul unui partener.“

Concurentul principal pe piaţa pe care activează Pink Post este Poşta Română, iar de-a lungul timpului au mai existat câţiva competitori mici, care însă au cam dispărut din piaţă, adaugă Cristi Petcu.

Istoria Pink Post a început în 2009, odată cu lansarea companiei de servicii poştale Total Post. Doi ani mai târziu, în 2011, Total Post a achiziţionat TCE Post, iar în 2017, compania a anunţat extinderea operaţiunilor prin fuzionarea cu Postmaster. Compania a devenit astfel membră a grupului Octra Holding, deţinut de Octavian Radu. Fuziunea a fost urmată de un proces de rebranding, la finalul căruia aceasta a devenit Pink Post.

Omul de afaceri Octavian Radu a mai fondat reţeaua de librării Diverta, compania de logistică TCE, producătorul de componente auto Flaro, având de asemenea businessuri în agricultură şi turism.

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Element Industrial