ZF Logistica businessului

ZF Logistica businessului. Iulian Zamfirov, Diageo: La un moment dat ne vom extinde capacităţile de producţie, iar România poate fi luată în considerare din acest punct de vedere

20.06.2023, 00:05 Autor: Alina-Elena Vasiliu

♦ La nivel mondial, brandurile din portofoliul Diageo sunt distribuite în peste 180 de ţări. Producţia are loc doar în Scoţia (pentru whiskey), în Irlanda (pentru berea Guinness) şi în Italia (pentru branduri precum Baileys şi Smirnoff).

Producătorul de băuturi Diageo, din portofoliul căruia fac parte branduri precum Johnnie Walker, J&B, Smirnoff şi Baileys, are în vedere să-şi dezvolte activitatea de pe piaţa locală, în condiţiile unor rezultate bune înregistrate în România.

„Pentru că România este o ţară care creşte, avem în continuare în vedere să facem investiţii. Momentan, evaluăm modul în care creşte businessul, dar sunt planuri pe care le avem în vedere“, a spus Iulian Zamfirov, country manager în cadrul Diageo, la emisiunea online ZF Logistica Businessului.

În septembrie 2021, grupul a deschis lângă Timişoara, la Dudeştii Noi, un depozit cu o capacitate de 3.000 de paleţi, iar în prezent a ajuns la 8.000 de paleţi, după extinderea lui, în urma creşterii businessului în regiune.

Depozitul este parte dintr-un parc logistic de 50.000 de metri pătraţi, operat de FM Logistic. Spaţiul pentru extindere exista deja şi a fost preluat de Diageo.

„Extinderea s-a făcut în două etape – una în decembrie 2022 şi alta în martie 2023. Această mişcare a scăzut foarte mult timpul de livrare – de la 28 de zile la doar două zile. Înaintea acestei extinderi, una dintre cele mai lungi rute era de 42 de zile.“

Odată cu această investiţie, România a devenit hub pentru activitatea derulată de Diageo în această parte a Europei. De la Timişoara, sunt livrate astfel băuturi către Albania, Bosnia-Herţegovina, Bulgaria, Croaţia, Cehia, Ungaria, Macedonia, Slovacia şi Slovenia.

„Am ales România, deoarece are o poziţie foarte bună din punct de vedere geopolitic, dar şi din punctul de vedere al costurilor. În plus, Timişoara este un oraş cu o poziţionare geografică foarte bună. De asemenea, am găsit înţelegere din partea autorităţilor, în condiţiile în care importăm din UE şi non-UE şi exportăm în UE şi non-UE, ceea ce e mai dificil.“

La nivel global, brandurile din portofoliul Diageo sunt distribuite în peste 180 de ţări. Producţia are loc doar în Scoţia – pentru whiskey, în Irlanda – pentru berea Guinness, şi în Italia – pentru branduri precum Baileys sau Smirnoff.

„La un moment dat va fi necesară extinderea capacităţilor de producţie, iar România poate fi luată în considerare din acest punct de vedere, în condiţiile unei pieţe în creştere. România este una dintre cele mai mari pieţe pentru noi, este o piaţă emergentă.’

Diageo nu are activităţi directe în pieţele în care activează, operaţiunile grupului fiind conduse de parteneri exclusivi. În România, partener este PPD Global. Din punct de vedere logistic, compania are aceeaşi strategie, lucrând cu un partener, care, pentru România, este FM Logistic. Astfel, pe plan local, echipa Diageo numără doar şase angajaţi.

„România este o piaţă care creşte accelerat, unde digitalizarea şi e-commerce-ul au făcut paşi rapizi, înaintea multor ţări din regiune, o piaţă unde consumatorii sunt dispuşi să încerce produse noi.“

Categoria care creşte cel mai mult - în volum, valoare şi diversitate de branduri – este cea a ginului, urmată de cea a romului, mai spune Iulian Zamfirov. Există, de asemenea, un apetit mai mare şi pentru whiskey premium, iar aşteptările sunt ca şi nişa de tequila să crească în perioada următoare.

„În America, tequila a «explodat», aşa cum a fost şi cu ginul în urmă cu zece ani.“

După ce, din cauza pandemiei şi a inflaţiei, consumul de băuturi spirtoase a cunoscut transformări, oamenii s-au readaptat, remarcă Iulian Zamfirov, şi au găsit noi ocazii şi metode de consum, alegând produse cu care să se răsfeţe, dacă sunt nevoiţi să bea mai rar.

„Noi vedem în continuare creşteri în categoria de produse premium. Vom continua să investim în România, ne gândim să aducem alte branduri. Media este de un brand nou pe an, un ritm pe care îl avem de doi ani. Pentru anul acesta urmează un brand nou din categoria tequila.“

O altă zonă care creşte tot mai mult, adaugă Iulian Zamfirov, este mixologia, adică arta preparării cocktailurilor.

Diageo a intrat pe piaţa din România în 2007. Printre brandurile pe care compania le are în portofoliu se numără whisky-urile Johnnie Walker, Crown Royal, J&B, Buchanan’s şi Windsor, vodca Smirnoff, Cîroc şi Ketel One, precum şi Captain Morgan, Baileys, Don Julio, Tanqueray şi Guinness.

Compania este cotată atât la Bursa de Valori Londra (DGE), cât şi la Bursa de Valori New York (DEO) şi are venituri de peste 17 miliarde de euro anual.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Element Industrial