ZF Logistica businessului

ZF Logistica businessului. Victor Dima, Tavex: Avem clienţi care fac investiţii mici, cumpărând lingouri de aur de un gram, dar sunt şi investitori mari, care cumpără cantităţi considerabile

11.04.2023, 00:06 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Unul dintre riscurile pe care le poate aduce acest gen de investiţie este legat de depozitare, a mai spus Victor Dima, acest aspect revenind în sarcina clienţilor, deoarece Tavex nu asigură şi servicii de păstrare a lingourilor achiziţionate.

Tavex, o companie care comer­cializează lingouri şi monede din aur ca investiţie, şi-a făcut planuri de extindere pe piaţa din România, în condiţiile în care, spun reprezentanţii acesteia, interesul pentru astfel de achiziţii este în creştere în perioade tulburi pentru economie.

„Am avut câteva zeci de mii de clienţi doar din 2019 până în 2021. Ne extindem pe piaţa din România, este un potenţial mare. Încercăm să ajungem în mai multe oraşe din România. Circa 30% dintre clienţii din portofoliu sunt clienţi recurenţi, iar restul sunt noi. Nu există un client tip, avem cumpărători din toate ramurile sociale. Unii fac investiţii mici, cumpărând lingouri de un gram, dar sunt şi investitori mari, care cumpără cantităţi considerabile“, a spus Victor Dima, manager de trezorie la Tavex, la emisiunea online ZF Logistica Businessului.

Tavex este un business care a luat naştere în urmă cu 30 de ani în Estonia, iar ulterior s-a extins în nordul Europei, în Suedia, Norvegia, şi mai departe în zona balcanică.

În România, primul sediu a fost deschis la finalul anului 2019, în mallul AFI Cotroceni.

„Acum avem trei spaţii, toate în malluri. Mai avem unul în Mega Mall şi unul în Sun Plaza. Businessul este prezent în mare parte în centre comerciale, fiind şi o chestiune de siguranţă, ţinând cont că e vorba despre un business cu bunuri valoroase.“

Clienţii pot face achiziţii atât fizic, din spaţiile aflate din malluri, fie online. Cei din online reprezintă o pondere mai mare, dar în final există cel puţin o interacţiune fizică şi cu aceştia. Portofoliul Tavex include lingouri între 1 şi 100 de grame, şi monede. Există însă şi clienţi care vor să cumpere lingouri mai mari, astfel că Tavex are şi asemenea produse.

„Lucrăm cu monetăriile din SUA, Canada, Australia, Austria, de la care luăm produsele şi le comercializăm către clienţii noştri. Aurul este transportat pe cale maritimă, aeriană, feroviară sau cu maşini securizate. Lucrăm cu stocuri fizice în fiecare din spaţiile noastre.“

Unul dintre riscurile pe care le poate aduce acest gen de investiţie este legat de depozitare, a mai spus Victor Dima, acest aspect revenind în sarcina clienţilor, deoarece Tavex nu asigură şi servicii de păstrare a lingourilor achiziţionate. Un lingou de 100 de grame de aur de la Tavex poate ajunge la 5.000-6.000 de euro.

„Trebuie avută în vedere şi nevoia de lichiditate a cumpărătorului, de aceea avem şi produse de dimensiuni mai mici. În acest moment, un lingou de un gram costă 350-360 de lei. Aurul este însă o investiţie pe termen lung, nu conferă rentabilitate pe perioadă scurtă.“

Managerul de trezorerie de la Tavex mai spune că, în ultimele luni, cererea de achiziţionare a lingourilor de aur a crescut nu doar în România, ci şi la nivel internaţional.

„Nu ştim dacă e datorită doar crizei sau şi impactului nostru în piaţă. Asta vom vedea în anii următori.“

În 2021, Tavex a vândut circa 200 de kilograme de aur în România, mai mult decât în 2020, când, din cauza pandemiei, spaţiile din malluri au fost închise pentru o perioadă. Potrivit datelor disponibile pe site-ul Ministerului de Finanţe, compania Tavex Gold a înregistrat în 2021 o cifră de afaceri de 6 milioane de lei şi pierderi de 1,3 milioane de lei. Pe site-ul Termene.ro, ca administratori, figurează Dimo Mikov Stefanov, Kuno Raak şi Magardich Harutyun Baklayan.

 


 

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Element Industrial