ZF/PwC La o cafea cu

ZF/PwC La cafea cu Julien Munch, Carrefour: România este mai antreprenorială şi mai dinamică decât multe ţări din Europa de Vest

16.01.2024, 00:07 Autor: Cristian Hostiuc

„România este o ţară antreprenorială, cu un spirit antreprenorial mai ridicat decât în afară, şi este doar o problemă de timp până când va ajunge din urmă celelalte ţări europene, aşa cum s-a întâmplat cu Spania şi Portugalia. Vestul nu mai este aşa de antreprenorial“.

Când am stabilit interviul la mijlocul lunii noiembrie, pentru 14 decembrie, nu ştiam că Julien Munch, CEO al Carrefour România, va pleca de la 1 ianuarie pentru a deveni COO - director operaţional al Carrefour Franţa.

Pe 12 decembrie s-a făcut anunţul oficial, iar pe 14 decembrie dimineaţa am avut acest ultim interviu cu cel care a condus aproape trei ani operaţiunile retailerului francez din România.

Interviul face parte din proiectul „ZF/PwC – La cafea cu un executiv“.

Locul ales a fost cafeneaua La Rosta din Carrefour Corbeanca, iar alături de mine a fost Dinu Bumbăcea, country managing partner la PwC România şi liderul departamentului de consultanţă opentru afaceri.

Nu ştiu cine îşi mai aminteşte, dar în urmă cu mai bine de 20 de ani acolo a fost celebrul complex comercial Prisma, atunci când PIB-ul României era de 30 de miliarde de euro cu un salariul mediu de 150 de euro, iar Carrefour nici nu venise la Bucureşti. Acum Prisma a devenit un mare complex modern, DN1 Value Center al dezvolta­torului Prime Kapital.

Când retailerul francez şi-a înfipt primul steag în România, în 2001, în Militari, Julien Munch era ofiţer în armata franceză, cantonat în Polinezia Franceză, ocupându-se de operaţiunile de logistică, financiare şi IT.

Dar pentru fiecare viaţa are o traiectorie profesională surprinzătoare.

Din armată, Julien Munch a ajuns inspector în Ministerul de Finanţe din Franţa, la un moment dat s-a ocupat şi de relaţia cu FMI şi dintr-odată, pe neaşteptate, a ieşit din celebrul sistem de stat francez pentru a prelua conducerea unui magazin FNAC din celebrul cartier francez Montparnasse. Iar de aici a pornit o carieră în retail, care în 2021 l-a adus la conducerea operaţiunilor Carrefour din România.

După trei ani, această provocare i-a deschis o uşă mai sus către Carrefour Franţa.

„Pentru mine, România a fost o mare oportunitate, o provocare, pentru că am venit la Bucureşti când era COVID şi nu ştiam ce mă aşteaptă, ce va urma. Eu stăteam foarte bine în Franţa, dar un director din Carrefour mi-a spus că este bine să am o experienţă internaţională.“

De partea cealaltă, Dinu Bumbăcea, un absolvent de Politehnică, Facultatea de Electronică şi Telecomunicaţii, cu un master în inginerie electrică la Georgia Institute of Technology şi cu o specializare în Franţa în tratamentul digital al imaginilor, şi-a găsit vocaţia în consultanţă, unde este de 28 de ani.

Ce ştiai de România până să primeşti această oferă de „nerefuzat“?

Să ştii că nu stau aşa de prost cu geografia, spune el râzând, în contextul în care mulţi străini confundă Bucureştiul cu Budapesta. Dar pentru mine a fost o mare provocare. Era COVID, situaţia era dificilă, traficul în magazine era restricţionat şi trebuia să găsim soluţii şi în aceste condiţii, menţionează Julien Munch.

După aproape trei ani cum este?

„România este o ţară diferită faţă de cum se vede de afară, situaţia reală este mult mai bună, iar cel mai important lucru pe care îl vezi şi îl simţi aici este legat de faptul că este o ţară dinamică, mult mai dinamică decât în vestul Europei.“ „România este o ţară antreprenorială, cu un spirit antreprenorial mai ridicat decât în afară, şi este doar o problemă de timp până când va ajunge din urmă celelalte ţări europene, aşa cum s-a întâmplat cu Spania şi Portugalia. Vestul nu mai este aşa de antreprenorial“, adaugă el.

România este la 78% din media Uniunii Europene, fiind ţara care a întregistrat cea mai rapidă creştere economică din ultimii 20 de ani. La nivelul puterii de cumpărare, România a ajuns la acelaşi nivel cu Portugalia, conform statisticilor.

Julien Munch spune că prin programele noastre Cooperativa încercăm să punem în valoare acest spirit antreprenorial din România, din agricultură şi industria ali­mentară, sector care are un potenţial enorm de creştere.

Dar în acest sector noi suntem mai mult importatori de produse alimentare şi exportatori de materii prime, răspund eu.

„Situaţia se va schimba, va veni o altă generaţie care va mişca lucrurile. Noi punem accentul pe producătorii locali prin proiectul «Drag de România»“, spune el.

Mai este loc pentru noi supermarketuri în România, pentru că nouă ni se pare că piaţa este suprasaturată?

„Da, această piaţă va creşte în conti­nuare, prin toate formatele“, spune el.

Prin preluarea magazinelor Cora, Carrefour se apropie de afaceri de 3 miliarde de euro în România, cu 435 de magazine.

Şi, Julien Munch era curios să vadă, pentru că în momentul în care i-am luat interviul mai erau încă două săptămâni de shopping, dacă vânzările totale vor depăşi 3 miliarde de euro.

Ce-ai observat la români când intră în supermarketuri?

„Românilor le place să meargă în centre comerciale, în magazine, în malluri, în supermarketuri. Este un obicei care face parte din societate“, răspunde el.

Şi, de obicei, adaugă Dinu Bumbăcea, noi cumpărăm mai mult decât consumăm, cel puţin produse alimentare. Vrem să avem coşurile pline, pentru că acest lucru vine din istoria noastră. Trăim cu frica că nu vom mai găsi produsele a doua zi, aşa că avem o tendinţă de a face stocuri.

Conform statisticilor, 30% din produsele alimentare pe care le cumpărăm expiră şi apoi suntem nevoiţi să le aruncăm.

„Creşterea preţurilor din ultimii doi ani a dus la creşterea inflaţiei, care a însemnat scăderea puterii de cumpărare şi vedem o reducere în volum, dar frecvenţa de achiziţie se menţine“, spune Julien Munch.

„Acesta este un indicator pe care îl urmărim pentru a vedea evoluţia traficului, pentru că la un moment dat lucrurile se vor îmbunătăţi“, adaugă el.

Când preţurile cresc, toată lumea se uită către preţ, şi trebuie să fim atenţi la acest lucru. Mărcile private ale retailerilor vin cu preţuri mai mici şi de aceea vânzările pe acest segment au crescut.

Julien Munch spune că 90% din mărcile private ale Carrefour sunt produse în România.

Pe măsură ce discuţia avansează realizez că Julien Munch a ajuns în aproape trei ani în mai multe oraşe din România decât am ajuns eu în cinci decenii.

„În acest domeniu nu poţi să stai la birou, trebuie să fii în magazine, să fii în piaţă, să vezi ce se întâmplă acolo“, răspunde el. „Să ştii că România are o geografie foarte diversă, cu obiceiuri diferite. Am fost în Maramureş, în Bucovina, în Deltă. Puţine ţări europene au această diversitate.“

Din momentul în care Carrefour a venit în România, în 2001, economia a crescut de 10 ori, dar foarte multă lume nu crede acest lucru, iar o bună parte din populaţie spune în fiecare an că ţara merge într-o direcţie greşită. Pentru un expat care a apucat să stea aici din primăvara lui 2021 până la finalul lui 2023, lucrurile nu se văd deloc aşa.

„Nu ştiu cum a fost în 2001 când a venit Carrefour prima dată aici, dar eu ştiu cum este acum: lucrurile merg într-o direcţie bună, economia are încă potenţial de creştere, în special la export“, spune el.

Dar pentru asta, intervine Dinu Bumbăcea, ar trebui ca sectorul public, adică guvernanţii, să lucreze mai mult cu sectorul privat, ceea ce acum nu se întâmplă. „Se iau măsuri populiste, conduse de interese pe termen foarte scurt, politicienii gândesc doar în patru ani de mandat şi nimeni nu se gândeşte pe termen mai lung“, adaugă Dinu Bumbăcea. Taxa de 1% pe cifra de afaceri a marilor companii, introdusă de guvernul Ciolacu pentru a-i pedepsi pe cei care nu raportează profit, are un impact mult mai mare auspra investitorilor mari decât credem noi. Iar acestă taxă de 1% pe cifra de afaceri se propagă într-un mod negativ peste tot în mediul de business intern şi internaţional.

Vom vedea în timp dacă această taxă, pusă într-un mod populist pentru a arăta că guvernul se luptă cu multinaţionalele, va avea un impact pozitiv sau negativ.

Pe lângă COVID ai prins şi începutul războiului din Ucraina. Cum a fost atunci? Ţi-a fost frică?

„Nu uita că eu vin din armata franceză şi ştiu ce înseamnă un război. Nu ştiu dacă mi-a fost frică, dar am văzut în jurul meu îngrijorare şi multă lume care punea întrebări. Când vine aşa ceva, apar probleme de logistică, de aprovizionare, şi eu trebuia să mă asigur că avem rafturile pline, că avem de unde să luăm marfă.“

Care este cel mai dificil lucru cu care te-ai confruntat?

Înainte să răspundă Julien Munch, a răspuns Dinu Bumbăcea: „Dificultatea de a atrage şi de a reţine oameni/angajaţi, pe lângă lipsa unei forţe de muncă suficiente, fluctuaţiile rapide de personal dau peste cap toate companiile.“

„Aceasta este situaţia, trebuie să ne confruntăm cu ea. Oamenii pleacă pentru salarii mai mari, nu poţi să ignori acest lucru“, răspunde francezul. „Noi încercăm să investim foarte mult în digitalizare, iar România este o ţară foarte bună în acest sens, de a testa diverse proiecte. Pentru a descoperi şi a reţine talentele, noi am făcut proiectul «Şcoala de lideri»“, a adăugat el.

Ce calităţi trebuie să ai pentru a fi director în retail?

„O interacţiune umană bună, abilitatea de a asculta şi de a înţelege piaţa, clienţii, obiceiurile. Trebuie să ai agilitatea de a descoperi tendinţe, să nu rămâi în trecut şi să ai talentul de a descoperi talente umane“, răspunde Julien Munch.

Ce carte ai citit şi poţi s-o recomanzi?

„Biografia lui Steve Jobs“, răspunde francezul.

„Eu citesc Istoria Românilor în 11 vo­lume, de Nicolae Iorga“, răspunde Dinu Bumbăcea.

(Aşa, ca o remarcă, nu ştiu când Dinu are timpul şi răbdarea să citească cele 11 volume, în condiţiile de astăzi noi citim totul într-un format de twitter, iar după două pagini începem să ne plictisim.)

Ce restaurante ţi-au plăcut?

„Carul cu Bere, The Artist, Zexe“, răspune Julian Munch.

„Mie îmi plac NOA, Zaitoone şi Sensi“, răspunde Dinu Bumbăcea

Şi ce cafenele?

„Uite, 5 to go mi se pare un concept foarte interesant. Îmi place la French Revolution şi, bineînţeles, La Rosta, un proiect pe care îl încercăm, să vedem cum merge.“ (La Rosta este o colaborare între Carrefour şi Nestlé, cu un antreprenor român, Ema Dănilă, fost director la Cumpăna.

„Mie îmi place Bob Cafe“, răspunde Dinu Bumbăcea.

„Să ştiţi ca aveţi branduri foarte bune care sunt mai puţin cunoscute, iar aici Julien M include librăria Cărtureşti, un concept foarte interesant pe care încercăm să-l promovă şi prin reţeaua Carrefor.

Care este jobul de vis?

Interviul se apropie de final, aşa că ultima întrebare este: care este dream jobul la care visezi?

„Să fiu astronaut, răspunde francezul. Cine ştie, poate voi avea această şansă într-o zi.“

Surprinzător, Dinu Bumbăcea, un om care a trăit o viată întreagă în consultanţă, în Big4, spune că ar fi vrut să fie carpenter, adică tâmplar, să lucreze ceva cu mâinile.

Discuţia s-a terminat.

Cred că acum Julien Munch este deja în Franţa.

Pentru el, România a fost un pas mare în carieră, cine ştie unde va ajunge în continuare, dar ideea este că are o părere mai bună şi crede mai mult în România decât credem noi aici.