ZF Real Estate

ZF Real Estate by Storia.ro. Ana Dumitrache, country head, CTP România: Cred că în acest moment suntem în zona fericită a economiei mondiale

15.02.2023, 00:06 Autor: Ioana Matei

Ana Dumitrache, country head al dezvolta­torului cu capital olandez CTP România, este de pă­rere că actua­lul con­text economic şi geo­po­litic aduce perspective bu­ne de dezvoltare a pieţei spa­ţiilor logistice şi industriale, care are şanse să devină numărul 1 la nivel euro­pean. Pe de altă parte, când vine vorba de atra­gerea de inves­tiţii în producţie, ea este de părere că mai a­vem de lucrat la capitolul „ospita­litate“, care poate com­pensa chiar şi gradul de dezvol­tare al infrastructurii.

„Există un anume grad de opti­mism în ceea ce priveşte industria noas­tră datorită unor tendinţe pe care le-am observat şi noi, iar cine poate să le transforme în oportunităţi sigur că are doar de câştigat. Noi credem că suntem în zona fericită a economiei mondiale în momentul de faţă“, a spus Ana Dumitrache, country head al celui mai mare dezvoltator şi ad­ministrator pe termen lung de parcuri industriale şi logistice din Europa Centrală şi de Est, CTP România, în cea mai recentă ediţie a emisiunii ZF Real Estate by Storia.ro. Din punctul ei de vedere, una dintre tendinţele care stau la baza acestui optimism în piaţa pe care o reprezintă ţine de descentralizare.

„Centrul Europei a reprezentat, istoric, destinaţia principală pentru lo­gistica mare în Europa - Cehia şi Polonia au fost destinaţiile prin­cipale pentru crearea de centre logis­tice. Ce s-a întâmplat în ultimii 2-3 ani este o descentralizare a acestor zone de lo­gistică şi o regionalizare mai degrabă a centrelor logistice, pentru că furnizo­rii şi producătorii trebuie să fie cât mai aproape de utilizatorul final, atât din punctul de vedere al timpului de livra­re, cât şi din punctul de vedere al am­prentei de carbon“, a observat ea.

Apoi, obiectivele de mediu sunt din ce în ce mai importante pentru marile companii, iar în acest context, ţara noastră şi, mai ales, Bucureştiul, este avantajat. „Există tendinţa de transformare a vestului Bucureştiului şi în mod special, a parcului nostrum, CTPark Bucharest West, într-un centru regional pentru estul Europei şi pentru zona balcanică, iar asta ne face să fim foarte optimişti.“

Ea crede că această tendinţă va continua, motivele fiind evidente: „Amplasarea geografică a Bucureştiului este extraordinară, România este a doua ţară ca dimensiune şi populaţie din Europa Centrală şi de Est, Bucureştiul este al cincilea oraş din Europa ca număr de locuitori, suntem în proximitatea Greciei, Turciei şi avem clienţi care fac livrări şi-n Orientul Mijlociu; suntem o ţară europeană“. Toate aceste avantaje vor conduce la continuarea dezvoltării pieţei logistice, mai ales când vine vorba de Capitală. „Bucureştiul este destinaţia principală şi va rămâne aşa o lungă perioadă de timp. Din punctul meu de vedere, pentru că vorbim aici despre poziţia geografică, asta e foarte greu să baţi orice ai face. Bucureştiul rămâne într-o poziţie absolut privilegiată în România din punctul acesta de vedere, pentru că aş zice că Bucureştiul este un hub regional, nu România. Bucureştiul şi mai mult vestul Bucureştiului.“

Potrivit celor mai recente date ale ZF, stocul modern de spaţii industriale şi logistice a ajuns la 5,6 milioane de metri pătraţi, clasând România drept a treia cea mai mare piaţă dintre cele mai mari economii din zona Europei Centrale şi de Est.

„Avem şanse să devenim şi numărul 1, putem să facem orice. E foarte important să ne propunem de fiecare dată să fim mai buni; adică să devenim numărul 1 în condiţii de valori corecte.“

Cum stau însă lucrurile când vine vorba de investiţiile în spaţii de producţie?

„Lucrurile sunt destul de simple în ceea ce priveşte capacitatea noastră de a atrage investiţii cu scopul dezvoltării de spaţii de producţie. Norocul ţine cu cei curajoşi, iar aici trebuie să avem curajul să ne aşezăm pe o opoziţie în care să le arătăm celor care vor să investească că vrem să-i avem aici. Eu nu am întâlnit până acum investitori în zona aceasta de producţie care să nu aibă solicitări nerezonabile. Toate solicitările lor sunt în zona de rezonabilitate. Sigur că da, şi noi trebuie să avem grijă ca totul să se dezvolte în mod legal, să avem grijă să nu fie un impact negativ asupra societăţii, asupra comunităţilor, asupra mediului. Ceea ce cer ei de obicei este să nu îi ţinem pe loc, pentru că timpul costă foarte mulţi bani. Ceea ce cer ei este să nu fie agasaţi cu solicitări inutile de la autorităţi şi să li se ceară, de pildă, celebrul dosar cu şină.“

Oferă în acest sens exemplul companiei pe care ea o reprezintă. „Noi, ca investitori, suntem dispuşi să investim pe banii noştri, facem infrastructură publică foarte mult. Sunt sume uriaşe pe care le investim. Nu simţim dorinţa autorităţilor. Adică, eu dacă aş şi manager unui judeţ, aş face orice să vină un investitor şi să-mi facă infrastructură publică. Nu se poate să nu te bucuri şi să nu alergi tu un pic după acel investitor. Asta încă nu se simte.“ Motivele pentru care investiţiile în producţie vor veni sau nu ţin astfel de deschiderea autorităţilor. „Singurul lucru pe care îl văd necesar din partea autorităţilor este să facă un management bun al tuturor celor care iau în considerare România pentru investiţii, să le creeze un flux pentru nevoile lor şi cred că putem tripla numărul de investitori faţă de anul trecut. Poţi să facilitezi investiţiile şi încerci să compensezi lipsa infrastructurii cu o mai mare ospitalitate să-i spunem. Cum spuneam, noi, ca investitori, facem infrastructură publică pe banii noştri, dar vrem să fim ajutaţi să facem asta.“

 

Ce a mai spus Ana Dumitrache, country head al CTP România, în cadrul ZF Real Estate by Storia.ro:

2022 a fost cu siguranţă un an foarte bun pentru piaţa imobiliară din România şi cu precădere pentru segmentul în care noi suntem activi, acela al spaţiilor logistice şi industriale. Am avut o ocupare fără precedent. Noi ne-am propus 90 % grad de ocupare. De data aceasta chiar am avut o activitate de închiriere extraordinară pe tot parcursul anului, aproape 600.000 de metri pătraţi tranzacţionaţi, dacă nu chiar mai mult din statisticile noastre interne. Sigur, asta include şi prelungiri, şi clienţi existenţi, dar în mare măsură şi clienţi noi, nou-veniţi în România.

O locaţie de hub regional se conturează şi în sudul Bucureştiului, CTP deţine acolo un centru de dezvoltare, iar anul acesta şi-au mărit investiţiile în acea zonă. „Avem autorizaţie de construcţie pentru o nouă hală destul de mare, de 60.000 de metri pătraţi şi ne-am apucat de proiect, accesul este deja realizat şi începem în curând şi lucrările de construcţie la această hală.“

Zona de vest a ţării este de asemenea dezvoltată datorită infrastructurii. „Şi Timişoara este deja un centru, un hub de logistică, dar nu neapărat regional sau pentru o regiune mai restrânsă; nu acoperă în general toată zona balcanică, poate să acopere Serbia, poate să acopere Bulgaria, România cu certitudine, uneori şi Ungaria, dar e mai restrânsă din motive geografice, nu din alte motive.“

„Suntem interesaţi să dezvoltăm parcuri logistice şi industriale din două motive principale: dorinţa de a crea un ecosistem de business şi de a face clienţii noştri să coopereze între ei şi să creeze sinergii şi să le fie bine împreună şi să-şi folosească serviciile unii altora. Al doilea mare motiv pentru care noi creăm parcuri este calitatea vieţii angajaţilor în aceste parcuri. Cumva, CTP a fost foarte vizionar din punctul acesta de vedere, pentru că întotdeauna am pus accentul pe capacitatea clienţilor noştri de a atrage forţă de muncă şi pe capacitatea lor de a reţine for forţa de muncă pe care o atrag. Şi noi credem că este şi o atitudine profund umană să îi respecţi pe cei care lucrează în clădiri şi în parcuri şi să încerci să le creezi un mediu de de lucru plăcut, verde, cu facilităţi, să poată să aibă o masă caldă, să fie aibă un spaţiu de relaxare decent şi în care chiar să se bucure.“

Clienţii noştri vin din mai multe domenii de activitate, iar ca ordin de mărime, avem în România 240 de clienţi distincţi, ceea ce este foarte mult, fiecare cu domeniul propriu de activitate. Că vorbim despre retail, retailul în sine cuprinde foarte multe domenii de activitate, de la retailul de fashion până la retailul alimentar. Din fericire pentru noi, business-ul nostru este foarte diversificat, nu avem o dependenţă de nicio industrie, de niciun client şi asta ne face să să fim foarte încrezători în viitor, chiar dacă vremurile nu sunt poate tocmai stabile, chiar dacă poate sunt momente mai dificile la nivel economic; această diversificare în ceea ce priveşte clienţii ne dă o foarte mare, ne dă un foarte mare grad de confort.

 

 

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Storia