ZF Real Estate

ZF Real Estate by Storia.ro. Mihai Pop, broker RE/MAX Prime Capital: „După vânzarea unui apartament cu două camere în Cluj-Napoca, poţi cumpăra aproape două în Oradea, iar preţul chiriilor este similar“

29.07.2023, 16:03 Autor: Ioana Matei

Calitatea vieţii, încurajată de obiectivul parcurgerii oraşului în doar 15 minute, de parcuri şi investiţii în spaţiile publice, infrastructura şi apropierea de oraşul Budapesta, precum şi investiţiile în industria din zonă, încurajează dinamica pieţei rezidenţiale din Oradea, unde încep să se mute atât locuitori din oraşe mai mici precum Satu Mare şi Baia Mare, cât şi din Cluj-Napoca.

„Piaţa imobiliară de aici nu se limitează doar la locuitorii din Oradea pentru că este un oraş atractiv şi ve­dem că în agenţie vin foarte mulţi lo­cuitori din Cluj-Napoca, de exemplu, din Satu Mare, Baia Mare, din Arad, Timişoara, care îşi doresc să facă o relocare. În plus, sunt companii mari din industrie, cum ar fi Nokian, care creează noi locuri de muncă şi, im­plicit, aceste locuri de muncă, bazate pe concurenţa cu alte industrii din zonă, duc salariile în sus şi devenim atractivi şi pentru oraşe mici. Pentru oraşe mai mari, cum ar fi Cluj-Napoca, dacă ar fi să facem o comparaţie, poţi să cum­peri un apartament cu două camere de cincizeci de metri pătraţi cu undeva la peste 100.000 - 120.000 de euro, iar în Oradea poţi să cumperi a­proape două apartamente după vân­zarea unui astfel de apartament în Cluj-Napoca, în timp ce chiriile din ce­le două oraşe sunt similare - media din Cluj-Napoca este de 460 euro/lună, iar în Oradea se plasează între 400 şi 450 de euro“, a spus Mihai Pop, broker şi coproprietar al RE/MAX Prime Ca­pital din Oradea. Pe piaţa rezidenţială, la fel ca în întreaga ţară, în special pe segmentul rezidenţial nou, există un uşor blocaj cauzat în speţă de dobân­zile mari la credite, însă Mihai Pop este optimist în ceea ce priveşte evoluţia pieţei în con­tinuare. 

„Piaţa rezidenţială imobiliară din Oradea este în continuare atractivă pen­tru că suntem un oraş care are o imagine foarte bună la nivel naţional atât din punctul de vedere al aspectu­lui, cât şi din punctul de vedere al ca­lităţii vieţii şi al perspectivelor de viitor - infrastructura în acest oraş este într-o permanentă dezvoltare, dorindu-se să fie un oraş pe care să-l poţi parcurge în cincisprezece minute indiferent de ora la care doreşti să faci acest lucru, iar asta duce la o scădere dramatică a tim­pului pierdut în trafic şi la câştigarea a zile întregi pe parcursul unui an pentru timp petrecut alături de familie, prie­teni ş.a.m.d.“ La acestea se adaugă be­neficiile infrastructurii: „Oradea este conectată la doar cincisprezece kilo­me­tri cu autostrada care te duce în aproape trei ore în Budapesta, care este o capitală europeană ce îţi oferă foarte multe lucruri atractive“.

În ceea ce priveşte preţurile, acestea au crescut cu cu aproape 40% din 2020 până în 2023, în condiţiile în care, observă Mihai Pop, foarte puţine oraşe din România au înregistrat astfel de creşteri ale preţului mediu pe me­tru pătrat.

Businessul RE/MAX Prime Capital a fost lansat în 2021: „Imediat după ce lockdownul s-a încheiat, România a avut o abordare relaxată faţă de alte ţări, cum ar fi Austria, de pildă, unde lucrurile erau destul de stricte şi dorinţa oamenilor de a se mişca în zona imobiliară a fost una foarte activă - îşi doreau să se mute din apartamente către case, iar Oradea are câteva zone în spaţiul metropolitan foarte active din punctul acesta de vedere. Tranzacţiile imobiliare au început să se întâmple din a doua parte a anului 2020; apoi, noi am lansat businessul undeva la trei săptămâni de la pornirea războiului, o problemă mai gravă din punctul nostru de vedere, dar am decis că nu trebuie să lăsăm toate aceste frici să ne afecteze businessul.“

La încheierea anului 2022, au depăşit pragul unei cifre de afaceri de 900.000 de euro şi s-au plasat pe locul doi în reţeaua RE/MAX din perspectiva comisioanelor.

„În acest moment, în Oradea putem vorbi de un preţ mediu pe metrul pătrat de în jur de 1.360 de euro - piaţa este astăzi într-o perioadă în care nu se mişcă la fel de de bine ca în 2021 sau 2022, dar în momentul în care creezi atractivitate, pentru noi devine un avantaj ca agenţie imobiliară atunci când piaţa intră într-o regresie, pentru că este mai greu să vinzi ca proprietar sau dezvoltator. Am reuşit să să atragem foarte mulţi vânzători de proprietăţi cărora le am vândut proprietăţile cu succes - de exemplu în decembrie aveam cinci vânzări pe zi, lucru care era peste aşteptările noastre.“

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Storia