ZF Transilvania

Bechtel: S-au incheiat exproprierile pe tronsonul Campia Turzii - Gilau

Bechtel: S-au incheiat exproprierile pe tronsonul Campia Turzii - Gilau

Compania Bechtel sustine ca finalizarea tronsonului 2B Campia Turzii - Gilau se va produce la sfarsitul acestui an

02.06.2009, 17:48 41

Pana acum, Bechtel a finalizat 18 km de autostrada, iar potrivit reprezentantilor companiei americane alti 12 km sunt pregatiti sa fie asfaltati. Conducerea companiei americane a anuntat ca lucrarile la autostrada Transilvania se desfasoara conform planului stabilit, chiar daca pana in momentul de fata nu au fost inca rezolvate problemele legate de utilitati.

 
Bechtel asteapta banii pentru lucrarile din martie - mai
„Pentru a respecta termenul de finalizare a celor 42 de kilometri din autostrada pana la finele anului trebuie sa avem acces liber la terenul aflat pe tronsonul Campia Turzii - Gilau. Daca problemele legate de exproprieri sunt ca si finalizate, in ceea ce priveste utilitatile situatia nu este buna. Mai sunt de relocat 21 de retele de apa, curent sau gaze care intersecteaza aliniamentul, iar pentru relocarea a sapte dintre acestea vom interveni si noi. Avem promisiuni de la Guvern ca vom primi si banii pentru lucrarile executate din luna martie si pana in prezent’’, a declarat Bogdan Sgarcitu, director de comunicare al Bechtel.
Reprezentantii companiei Bechtel spun ca lucrarile la autostrada Transilvania au ajuns la un nivel record, zilnic fiind turnate aproximativ 3.000 de tone de asfalt, valoarea lucrarilor zilnice situandu-se intre 1 si 1,4 milioane de euro. Conform reprezentantilor companiei americane, in aceasta luna se va ajunge la maximum de capacitate si vor fi executate lucrari in valoare de aproximativ 1,5-1,6 milioane de euro pe zi.
 
Pe autostrada lucreaza 3.300 de persoane 
„Se lucreaza intens pe tronsonul 2B, Turda - Gilau, noi suntem la capacitate maxima, atat in ceea ce priveste numarul de angajati, cat si in ceea ce priveste valoarea lucrarilor. Putem spune ca lucram non-stop pe tronsonul aflat in constructie, peste 3.300 de muncitori muncesc in doua schimburi de zece ore, cu pauze de cate doua ore intre schimburi. Pentru a da un exemplu, am ajuns sa realizam cate zece profile de sustinere pe zi, mai mult decat am atins in proiectele din Turcia, Croatia sau Albania", a spus Sgarcitu.
Oficialii Bechtel au spus ca platile restante au fost achitate la zi si ca Guvernul Romaniei si-a onorat toate obligatiile contractuale, bugetul aprobat de Ministerul Transporturilor pentru lucrarile care urmeaza sa fie realizate in 2009 este de 327 mil. euro, insa oficialii Bechtel au afirmat tot timpul ca au capacitatea de a lucra dublu fata de bugetul alocat. Pana in prezent, compania americana a primit pentru lucrarile executate anul trecut aproximativ 100 mil. euro, factura din luna martie, ultima restanta fiind de aproximativ 13 milioane de euro.
Reprezentantii Bechtel sustin ca asfaltarile pe tronsonul 2B (Campia Turzii - Gilau) au fost reluate inca de luna trecuta si ca in momentul de fata la Autostrada Transilvania lucreaza 2.400 de angajati directi ai Bechtel si inca 900 ai subcontractorilor.
„Cantitatea lucrarilor de pe tronsonul pe care il realizam in prezent depaseste ca valoare, in sensul de betoane, escavari, umpluturi si alte activitati de infrastructura, nivelul cumulat al ambelor autostrazi existente in acest moment in Romania. Gradul de dificultate al proiectului autostrada Transilvania nu poate fi comparat cu nimic din ceea ce s-a facut pana acum in Romania", a mai afirmat Sgarcitu.
 
Tronsonul 3C nu are finantare
In ceea ce priveste tronsonul 3C (Suplacu de Barcau - Bors), Bechtel sustine ca lucrarile pe acest segment nu pot fi demarate, pentru ca nu exista inca finantarea necesara. Din cei 700 de oameni care anul trecut lucrau la tronsonul 3C (Suplacu de Barcau - Bors), o parte dintre ei au fost repartizati pentru lucrarile executate pe segmentul 2B, Campia Turzii - Gilau, iar restul asteapta demararea lucrarilor pe segmentul 3C.
Anul trecut, oficialii Bechtel anuntau ca, pentru a putea finaliza proiectul autostrada Transilvania pana in 2013, ar trebui sa dispuna de peste 15.000 de angajati si sa aiba acces liber la teren. Statul roman a platit companiei americane Bechtel, in ultimii cinci ani de zile, 2,7 mld. lei pentru constructia autostrazii Brasov - Bors, plati efectuate aproape in totalitate de la buget, lucrarile de executie fiind incepute la doua din cele opt tronsoane si finalizate in proportie de 35% si 18%.
Valoarea platilor catre constructorul american, efectuate de Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR), a crescut gradual in intervalul 2004-2008, de la 298,2 mil. lei in primul an contractual la 706,5 mil. lei in 2007 si la 1,1 mld. lei in 2008.
Din suma totala platita companiei, 1,9 mld. lei au fost alocate de la bugetul de stat si 766,9 mil. lei au fost acoperite din credite externe, rezulta dintr-un centralizator al cheltuielilor efectuate de CNADNR pentru lucrarile la autostrada Brasov - Cluj - Bors.
In acest interval, lucrarile de executie au fost incepute pentru doua din cele opt tronsoane ale proiectului. Data de finalizare a celor doua tronsoane, tronsonul 2B Campia Turzii - Gilau si tronsonul 3C Suplacu de Barcau-Bors, este, conform contractului, luna februarie 2010.
Parlamentul a aprobat deja suma pe care o va primi Bechtel anul acesta, respectiv 327 mil. euro, care va fi suficienta pentru finalizarea celor 42 de kilometri, potrivit reprezentantilor companiei americane. Pana la sfarsitul anului in curs, autostrada Transilvania ar putea inghiti aproximativ 880 mil. euro, in conditiile in care se lucreaza pe aproximativ 70 de kilometri de traseu. Potrivit oficialilor Bechtel, fata de aproximarile initiale din 2003, cand autostrada Brasov - Bors avea costuri estimate la peste 2,2 miliarde de euro, in prezent proiectul autostrada Transilvania s-a scumpit.
„Costul de constructie al autostrazii nu este ridicat, daca tinem cont de numarul mare de structuri, poduri si viaducte care trebuie realizat. In plus, suprafata excavata este foarte mare si cantitatile de pietris care trebuie turnate implica investitii sporite’’, spune Bogdan Sgarcitu. Din totalul de 415 kilometri, aproximativ 60 de kilometri sunt reprezentati de 267 de structuri. Ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, a spus ca vrea ca tronsonul Cluj - Bors al Autostrazii Transilvania sa fie finalizat pana in anul 2012.
Proiectul de constructie a autostrazii Transilvania, pe traseul Brasov - Bors, a inceput in anul 2004, in baza unui contract cu o valoare de 2,2 miliarde de euro acordat companiei americane Bechtel.


Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO