ZF Transilvania

Criza financiara aduce vanzarile de masini noi de pe piata locala la nivelul anului 2005

Criza financiara aduce vanzarile de masini noi de pe piata locala la nivelul anului 2005
09.02.2009, 17:58 26

Dealerii auto clujeni estimeaza pentru acest an vanzari în scadere. In unele cazuri, scaderile pot ajunge pana la 40% comparativ cu 2008. In acest context, piata auto locala a masinilor noi ar putea scadea cu 30%- 40% în acest an fata de anul 2008, pana la aproximativ 7.000 de unitati, nivel similar cu cel înregistrat în 2005. 

Dacia Service Cluj Feleac, companie membra a OTC Group si dealer local Dacia, estimeaza ca va comercializa în acest an 1.700-1.800 de unitati Dacia, fata de 2.980 de autoturisme comercializate în 2007. Targetul de vanzari anuntat anul trecut de oficialii Dacia Service Cluj Feleac pentru 2008 era de 1.000 de unitati Sandero si 3.000 de autoturisme Dacia Logan.
„Ne bazam în acest an pe sustinerea statului roman prin sprijinirea industriei interne si a mediului. Taxa de mediu si programele de reînnoire ale autoturismelor credem ca vor contribui pozitiv la evolutia vanzarilor Dacia’’, a declarat pentru ZF Transilvania Calin Abrudan, director coordonator vanzari in cadrul OTC Group.
Potrivit reprezentantilor Dacia, factorii care au afectat în cea mai mare masura vanzarile de autovehicule în 2008 au fost modificarea taxei de poluare la 1 iulie 2008, lansarea tarzie a programului Rabla si criza financiara.
Cota de piata a marcii Dacia la Cluj în 2008 a fost de 25,4%, în crestere fata de 24,5%, cota de piata înregistrata de Dacia la nivelul anului 2007. Pe piata auto romaneasca a masinilor noi, Dacia avea în 2008 o cota de piata de 27,3%, în scadere fata de 29%, cota de piata în 2007.    
„In cadrul concesiunilor noastre am demarat înscrierea în programul de reînnoire a parcului national prin care Guvernul ofera o reducere de 3.800 de lei pentru casarea unui vehicul mai vechi de 10 ani. In luna decembrie a anului trecut, Dacia avea o cota de piata la Cluj de 24,1%, ocupand primul loc în clasamentul celor mai bine vandute masini noi’’, a spus Calin Abrudan.
 Conform oficialilor Dacia Service Cluj Feleac, modelul Sandero este disponibil pe piata clujeana de anul trecut în versiunile Ambiance cu motorizari de 1,4 litri, 75 CP si 1,6 litri 90 CP, Preference, Laureate si Prestige, versiunea de top a gamei Dacia Sandero cu motorizare de 1,6 litri 90 CP.
Compania Dacia Service Cluj Feleac S.A. a fost infiintata in anul 1993 la Cluj-Napoca, avand ca obiect principal de activitate întretinerea si repararea autovehiculelor, devenind ulterior dealer-ul autoturismelor Dacia pe zona Cluj.
Conducerea companiei clujene Compexit Trading, dealer local al marcii Skoda, estimeaza ca va comercializa în acest an un numar total de 500 de autoturisme. Compania a încheiat anul 2008 cu o cifra de afaceri de peste 19 mil. euro, în crestere cu 34% fata de anul precedent.
„In ceea ce priveste vanzarile de autoturisme Skoda din acest an, ele vor fi mai mici fata de anul trecut, tinand cont de faptul ca recesiunea globala afecteaza în mare masura piata masinilor noi, însa cred ca vom înregistra cresteri pe activitatile de service si tinichigerie. Marea problema adusa de criza financiara este lipsa de lichiditati si accesul greu la credite al clientilor’’, a declarat pentru ZF Transilvania Adrian Tudor, director de vanzari in cadrul companiei Compexit Trading.
Cota de piata a marcii Skoda la Cluj a fost în 2008, conform statisticilor APIA, de 15,41%, în crestere fata de 14,92%, cota de piata înregistrata de Skoda la nivelul anului 2007. In comparatie, pe piata auto romaneasca a masinilor noi de import, Skoda avea în 2008 o cota de piata de 12,48%, fata de 11,57%, cota de piata în 2007.    
„Cel mai afectat segment al masinilor noi de criza financiara este clasa masinilor mici, pentru ca masinile scumpe au fost vandute bine si pe perioada de criza. Ne punem sperante pentru acest an în programul de reînnoire a parcului national’’, spune Adrian Tudor.
Cele mai bine vandute modele în 2008 au fost Octavia Tour si Octavia II, a caror pondere a fost de peste 65% din totalul unitatilor comercializate anul trecut de Compexit Trading. Skoda Fabia detinea anul trecut 28% din totalul autoturismelor comercializate.
„Unul dintre factorii care au influentat pozitiv evolutia vanzarilor de autoturisme Skoda în 2008 a fost programul de casare în cadrul caruia compania noastra a primit 240 de locuri’’, a spus director de vanzari Compexit Trading.
„Piata în domeniul nostru de activitate în 2008 s-a situat pe un trend descendent fata de anul precedent, trend care se va pastra si în acest an. Factorii care au influentat scaderea pietei auto au fost instabilitatea cursului valutar, taxa de prima înmatriculare si conditiile de creditare mai greu accesibile pentru persoanele fizice. In momentul de fata exista pe piata foarte multe masini poluante si credem ca în anii urmatori importul unor astfel de masini va fi stopat de politica Uniunii Europene’’, spune Adrian Tudor.
Compania clujeana a demarat în 2008 un proiect investitional de aproximativ 500.000 de euro in vederea construirii unei noi hale cu o suprafata de peste 600 de metri patrati si amenajarea parcului Compexit Autorulate. In 2007, compania a finalizat un proiect de investitii in valoare de 425.000 de euro, odata cu punerea în functiune a celei de-a doua hale de tinichigerie-vopsitorie. Cota de piata a companiei a ajuns în 2008 la 11,51%. Compexit Trading desfasoara activitati prin intermediul sediului central din Cluj-Napoca si al showroom-ului din Bistrita.
Grupul Compexit este format din Compexit Trading, dealer Skoda, Topcar dealer Seat, divizia Seul Auto, care este si service auto, si Proton Auto, care comercializeaza piese si consumabile auto.
Conducerea companiei clujene Autoworld, dealer regional al marcilor Volkswagen si Audi, estimeaza ca va realiza în acest an o cifra de afaceri de 27,5 mil. euro. Dealerul clujean a încheiat exercitiul financiar 2007-2008 cu vanzari totale de 30 de milioane de euro.
„Pentru acest an este greu de estimat cum va evolua piata auto, din cauza schimbarilor politice, a legilor si taxelor care apar si dispar. In acest context, clientii nostrii amana decizia de a cumpara autoturisme si asteapta momentul ideal din punct de vedere al taxei auto, cursului valutar si al dobanzilor. In primele doua luni ale acestui an credem ca vanzarile vor fi în scadere, însa suntem optimisti ca spre finalul primului trimestru din 2009 lucrurile se vor îndrepta’’, a declarat pentru ZF Transilvania Diana Socaciu, director de marketing in cadrul companiei Autoworld.
Compania Autoworld a încheiat anul 2008 cu un numar total de 1.133 de autoturisme Volkswagen si Audi livrate. Targetul fixat de conducerea firmei clujene pentru anul în curs este cu 15% mai mic pentru autoturismele Volkswagen si cu 10% la Audi fata de numarul unitatilor comercializate în 2008.
Potrivit reprezentantului Autoworld efectele crizei financiare în domeniul auto sunt optiunile limitate si neavantajoase de leasing si creditare, valorile de revanzare în depreciere, amanarea achizitiilor de autoturisme noi si orientarea clientilor catre masinile second.
„In ceea ce priveste piata auto la nivel national, precum si cea locala, necesitatea de a cumpara masini înca exista, iar ofertele pe care dealerii auto le au în prezent sunt fara precedent în conditiile în care tot mai multi clienti se îndreapta spre masinile second-hand’’, a afirmat Diana Socaciu.
Potrivit reprezentantilor dealerului clujean, anul trecut a fost primul an de declin dupa sapte ani de cresteri spectaculoase pe piata auto. Volkswagen detinea anul trecut o cota de piata la Cluj de 11,99% si de 10,88% la nivel national, fiind totodata a doua marca de import dupa Skoda, care a realizat cele mai multe vanzari de masini noi pe piata anul trecut.
„Criza financiara antreneaza o restrangere a activitatii de creditare cu efecte asupra productiei si distributiei, puterea de cumparare a oamenilor fiind înca scazuta. Multi dintre clienti se orienteaza în prezent catre masini cu preturi mici, neluand în considerare costurile care intervin pe termen lung pentru întretinerea autoturismelor’’, a spus directorul de marketing al companiei Autoworld.
Autoworld a fost infiintata in anul 1999 ca societate comerciala cu capital integral romanesc, al carei asociat unic este omul de afaceri Ioan Mezei.
Potrivit dealerilor auto clujeni, cu toate ca piata auto la nivel national, dar si local este afectata în mare masura de recesiunea economica, exista premise suficiente pentru a concluziona ca vanzarile de masini noi si-ar putea reveni începand cu trimestrul doi al anului în curs.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO