Ziarul de Duminică

Artişti din diaspora – Carmen Groza/ de Ziarul de duminică

Artişti din diaspora – Carmen Groza/ de Ziarul de...

Autor: Ziarul de Duminica

12.09.2014, 00:07 60

Ieri, 11 septembrie, s-a deschis la Galeria Dialog a Primăriei Sectorului 2 din Bucureşti expoziţia de tapiserii şi colaje a artistei Carmen Groza (Blegia), în cadrul secţiunii Recuperări: artişti români din diaspora.

„În lucrările mele – mărturiseşte Carmen Groza – am abordat de-a lungul timpului diferite  tehnici, în special tapiseria şi colajul. Formaţia mea de bază este pictura monumentală, dar tapiseria a devenit pentru mine, în calitatea mea de pictor, o tentaţie, căci regăsesc în ea aceleaşi probleme ca şi în pictura monumentală. De altfel, tapiseria este o artă monumentală. Astfel, încerc să operez o sinteză care înglobează elemente picturale şi grafice, păstrând în acelaşi timp aspiraţia de a aborda mari suprafeţe, căci operele pe care le creez au uneori dimensiuni importante. Mi-am pus întrebarea: în arta actuală, care este locul operelor de artă care se exprimă într-o tehnică tradiţională? Nu este vorba de a reface ceea ce s-a făcut deja. Utilizăm ceea ce ne-a lăsat moştenire tradiţia europeană, deschizând în acelaşi timp noi căi de explorare. În şocul creat între traditie şi transgresiunea sa, eu întrevăd posibilitati infinite. Spiritul nou poate să se amestece cu vechile tehnici. Putem să fim din plin în contemporaneitate, utilizând totuşi o tehnică tradiţională. Tehnica este doar un mijloc de exprimare, totul depinde de ce facem cu el. Este si cazul altor discipline aristice : gravura, muzica, etc. Dorinţa mea este de a scoate tapiseria din sfera artei ornamentale şi de a-i conferi demnitatea unei arte majore. Ultima mea serie de lucrări traduce interesul meu pentru urmele lăsate de istorie, interesul meu pentru energie, pentru vortexul de lumini şi magia sa, pentru vibraţiile şi murmurul materiei în elanul său spre compexitate si comportamentul său auto-organizator, ca să se constituie încet-încet în regn mineral, vegetal, animal. (...) Colajul este pentru mine un nou univers grafic; el îmi permite o libertate de căutari formale care mi se potrivesc. Pentru unele din tapiseriile mele, colajul a fost punctul de plecare. Creaţia continuă apoi în interpretare, pentru că le realizez eu însămi, în tehnica de haute lice. Motivaţia mea artistică? Să spunem că este o necesitate interioară, care mă îndeamnă să continui, mă susţine şi îmi justifică munca.”

Aşadar, colajul este pentru Carmen Groza un nou univers grafic, care îi permite libertatea de căutare formală ce i se potriveste. Pentru unele din tapiseriile ei, colajul este adesea punctul de plecare. Structura materiei este dotată de numeroase elemente care au între ele multiple şi subtile raporturi de actiune şi de reacţiune. Iar apoi, în inima structurii, un agent inaccesibil, acest actor mitic, numit, în general, „hazard” care îşi joacă rolul.

Născută în 1944 la Bucuresti, Carmen Groza a obţinut diploma în pictură monumentală la Institutul Superior de Arta «N. Grigorescu», Bucuresti. Din 1974 participă la numeroase expoziţii în România şi în străinatăte, ca membră a Uniunii Artiştilor Plastici din Bucureşti. În 1982 se stabileşte în Belgia, unde îşi continuă cariera artistică expunând tapiserie cu grupul „Domaine de la Lice” din care face parte, şi la expoziţiile internaţionale de tapiserie în Danemarca, Finlanda, Norvegia, Suedia, Germania şi Franţa. Este profesor de tapiserie şi desen la Academia Regală de Arte Frumoase din Liège. A obţinut numeroase premii, de pildă: 2005 – Prix ex aequo pentru tapiserie, acordat de Ministerul Culturii şi Audiovizualului al Comunităţii franceze din Belgia; 2010 – Premiul Fundaţiei SPES pentru tapiserie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO