Ziarul de Duminică

Carte de avangardă, pictură modernistă/ de Ziarul de duminică

Aurel Vlad – Rugăciune

galerie foto

27.03.2014, 23:41 147

De la bijuterii cu însemne masonice la rafinate piese de argintărie, de la sticlărie Art Nouveau produsă în manufacturile Galle şi Daum Nancy la icoane postbizantine şi sculptură, de la ceasuri şi pendule vechi la cărţi şi documente rare de avangardă, de la artă contemporană ieşită de sub penelul unor artişti consacraţi la pictură şi grafică de sorginte modernistă, licitaţia 121 a Casei GOLDART Ghildush propune amatorilor de frumos, aşa cum ne-a obişnuit în ultimul timp, o nouă, diversă şi consistentă ofertă. Totul se va petrece luni, 31 martie, ora 19:30, Hotel Intercontinental, sala Rapsodia.

Fie şi numai la segmentul arte vizuale, nume consacrate de artişti spun totul despre valoarea operelor prezente: Vasile Grigore, Nicolae Grant, Olga Greceanu, George Catargi, Ion Musceleanu, Nicolae Enea, Leon Alexandru Biju, Natalia Dumitrescu, Horia Bernea, Partog Vartanian, Honoriu Creţulescu, Rudolf Schweitzer-Cumpăna, Aurel Băeşu, Alexandru Ţipoia, Nicolae Vermont, Margareta Sterian, Theodor Aman, Iosif Iser, Francisc Şirato, Marcel Iancu, Nicolae Tonitza.

O nouă, consistentă ofertă de avangardă propune scrieri şi documente din creaţia unor: Claude Sernet, Ilarie Voronca, Eugen Ionescu, Saşa Pană, Cicerone Teodorescu, Geo Bogza, Benjamin Fundoianu, Scarlat Calimachi, Virgil Teodorescu, Gellu Naum, alături de câteva documente rare - Bilete de papagal, colecţie completă, Poemul colaj „Pentru Gellu Naum” al Hertei Müller sau teza de doctorat a lui G. E. Palade, câştigătorul premiului Nobel pentru fiziologie şi medicină din 1974.

De departe însă, vedeta licitaţiei este Urmuz. Revendicat deopotrivă de dadaişti si de suprarealişti, Urmuz, pe numele lui real Demetru Demetrescu Buzău, judecător şi grefier la Înalta Curte de Justiţie este unanim recunoscut ca predecesor al avangardei literare româneşti. Opera sa, o „antiproză” ce parodiază cu false automatisme proza  anostă a triumfului, este compusă dintr-o „serie de calambururi de esenţă sofistică prin duplicitatea de sens a cuvintelor”, printre cele mai cunoscute texte ale sale figurând „Pâlnia şi Stamate”, „Ismail şi Turnavitu”, „Algazy şi Grummer”, „Cronicarii”, „Cotadi şi Dragomir”, „Puţină metafizică şi astronomie”.

Datorită lui Tudor Arghezi, care i-a intuit talentul de excepţie, scrierile lui Urmuz au fost publicate în 1922. În 1923, la vârsta de 40 de ani, s-a sinucis „fără nici un temei, doar din dorinţa de a demonstra că a-ţi lua viaţa nu este decât unul dintre actele banale ale existenţei în acea lume”.

Casa de licitaţii GOLDART Ghildush pune astăzi în vânzare trei documente excepţionale: manuscrisul „Algazy şi Grummer”, înmânat lui T. Arghezi spre publicarea în „Cugetul românesc” din 1922 şi republicat în „Bilete de papagal” din 1928; un desen reprezentând portretul sintetic al lui Urmuz, semnat Icewan şi o scrisoare în manuscris a lui Urmuz către Tudor Arghezi. Toate aceste documente sunt însoţite de numărul din 1928 al „Biletelor de papagal”, în care au fost publicate.

 

Tonitza

Interpret  al „Tristeţelor luxuriant colorate”, Nicolae Tonitza a plasat la antipodul picturii sale animate de simţăminte de revoltă mocnită şi îndelung resemnată, inocente capete de copii.

S-a spus că unul dintre temeiurile prezenţei copiilor în opera sa a fost acela de a păstra, în lumea dezamăgirilor sale amare, încrederea în valoarea nealterată a purităţii sufleteşti. „Copil din profil” este semnificativ pentru această categorie tipologică din pictura sa. Aparentul decorativism indus de suprafeţele albe ale veşmântului pruncului mărturiseşte tendinţa de a cuprinde  chipul modelului în dansul ornamental, punându-i în evidenţă graţia inocentă.

„Ochii copiilor săi ne privesc cu o nostalgică inocenţă, cu o amară melancolie şi candoare. Rotunzi şi expresivi, aceşti ochi sunt inconfundabila pecete a stilului său de unică poezie în arta plastică românească”.

Aurel Vlad

„Eu sunt sculptor. Cercetez lucrând şi căutând în mine expresia cea mai adevărată a vieţii. Sunt sursă şi model. Lucrez cu sensibilitatea şi intuiţia mea o carte pe care numai eu o pot citi. Mă uit la lumea înconjurătoare, dar mă uit şi într-un interior, nu al meu neapărat, ci parcă în interiorul tuturor stărilor din care provin. Călătoria în interiorul meu, dincolo de stările de om, de animal, plantă, apă, fir de neant se produce ca o emoţie atât de intensă încât am sentimentul că mă desprinde din trupul meu de carne, transfigurându-mă în trup de lumină. Prin văzul exterior şi prin văzul interior ajung la sursele mele de inspiraţie.” (din catalogul „Aurel Vlad, personajul din atelier”, Unarte, 2010)

Iubitorii de artă sunt aşteptaţi la licitaţia Casei GOLDART Ghildush luni, 31 martie, ora 19:30, la Hotel Intercontinental, sala Rapsodia.Vizitarea expoziţiei se poate face la Galeria GOLDART Ghildush, Str. I.L. Caragiale nr. 7 bis.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO