Ziarul de Duminică

Cui ii e frica de Sostakovici?

Cui ii e frica de Sostakovici?
11.05.2007, 00:30 31

Prima auditie a Concertului pentru vioara si orchestra de Sostakovici avea loc la Moscova in urma cu mai bine de jumatate de secol, in interpretarea celui caruia ii fusese dedicata lucrarea, violonistul David Oistrach.

Intre timp, Sostakovici s-a clasicizat. Face parte dintre cei mai populari compozitori ai secolului XX. Totusi, publicul nostru ramane excesiv de conservator, lasandu-se greu atras de o alta muzica decat Mozart, Beethoven, sau, in cazul repertoriului concertelor de vioara, Paganini, Bruch sau Ceaikovski.
Violonistul Alexandru Tomescu a depasit, insa, epoca in care sa mizeze doar pe succesul sigur de public pe care i-l ofera opusurile celebre de mare virtuozitate si, cu riscul de a-si surprinde admiratorii, "calca" tot mai des in zona repertoriului mai profund, chiar daca mai putin spectaculos. In cazul concertului prezentat in compania Orchestrei Nationale Radio dirijata de Milen Nachev saptamana trecuta, riscul a meritat pe deplin, solistul fiind rechemat la rampa minute in sir. Compus de Sostakovici cam la aceeasi varsta pe care o are acum Alexandru Tomescu, dar intr-un context istoric si personal ce nu putea exista decat la sfarsitul anilor 40 in Uniunea Sovietica, superbul concert pentru vioara ofera solistului posibilitatea de a sonda rafinamentele unei scriituri lipsite de tabu-uri. Alexandru Tomescu a stiut sa puna in valoare, printr-o frazare inteligent dozata, culorile catifelate ale Nocturnei, continuate in vibratia superba a Passacagliei. Pentru amatorii de virtuozitate, cele doua miscari rapide ale concertului - Scherzo si Burlesca - au oferit solistului ocazia de a epata prin simtul ritmic si prin capacitatea de a se dovedi la fel de incisiv si prezent, pe cat de liric si visator era in partile lente.
"Imi place foarte mult acest concert, pentru ca se muleaza pe o parte a personalitatii mele: si anume aceea care nu accepta jumatati de masura! Este o reala placere, o provocare atat in plan muzical, cat si in plan fizic, pentru ca solicita interpretului o cantitate impresionanta de energie", imi marturisea solistul inainte de concert.
Cu siguranta, si acel public care inca se... "teme" de Sostakovici si a venit la Radio cu gandul de a asculta acest concert ca preludiu la Simfonia "Manfred" de Ceaikovski, care in versiunea lui Milen Nachev, a oferit spectatorilor ceea ce-si doreau, si anume o doza consistenta de romantism rusesc autentic, a fost convins de viziunea lui Alexandru Tomescu asupra mai modernului compozitor rus, iar data vitoare nu va ezita sa deguste alte pagini din creatia lui Sostakovici.

P.S. Cu un simt al marketingului pe care il descoperim, din pacate, la prea putini artisti romani, Alexandru Tomescu a dedicat bisul din Bach memoriei tinerei Raluca Stroescu, despre care este convins ca, daca si-ar fi gasit timp sa vina la concerte, si azi ar fi fost printre noi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO