Ziarul de Duminică

Două ipostaze ale adolescenţei/ de Stelian Ţurlea

Două ipostaze ale adolescenţei/ de Stelian Ţurlea

Autor: Stelian Turlea

26.12.2014, 00:02 70

Două cărţi remarcabile au apărut de curând la Editura Trei, în colecţia Young, adică cea destinată cu prioritate adolescenţilor, romane în care personajele principale sunt adolescenţi.

 

Rachel Cohn & David Levithan – Playlist pentru Nick şi Norah. Traducere din engleză de Bogdan Perdivară

O carte subţire, care se citeşte dintr-un foc, cu un stil direct şi un subiect copleşitor, petrecut în zilele noastre. Doi adolescenţi, un băiat şi o fată, amândoi iubitori ai muzicii noi, ajung parteneri pentru o noapte newyorkeză nedormită (şi, foarte posibil, parteneri pentru multă vreme, poate pentru toată viaţa, după încheierea cărţii). Reprezintă două lumi diferite. Norah e fiica rebelă a unui mare producător muzical, Nick e basist şi compozitor într-o trupă underground de queercore. Întâmplarea face ca amândoi să aibă inima frântă după eşecuri în dragoste. Tot ce se petrece între ei este atât de firesc, de amuzant şi de captivant, încât uiţi limbajul licenţios de-a dreptul din mare parte din carte.
Rachel Cohn, născută în 1968, este autoare de romane pentru tineri. David Levithan este şi el celebru pentru romanele scrise pentru tineri.

„Playlist pentru Nick şi Norah” a stat la baza comediei romantice omonime, avându-i pe Michael Cera şi Kat Dennings în rolurile principale (2008), în regia lui Peter Sollett.

E. Lockhart – Mincinoşii, traducere din limba engleză de Ana-Maria Man

Tot o adolescentă de 15 ani care se confesează se află în centrul acestui roman. Cadence, alintată Cady, nepoata cea mare a familiei Sinclair, încearcă să-şi amintească ce s-a întâmplat într-o vară anterioară petrecută pe insula familiei (ei, da, atât de bogată este familia!), după care a fost lovită de amnezie  – „accident” spune ea, şi nimeni din jur n-o ajută să-şi recupereze mai repede amintirile pierdute. O familie în care „Nimeni n-are nevoie de nimeni” şi „Nimeni nu greşeşte vreodată.” Insula se află pe coasta statului Massachusetts, nu departe de Boston. Treptat, în faţa ochilor ni se dezvăluie o lume mizerabilă – bunici avari, fete ahtiate după avere care îşi trimit odraslele să-l linguşească pe bătrân, să le lase lor cât mai mult din bogăţie, copii egoişti, intruşi nedoriţi. Până la urmă cititorul ajunge la miezul lucrurilor: în dorinţa de a schimba relaţiile din familie, eroina provoacă o tragedie: dă foc conacului vechi dorit acum de toate fiicele răsfăţate, dar în incendiu mor şi doi dintre verişorii ei şi un băiat indian de-o vârstă, de care se îndrăgostise. În cele din urmă, o tragedie presărată din loc în loc de reluarea mereu sub alte forme a celebrei poveşti cu Regele Lear şi cele trei fete ale sale. De fiecare dată când tatăl le cere fetelor să-şi dovedească iubirea se produce o tragedie. Din poveste imaginată în poveste imaginată, Cady ajunge la adevărul despre nenorocirea petrecută cu o vară în urmă: „Sunt autoarea unei crime prosteşti, amăgitoare care s-a transformat într-o tragedie.” Amnezia fusese un refugiu. Ce se va întâmplat după ce îşi reaminteşte cele petrecute? Cady devine adult.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO