Ziarul de Duminică

Ileana Dana Marinescu: Odiseea colajului tridimensional

Ileana Dana Marinescu: Odiseea colajului tridimensional
09.12.2008, 17:09 174

Multi ani dupa absolvire, Dana Marinescu s-a ocupat de pictura pe sticla, avand o mare finete a detaliului si un remarcabil simt al gamelor de griuri colorate pretioase. Desi tehnica picturii pe sticla si preferinta pentru detaliu sunt specifice artelor decorative, in cazul artistei este vorba despre cultivarea unei spontaneitati si a unei prospetimi a liniei si a culorii impuse de aceasta tehnica. Din acest motiv a fost asemuita, nu de putine ori, cu Marc Chagall sau cu Juan Gris.
Fiind un spirit liber, aflat in cautare continua si intr-o perpetua experimentare a modalitatilor de expresie, artista Dana Marinescu si-a extins arealul conceptual in tridimensional, gasindu-si astfel propriul drum. "Intr-o zi, iluzia de tridimensional a picturii conventionale a inceput sa mi se para insuficienta; astfel incat, pornind de la o pictura ce reprezenta o femeie 'cocheta' am extrapolat reperele deja existente, aplicand peste lucrare elemente din recuzita reala a budoarului si am transformat pictura in obiect."
Cautarile sale in domeniul obiectualismului au debutat cu peste zece ani in urma si, intre timp, tehnica asamblarii perfecte intre materiale fundamental diferite, comparabila cu tehnica criselefantina, cu cele mai recente experimente din domeniul creatiei vestimentare sau cu realizarea bijuteriilor de autor, a devenit secretul atelierului Danei Marinescu. Obiectele sale isi intrec conditia de fragmente ready-made, fiind innobilate de finisajele perfecte si de pretiozitatea filigranului, iar cromatica si dispunerea elementelor compozitionale in spatiu creeaza o iluzie apropiata de miniatura germana, in care personajele sunt substituite prin creaturile fabuloase imaginate de artista.
Sticluta de parfum, element de budoar, va deveni laitmotiv in lucrarile ulterioare ale Danei Marinescu. Ea reprezinta un avatar al intimismului si capata conotatii diverse - de la antropomorfism pana la fabulos.
Prima expozitie personala cu aceste obiecte asamblate din materiale diverse si innobilate cu metal, in special cupru, s-a numit Bijuterii de perete si a avut loc la Galeria Simeza din Bucuresti in 2004. In luna aprilie 2006, artista a continuat aceasta serie cu o noua expozitie denumita Oul si ale lui.
Activitatea prolifica a Danei Marinescu, expusa atat in tara, cat si peste hotare, i-a dat posibilitatea sa calatoreasca si sa viziteze locuri exotice, de unde si gustul sau pentru obiecte rare si pentru culturi marginale. Insa cel mai important loc este propria sa casa - habitat, muzeu, atelier - locul in care se simte cel mai bine si in care poate sa creeze netulburata.
Numita cu simpatie de apropiati "Dana Castelana", Ileana Dana Marinescu reprezinta tipul de artista inconfundabila, parca desprinsa din imaginarul exotic al scrierilor lui Gabriel Garc'a M‡rquez, datorita bogatiei detaliilor si eclectismului provenientei acestora. Obiecte gasite, mostenite sau daruite, toate si-au gasit locul in inventarul sau artistic. Ele vin in completarea artei sale, dezvoltata pe mai multe paliere si aflata intr-o perpetua transformare, precum plumbul in retorta alchimistului.
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO