Ziarul de Duminică

Metroul bucureştean/ de Ziarul de duminică

Metroul bucureştean/ de Ziarul de duminică

Autor: Ziarul de Duminica

14.01.2016, 23:51 51

Dorel Ianuş

Amintiri din tunelurile metroului bucureştean

Editura Meronia

Autorul a fost director tehnic şi inginer şef, a condus activitatea la metrou o lungă perioadă din anii în care se construia metroul şi se confruntau cu provocările, mai ales de ordin tehnic.

„În paginile acestei cărţi am încercat să conturez condiţiile în care a început să se concretizeze ideea necesităţii metroului bucureştean şi în care s-a desfăşurat prima etapă de realizare efectivă a reţelei de transport public subteran în Capitală. Am insistat mai ales pe domeniul tunelurilor pentru că acestea sunt căile subterane majoritare şi pentru că realizarea lor a pus constructorilor metroului cele mai multe şi mai grele probleme. Nici celelalte componente – galeriile şi staţiile –, executate în săpătură  deschisă, nu au fost uşoare, dar procedurile deschise de execuţie mai fuseseră aplicate, cu ocazia altor lucrări, chiar dacă de o amploare mai restrânsă.

Tunelurile au prilejuit experimente importante, care au îmbogăţit arsenalul tehnologic al constructorilor români. Din păcate, îmbunătăţirea unora dintre tehno­logiile aplicate în premieră la metrou n-a fost dusă până la capăt, pentru a atinge nivelul calitativ care ar fi fost necesar şi posibil.

Generaţia anilor '70 - '80 a făcut ce putea face în acei ani, în condiţiile  constrângerilor drastice impuse de o conducere autoritară, mărginită şi lipsită de viziunea unui real şi rapid progres. Acest progres ar fi fost posibil, pentru că provocarea fusese lansată, am avut şi avem valori umane remarcabile, iar dorinţa lor de a intra într-o competiţie extinsă era cât se poate de vie.

O rezistenţă inexplicabilă a întâmpinat, astfel, încercarea de modernizare a scuturilor metroului, de mecanizare a procesului de excavare. Sunt sigur că industria românească i-ar fi putut înzestra pe constructorii metroului cu utilaje capabile de performanţe mult superioare scuturilor manuale. O dovedise din plin în alte domenii. Cu o altă abordare, poate cu echipe de specialişti mai bine aleşi şi conduşi, scutul mecanizat ar fi devenit o realitate, iar istoria metroului, de atunci şi de acum, s-ar fi scris altfel...”

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO