Ziarul de Duminică

O istorie maritimă a lumii/ de Ziarul de duminică

O istorie maritimă a lumii/ de Ziarul de duminică

Autor: Ziarul de Duminica

21.08.2015, 00:06 122

Lincoln Paine – Marea şi civilizaţia. O istorie maritimă a lumii. Editura Polirom. Traducere de Dana Bădulescu şi Radu Andriescu

De la primele incursiuni din Africa şi Eurasia spre Australia şi cele două Americi, marea a jucat un rol crucial în istoria lumii. Străbătând oceanele şi fluviile, oamenii au intrat în contact unii cu alţii. Mărfurile, limbile, religiile şi chiar culturile s-au răspândit pe calea apelor. Comerţul maritim a dus la înflorirea marilor civilizaţii ale Egiptului antic, Mesopotamiei, Feniciei şi Greciei. Peste secole, ţări ca Marea Britanie, Olanda sau Spania au îmbunătăţit tehnicile de construire a vaselor şi au întemeiat colonii, stabilind noi rute comerciale care le-au asigurat prosperitatea. Comerţul şi războaiele purtate pe mare au dus la schimbări demografice, culturale şi politice care au culminat cu globalizarea de după Razboiul Rece.

Această fascinantă călătorie prin istorie ne dezvăluie lumea într-o nouă perspectivă, în care marea este suverana. Paine ne delectează cu poveşti captivante, ca aceea a regelui african, fost sclav, care s-a convertit la islam şi a făcut cunoscută această religie poporului său, sau cea a uimitoarelor vase de război din timpul Dinastiei Song, cu echipaje formate din 200-300 de membri. Dar, înainte de toate, subliniază contribuţia esenţială pe care a avut-o marea la ascensiunea şi decăderea unor civilizaţii şi la conturarea hărţii lumii aşa cum o ştim. 

„Lucrarea lui Paine, extrem de detaliată, acoperă o gamă largă de subiecte, de la comerţ şi influenţa mării asupra războiului şi coaliţiilor politice până la tehnicile construcţiei navale de-a lungul secolelor, piraterie şi sclavie.” (Publishers Weekly) 

Din cuprins:

Calea apelor • Fluviul şi mările Egiptului antic • Fenicienii, grecii şi Marea Mediterană • Cartagina, Roma şi Mediterana • Pe urmele musonilor • Continentul şi arhipelagurile din Orient • Europa de Nord în epoca vikingilor • Drumul Mătăsii pe mari • China priveşte înspre mare • Marea Mediterană şi Europa în epoca medievală • Epoca de aur a Asiei maritime • Înconjurul lumii • Naşterea comerţului global • Statul şi marea în epoca expansiunii europene • Ascensiunea Europei de Nord • „Anihilarea spaţiului şi a timpului”

Timp de secole, flota comercială a fost motiv de profituri, hegemonie şi mândrie naţională pentru multe state ale lumii. Azi, această conexiune a dispărut; vasele şi porturile sunt deţinute de companii multinaţionale.

Tocmai de aceea lucrarea lui Lincoln Paine, „Marea şi civilizaţia. O istorie maritimă a lumii”,  îşi propune planul ambiţios de a reflecta lumea marinarilor de la vechile populaţii din Oceania la containerele computerizate ale zilei de astăzi. Fără să subevalueze superioritatea maritimă occidental a ultimilor 500 de ani, autorul examinează istoria maritimă a lumii dând importanţa cuvenită şi unor nume celebre ca Drake sau Nelson, ca şi flotelor Asiei şi mişcărilor navale din Oceanul Indian sau Arabia.

Motivul este simplu şi pe deplin ilustrat de descoperirea unei epave scufundate în anul 826 î.Hr.: fusese construită în Golful Persic din mahon adus din Africa şi tek din India; încărcătura era constituită din 60.000 de vase ceramice produse în China, împodobite cu desene de cobalt persian şi împachetate în vase vietnameze. Aşadar, globalizare în toată regula din cele mai vechi timpuri şi pornită din Asia. Bogăţia vestului îi atrăgea ca un magnet pe temerarii marinari ai antichităţii, iar oamenii mării din Europa tânjeau după comorile exotice ale estului.

Singura diferenţă este că în vest a existat obiceiul ca vasele comerciale să aparţină statului, astfel devenind o forţă formidabilă. În condiţiile în care în lumea prezentului acest binom a dispărut, experienţa milenară diferită a Asiei devine relevantă. Este suficient să privim la expansiunea chineză în marile porturi europene, de la Rotterdam la Pireu, ca să fie limpede că o lume a dispărut cu cutumele ei şi o alta, care nu este tipic occidentală, renaşte în lumea mărilor şi a comerţului maritim.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO