Ziarul de Duminică

ONU cenzurează o expoziţie din Austria

Milionar peste noapte
19.08.2010, 23:34 29

Cum se pot transforma 45 de dolari în 200 demilioane

Potrivit ziarului Los Angeles Times, circa 65 de plăcifotografice imprimate pe sticlă, plăci care au fost cumpărate înanul 2000 de către un amator de artă, Rick Norsigian, în cadrulunui garage sale, ar fi nişte piese originale aparţinândcelebrisimului fotograf american Ansel Adams (1902-1984).Achiziţionate cu 45 de USD (circa 35 de euro), ele sunt estimateastăzi la 200 de milioane USD (circa 154.000.000 euro). Potrivitexperţilor, fotografiile, printre care se află nişte imaginipanoramice ale parcului Yosemite şi ale oraşului San Francisco, arfi nişte opere de tinereţe ale artistului şi ar fi fost createîntre 1919 şi 1930. Cum unele plăci poartă urme de arsuri, ele arfi supravieţuit incendiului care a distrus atelierul lui Adams în1937. Ca să spulbere scepticismul urmaşilor artistului, un grafologa stabilit că scrisul de pe plicurile în care se găseaufotografiile îi aparţine într-adevăr lui Adams. Tot în sensulsprijinirii autenticităţii, susţine Agenţia France Presse, unmeteorolog a afirmat, comparând o fotografie a lui Adams şi o placădin acest lot reprezentând acelaşi peisaj, că ambele imagini aufost capturate în aceeaşi zi. În situaţia în care Nick Norsigian seva hotărî să vândă originalele, el ar putea deveni milionar. Înluna iunie a anului trecut, la Sotheby's, o fotografie a lui Adams,intitulată "Clearing Winter Storm, Yosemite National Park" şidatată 1938 (foto 1), a atins un record de preţ al autorului, adică772.500 USD (555.400 de euro).

ONU cenzurează o expoziţie din Austria

Câteva piese dintr-o expoziţie a unor artişti canadieni,Sandra Bromley şi Wallis Kendal, organizată la Centrulinternaţional ONU din Viena, au fost scoase din incintaexpoziţională de către organizatori, ca urmare a unei plângeri adelegaţiei chineze. Obiectul disputei a fost reprezentat de niştefotografii reprezentând două călugăriţe tibetane, care au aveau calegendă următoarele texte: "Întemniţată şi bătută în închisoare" şi"După gratii din cauza convingerilor politice". Nişte comentariicare aveau să stârnească roiuri de muşte de pe căciuliledelegaţilor amintiţi, care n-au găsit nimic mai potrivit decât săprotesteze. Organizatorii (potrivit Globe and Mail) au hotărât săscoată din ansamblu panourile pe care se aflau fotografiile şi i-auanunţat pe artişti doar printr-un mail, fără să le fi cerut înprealabil încuviinţarea. Intitulată "The Art of Peace-Making",expoziţia avea trei secţiuni: o sculptură uriaşă făcută dintr-unmorman de 7.000 de arme de foc dezactivate (foto 2) care fuseserăfolosite în anumite conflicte mondiale, o mare frescă pe care seaflau 114 fotografii ale victimelor sau supravieţuitorilor unorviolenţe militare şi o tablă neagră, dispusă pe întreaga lungime aunui perete, pe care vizitatorii puteau lăsa un mesaj. Bromley şiKendal, furioşi pe felul în care au fost trataţi, au denunţat"cenzura" şi au cerut reamplasarea panourilor, afirmând că, altfel,expoziţia îşi pierde sensul. Artiştii au fost cu atât mai şocaţi cucât instalaţia lor mai fusese prezentată în anul 2000 la Hanovra şiapoi, în 2001, la sediul ONU din New York, fără să suscite nicioreacţie negativă. În scrisoarea pe care au adresat-o directoruluigeneral al Misiunii ONU la Viena, Antonio Costa, cei doi artişti auprecizat că "e ironic să constaţi că o instituţie hărăzită apărăriidrepturilor omului e în stare să sacrifice atât de rapid libertateacreatoare a artistului".

Un muzeu în pragul ruinei

Puţini sunt cei care ştiu că în măruntul cătunMedzilaborce, rătăcit undeva prin marginea nord-estică a Slovaciei,se află singurul muzeu din Europa consacrat celui mai importantreprezentant al pop-art-ului, Andy Warhol (foto 3). Bizareriafenomenului se explică prin faptul că părinţii artistului suntoriginari din localitatea respectivă. Aceştia au hotărât, în 1991,la puţină vreme după dărâmarea comunismului şi regimului sovietic,să dedice un muzeu omagial fiului lor. Au fost sprijiniţi deFundaţia Andy Warhol din New York şi au izbutit să adune una dintrecele mai importante colecţii din operele artistului, cele mai multeprovenind din împrumuturi ale unor colecţionari particulari.Euforia care a înconjurat deschiderea muzeului, eveniment la careau participat numeroşi reprezenţi ai artei slovace, cehe şieuropene, a fost însă de scurtă durată. Deşi nu duce lipsăproiecte, muzeul nu a reuşit să atragă fonduri suficiente, mai alesdupă 2002, când a fost plasat sub tutelă regională, aşa încâtstarea clădirii s-a deteriorat în mod sensibil. Reducerile de bugetşi de posturi au fost urmate de hotărârea colecţionarilor de a-şiretrage operele, de teamă că s-ar putea altera iremediabil. Exodulexponatelor a transformat strălucitoarea instituţie de altădată,într-un moft de provincie, ameninţat de ruină.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO