Ziarul de Duminică

Provocări, dueluri şi intrigi. Rezultatele licitaţiilor de la început de vară/ de Remus Andrei Ion. GALERIE FOTO

Octav Băncilă - Pahar cu narcise, [1925-1930], ulei pe pânză, 27 x 22.5 cm, semnat dreapta jos, cu galben, Octav Băncilă. Adjudecat: 3.250 euro

GALERIE FOTO

Autor: Remus Andrei Ion

20.06.2013, 23:45 86

Şirato concurează direct cu Bălaşa. Pallady cu Max Arnold. „Florile” lui Piliuţă sunt mai scumpe decât cele ale lui Băncilă, Şirato şi Dărăscu s-au duelat în „Naturi statice” pentru o seară, Pallady şi Tonitza au concurat printre petale de flori şi desene, Viorel Mărginean a schimbat Scorniceştiul pe Veneţia, Jiquidi Aurel a exersat şi natura statică în pastel... Este o mică istorie a artei în fiecare licitaţie cu 200 de piese la strigare. Mondenitatea, micile „intrigi de moment”, concurenţa afişată sau ascunsă a colecţionarilor şi invidiile, rivalităţile, critica gustului care devine bârfă, tristeţea ratării unui tablou, conturi golite pe capodopere sau nu... nasc un peisaj pestriţ care se compune şi se volatilizează în câteva ore de licitaţie. Există prejudecata că este o lume a luxului. Nimic mai fals: „Fetiţa cu portocală” a Ligiei Macovei contrazice această ipoteză, este o guaşă de 700 de euro. Semnătura lui Ciucurencu poate fi şi de 550 de euro dacă este vorba despre Ana Asvadurova. Un nud al lui Nicu Enea, „Intimitate” a urcat doar la 1.200 de euro, departe de recordurile de autor şi de gen. Zamfir Dumitrescu, Dan Hatmanu, Sorin Ilfoveanu, Ştefan Câlţia şi Petre Velicu care îşi exersează tehnicile de moment, rămân pe lista scurtă a pictorilor care intră cu succes în orice licitaţie. Dar Bernea urcă în continuare, cu „Dimineaţă la Tescani”, o mică rememorare din ’98 a Tesacnilor din ’89, care s-a licitat până la 4.000 de euro deşi estimarea superioară se oprea la 1.800 de lei. O surpriză destul  de uşor de anticipat de altfel.

Copiii lui George Catargi şi cei ai lui Tonitza, adică de la „La joacă la malul mării” la „Noapte bună”, au fost mize interesante în aceeaşi primă noapte caniculară din această vară, la licitaţia Artmark. Dar acoladele sunt ceva mai ample şi mai serioase. „Muzicantele” lui Schweitzer Cumpăna de la Goldart pot fi licitate cu acelaşi aplomb ca „Viaţa la ţară”. „Personajele” şi „Olandeza” Getei Năpăruş, „Din grădina mea” şi „Grădina” lui Florin Niculiu, „Carnaval la Nice” şi „Fata de corsar” semnate de Magdalena Rădulescu redeschid dueluri uitate dintre casele de licitaţii Alis, Goldart, Artmark (în ordinea lansării pe piaţă).

Există o temperare a ofertelor „uriaşe”, o diversitate a stocului de lucrări de sute sau puţine mii de euro, o creştere evidentă a numărului de colecţionari. Casele de licitaţii care caută încasări semnificative la fiecare ieşire în public simt concurenţa galeriilor care reuşesc să creeze în paralel cu „comerţul de atelier” o redefinire spre contemporaneitate a pieţei de artă. Gusturile se schimbă şi se educă din mers, aşa că nu este chiar o tragedie că Şirato încă nu se licitează peste oferte aşa cum, provocator, se joacă preţurile pentru Sabin Bălaşa.

 

artalicitata.blogspot.com

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO