Ziarul de Duminică

„Putumayo Kids” - Muzica pentru copii, aşa cum este

„Putumayo Kids” - Muzica pentru copii, aşa cum este
26.08.2010, 23:33 55

Noţiunea de "muzică a lumii" (world music) nu mai reprezintă dinfericire o necunoscută pentru publicul din România, chiar şi dacăne raportăm la o nişă destul de îngustă. De aceea, o casă dediscuri specializată şi cu desfacere în foarte multe ţări ale lumiia ajuns de ceva vreme să fie prezentă şi în rafturile unor librăriide la noi.
Ce legătură are acest mod de alătura muzica diversă cântată întoată lumea cu universul copiilor ? Colecţia "Putumayo Kids" nedemonstrează prin amploarea şi, mai ales prin calitatea ei, că esteuna foarte importantă.
Fie că este vorba despre secţiunea "playground" - destinatăstărilor de joacă şi dans - sau despre cea intitulată "dreamland" -care adună melodii din genul cântecului de leagăn - este vorbadespre un binevenit acces la varietate, pusă sub semnul calităţii.Temele sunt diverse - Brazilian Playground, French Playground, FolkPlayground, Asian Dreamland -, iar uneori surprizătoare - AnimalPlayground, Picnic Playground, Sesame Street Playground.
Aspectele care dau laturii strict comerciale o notă de înălţătoareonorabilitate (precum anumite procente din vânzări care se ducchiar către comunităţile defavorizate din zonele din care provin oparte dintre melodii), sunt depăşite de valoarea conţinutuluipropriu-zis al acestor albume.

Cutiuţele noastre muzicale

Deşi sunt, ca şi dumneavoastră, saturat de vuietul de lamentocontinuu aşternut ca un linţoliu decolorat peste existenţa şicomunicarea noastră de azi, sunt totuşi nevoit să cad în păcatulcomparaţiilor, măcar şi pentru a nu cădea în altul - cred eu maigrav - al unui laudatio continuu faţă de această iniţiativăbenefică pentru copiii noştri şi părinţii lor.
Avem şi noi cutiuţele noastre muzicale. Cei mai mulţi cumpărăm cuun aer de cele mai multe ori absent CD-ul care pare OK, pentru căeste foarte "colorat" şi îl punem "să cânte". Ascultându-le,reascultându-le, re-reascultându-le, copiii noştri nu ne ridicăprobleme. Foarte repede încep să cânte şi ei, conform modelului, cuo voce puţin nazală şi afectată ca aceea a solistelor de muzică popde la noi. Foarte rar observăm că vocişoara reală, pură şineafectată de inflexiuni care se asortează doar cu mişcărileunduitoare din şold s-a pierdut înainte de a o putea auzi cuadevărat, din păcate, de cele mai multe ori pentru totdeauna.

Alternativa - "Putumayo Kids"

"Putumayo Kids" (distribuit în România de A&A Records),oferă - din fericire - o alternativă. Începând cu partea vizuală -care deşi este rodul unui concept unificator al tuturor produseloracestei case de discuri, ştie totuşi cum să păstreze nealteratăunicitatea şi mai ales adresabilitatea fiecărei coperte - CD-ulchiar înseamnă o ieşire din clişeu.
Mai departe, conţinutul continuă ideea, prin modul de construcţieşi argumentaţie a tematicii. Muzica acestor albume nu este gânditădoar pentru a ne face să o cumpărăm. Materialul sonor este alcătuitastfel încât să lămurească, în mod gradual - în funcţie de vârstă,la orice vârstă - care este specificul muzical al unei anumiteregiuni, care îi sunt influenţele. Un accent deosebit se punetocmai pe influenţe. Pentru că de fapt aceasta este una dintreliniile de forţă ale limbajului universal care este muzica.
Interpretările sunt toate de la faţa locului, atinse deperfecţiunea studioului şi de abilitatea oarecum negenuină amuzicianului profesionist, doar atât cât să serveascăinteligibilităţii mesajului real al cântecului.
Sunt multe de spus. Pentru moment voi încheia prin a răspunde la oîntrebare care pluteşte în aerul zilelor noastre: Şi Rrromânia?Sunt melodii din Rrromânia? Copiii noştri...
Pentru moment, "Putumayo Kids" este un minunat exemplu de "work inprogress". Răspunsul este unul sec. Nu sunt melodii din România. Şioricum, dacă răspunsul va fi vreodată da, sper să avem norocul unuiselecţioner cu discernământ. Spun asta pentru că realizatoriicolecţiei dovedesc un simţ al realităţii cultural artistice localefoarte bine dezvoltat şi scot în evidenţă specificul muzicii pentrucopii dintr-un anumit loc "aşa cum este".
Iar la noi, de pe la '75 încoace, este... aşa cum este.


VIRGIL OPRINA (n. 1964) lucrează ca operator imagine de televiziunedin 1990 şi este jurnalist free-lancer de televiziune şicorespondent Thompson Reuters din 1996. Absolvent al UniversităţiiNaţionale de Muzică are de asemenea şi un master în muzicologie,fiind în prezent doctorand la aceeaşi facultate. Scrie criticămuzicală din 1995 adunând sute de articole publicate în reviste sausecţiuni culturale ale cotidianelor din România, pe site-uriculturale, îmbinând activitatea publicistică şi de realizator dedocumentare, reportaje şi corespondenţe de televiziune, cu aceea deinterpret de muzică contemporană sau blues.


Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO