Ziarul de Duminică

S-a furat trenul cu bani (II) GALERIE FOTO

S-a furat trenul cu bani (II)/ de Cosmin Savu, Camelia Donţu

S-a furat trenul cu bani (II) GALERIE FOTO

Autor: Cosmin Savu, Camelia Dontu

18.05.2012, 00:02 779

Societatea Feroviara de Turism, care aduna cele mai importante active ale CFR, a strans si datorii istorice ce au atras executii silite pe banda rulanta. Terenuri si imobile valoroase au fost vandute chiar si de 50 de ori mai ieftin decat pretul evaluarii. Chiar si singurul tren sanitar din Europa a fost taiat si vandut la fier vechi bucatica cu bucatica. Asta in vreme ce statul a pierdut milioane de euro.

Modelul Astoria Gara de Nord a dat roade. In urma cu un an, un alt activ important al societatii a fost executat: un teren in Baneasa, pe malul lacului Herastrau intr-una din cele mai scumpe zone imobiliare ale Bucurestiului. Un teren pe care se afla o investitie inceputa de fostul director al CFR ului, Mihai Necolaiciuc, cel care a fost extradat din America si este judecat in stare de libertate pentru prejudiciile aduse CFRului… In spatele garii Baneasa se afla complexul balneo-sportiv al CFRului sau ceea ce ar fi trebuit sa fie acest complex. Mihai Necolaiciuc a inceput aici o investitie de sute de mii de dolari. Acolo ar fi trebuit sa fie un hotel, un teren de tenis acoperit. Alaturi e cladirea cu izvorul termal al Bucurestiului.O adevarata comoara in centrul orasului. Acest teren nu mai apartine SFT, a fost executat. Hotie sau prostie!?

De la inceputul infiintarii Societatii Feroviare de Turism pe acesta proprietate s-au facut planuri mari. Aici, Mihai Necolaiciuc, dar si alti angajati ai CFR au fost acuzati de supraevaluarea lucrarilor. Zeci de mii de dolari au fost ingropati si in terenul din Baneasa. In dosarul lui Mihai Necolaiciuc aici apare un prejudiciu de peste 70 de miliarde de lei vechi.

Lucrarile de amenajare s-au stopat in 2003, iar complexul a ramas in paragina. Asta pana intr-o zi. Cand, printr-o inginerie finaciara, ajunge in posesia unei firme din Constanta care plateste pentru el o suma infima.

Povestea acestei afaceri dubioase incepe prin 1992. Pe vremea aceea SNCFR a contractat cu firma Tunele Brasov, pe atunci firma de stat, o lucrare pentru contruirea de cai ferate. Pentru niste lucrari abandonate in 1997, statul roman prin societatile CFR-ului, nu a fost executat doar o data. Ci de mai multe ori. De catre o societate care pe vremea aceea era tot a statului roman, Tunele Brasov! Firma Tunele Brasov este privatizata in 1995, iar doi ani mai tarziu ministrul transporturilor de atunci, Traian Basescu, decide sa sisteze toate lucrarile de investitii din CFR. Undeva in judetul Gorj, ramane nefinalizata o linie ferata, Seciuri-Alunu. Cei care lucrau acolo, firma Tunele Brasov, s-au trezit dupa 4 ani, in 2001, sa actioneze CFR-ul in judecata pentru recuperarea banilor pentru niste scuturi, adica niste sfredeluri ramase intr-un tunel. Evaluate atunci in mod ciudat la peste 2 milioane de dolari, aceste scuturi au devenit pretextul pentru multe executari silite pe toate caile si sub toate formele in dauna statului roman.

In contul acestor datorii, compania Tunele a primit de la Societatea de administrare a activelor feroviare, o alta societate desprinsa din CFR, cateva sute de vagoane de marfa si cateva locomotive. Si totusi n-a fost de ajuns pentru stingerea datoriilor. Asa ca au trecut si la executarea Societatii Feroviare de Turism si a luat si de aici vagoane si locomotive, desi aceasta companie n-avea nimic de-a face cu Tunele Brasov. Iar ca bonus, terenul din Baneasa ajunge la vanzare pentru stingerea datoriilor.

Cu un an inainte de scoaterea terenului la vanzare, cel care era atunci sef al Societatii Feroviare de Turism avea de gand sa-l vanda cu pretul pietei, iar banii sa-i investeasca in societate. Doar ca aceste calcule nu s-au potrivit cu socotelile celor din conducerea ministerului transporturilor . Dupa ce-a fost scos la vanzare in contul datoriei catre Tunele Brasov, el a ajuns intr-un final la o firma din Constanta care a platit pentru el 830 de mii de euro.

Cel care reprezinta acum Tunele Brasov, un fost candidat la deputatie din partea PDL in judetul Sibiu, Horatiu Cercel, neaga orice implicare in executarea terenului. Pentru toate aceste executari dubioase, angajatii Societatii Feroviare de Turism ii acuza in primul rand pe cei care au condus si conduc societatea:

Faramitarea Societatii Feroviare de Turism nu se opreste insa aici. Cei ce-au condus-o au avut grija sa praduiasca tot ce avea mai de pret.

Si nu doar de trenuri ne batem joc, dar si de hoteluri si vile aflate in patrimoniul statului. La Sighisoara, Eforie Nord sau Vatra Dornei, imobile ce ar putea aduce bani statului roman zac in paragina. Sau sunt pe punctul de a fi executate silit in contul unor datorii acumulate de managerii care ar trebui sa le faca profitabile.

In gara Obor, in gara de Est din Bucuresti, erau depozitate cinci vagoane de epoca. Acum ele nu mai exista. Au fost taiate si date la fier vechi la Remat. Dar nu e vorba numai de ele, ci si de unicul tren sanitar din Europa. 18 vagoane, care si ele au avut acelasi destin, taiate si date la fier vechi. Hotie sau prostie?!

Romania detinea un tren sanitar, un spital mobil cu toate dotarile necesare: sali de operatie, cisterna cu apa, farmacie sau sali de masa. "Erau dotate, doar sa pui lenjerii pe ele, facuta o curatenie si putea fi functional. Singurul lucru rau cu acel tren era ca statea in soare si arata groaznic. Intrai in interiorul lui si nu-ti venea sa crezi ce se putea face din trenul ala. Vagoane de constructie noua, de dupa anii 80. Anul trecut, intr-un exces de zel din partea fostei conduceri, trenul a fost vandut la kilogram, bucatica cu bucatica. Intr-o evaluare facuta in 2008, trenul sanitar ar fi costat un milion 200 de mii de euro. Pretul de vanzare la fier vechi? Sub 200 de mii de euro. Trenul, extrem de valoros, a fost vandut de fosta conducere, pentru ca… ii incurca.

In patrimoniul societatii se afla si alte trenuri de epoca lasate sa se deterioreze fara cele mai elementare conditii de conservare. In remiza Mogosoaia se afla trenul regal si trenul lui Gheorghe Gheorgiu Dej.

Tot sub paza, dar lasate la mila intemperiilor sunt si alte garnituri de tren de patrimoniu. La Targu Mures, in fostul atelier de reparatii al CFRului este acum o firma privata. Aceasta s-a angajat sa pazeasca ce a mai ramas din trenurile de epoca Nostalgia si Dracula. Aceste trenuri ar putea sa produca bani pentru statul roman, pentru societatea feroviara de transport…Din pacate nimeni nu se preocupa. Nu putem vorbi aici de hotie, dar putem vorbi de prostie?! In Remiza din Targu Mures, Societatea Feroviara de Turism are o adevarata comoara de care cei de la Bucuresti nu par a fi constienti.

Strainii cunosc valorea garniturilor de tren din Targul Mures si ar face orice sa puna mana pe ele.

Zeci de ani de istorie feroviara sunt ingropati la Targu Mures. Cei din conducerea Societatii Feroviare de Turism ar fi putut sa faca oricand concurenta Orient Expresului. Dar pentru asta e nevoie de vointa si interes…

La cateva sute de metri, intr-o remiza inchiriata tot de la Societatea feroviara, cativa oameni de afaceri au avut initiativa sa repuna in functiune liniile de mocanite din jurul Tg Muresului. Au luat in custodie cateva vagoane de la Societatea Feroviara de Turism, le reconditioneaza si le pun pe sine. Anul trecut au facut intr-o singura luna 350 de milioane de lei profit. Daca statul nu vrea sau nu poate, exista intreprinzatori.

Dar cum sa te gandesti la profit cand societatea isi administreaza activele parca in asteptarea falimentului.

Ceea ce am gasit la Sighisoara este in afara imaginatiei - un fost camin al ceferistilor in care s-au investit zeci de mii de dolari, la inceputului anilor 2000, pe vremea lui Necolaiciuc, pentru a-l transforma intr-un hotel de trei stele, este lacasul cainilor vagabonzi si boschetarilor. Imaginile sunt impresionante. Nici un om responsabil nu s-ar gandi sa abandoneze o astfel de cladire si totusi in Romania se poate.

In toata tara, gasim exemple despre modul in care statul isi administreaza bunurile.

In Eforie Nord, aproape de gara, Societatea Feroviara de Turism inca detine un hotel, Decebal. O locatie extrem de atractiva, care nu numai vara este la mare cautare. Si cu toate acestea conducerea actuala s-a gandit ca e mai bine sa-l inchirieze ca sa-l exploateze altii. Daca se poate, tot cu personalul societatii…

Hotelul a fost inchiriat numai pentru 3 luni, adica exact perioada sezonului estival. Angajatii de aici au fost detasati sa ajute la imbogatirea noilor administratori.

In Eforie, odata cu hotelul Decebal a fost inchiriat si un bungalow apartinand tot Societatii de Turism, dar nu numai atat. Nici in ziua de azi nu si-au achitat datoriile, dar au terminat contractul in luna august, dar au mai semnat un contract pentru vila de la Sinaia. Ca rau platnici.

Vila in Sinaia. Langa casinoul din statiune. Langa gara. Renovata, numai buna pentru primit turistii. Este greu de inteles politica de management a celor din Societatea de turism: active pierdute, lasate in paragina, inchiriate pe sume de nimic sau pur si simplu vandute sub pretul pietei.

Si tot in Sinaia, sefii de la Societatea Feroviara de Turism au mai servit un tun imobiliar unor oameni de afaceri. 56 de mii de metri patrati au fost vanduti in 2010 cand piata imobiliara era in cel mai jos punct posibil. Pretul? Mai putin de 35 de euro pe metrul patrat, in conditiile in care pe piata libera pretul era de 10 ori mai mare.

Terenul fusese inchiriat cu ani in urma unei companii - Romservice Corporation, cunoscuta pentru contractele sale cu Primaria Bucuresti, avand domeniu principal de activitate intretinerea peisagistica… Firma care a inchiriat terenul, dadea 2.000 de euro pe luna si avea contract pana in 2014. In 2008 au facut o investitie pe acel teren: o sera pe care si-au evaluat-o la nu mai putin de 936 de mii de euro. In momentul in care terenul a fost scos la vanzare, cei de la Romservice au cerut sa primeasca banii pe aceasta foarte scumpa investitie. Terenul a fost cumparat in 2010 de o alta firma, Cris Style Impex, la care actionari sunt…aceiasi soti Lidia si Corneliu Cosac, cei care detin si Romservice Corporation. Nu stim ce s-a intamplat cu banii pentru sera si nu este exclus ca Societatea Feroviara de Turism sa fi intors o parte din bani, dupa modelul Astoria, cumparatorilor. Acestia neaga.

Pe modelul activelor instrainate pe sume de nimic, ne asteptam ca si alte bunuri sa fie vandute dupa aceleasi retete. La cativa kilometri de Bucuresti, la marginea padurii Snagov, un complex formidabil, cu sala de conferinta, cu piscine, cu locuri de cazare, cu restaurant, cu sali de sport, este Astoria Snagov. 22 de hectare lasate in paragina: hotie sau prostie?

In acest moment cel mai important activ al Societatea Feroviara de Turism este Complexul Astoria Snagov care starneste interesul multor oameni de afaceri dornici sa-l aiba in proprietatate. Aici fostul director Mihai Nicolaiciuc, in prezent trimis in judecata pentru frauda ... a investit enorm. Acum, dupa noua ani, locul starneste mai mult mila, decat invidie. La sfarsit de martie, lumea se inghesuie in complex pentru a se bucura de soarele de primavera. Cei care ar putea sa faca bani din exploatarea complexului nu se grabesc sa faca ceva acolo. Nimeni nu-si asuma nimic si desi complexul este la nici 30 de km de Bucuresti, cei din conducere nu se prea sinchisesc. De altfel, din toamna portile la Astoria Snagov au stat inchise si angajatii au fost rand pe rand disponibilizati. Fara intretinere, cladirile se darama incetul cu incetul…

In peisajul dezolant din Astoria Snagov gasim si piscina inchiriata cu…345 de euro pe luna. Contractul s-a facut in 2009! Mai tarziu, prin acte aditionale, chiria a crescut la 455 euro/luna. Trebuie spus ca in acte, in epoca Necolaiciuc s-au bagat in aceste piscine peste 1 milion de euro! Mai mult decat atat, cei care au venit cu piscine, au venit si cu propriul chiosc de mancare si bautura, drept pentru care cei de la complex nu mai vand nimic…Totul pare a fi facut spre falimentarea complexului Snagov.

Cel care a semnat contractual initial, Radu Dumitru impusese firmei contractoare o serie de conditii. Nici una n-a fost respecata. Cei din complex "si-au bagat in curte" concurenta…

Lasam in urma paragina de lux din Snagov si ne indreptam spre o alta "perla" a societatii feroviare de turism. La Raul Vadului, societatea feroviara de turism detine un complex turistic. Inainte de 89, ceferistii veneau aici pentru tratament si recuperare. Aflata intr-o zona balneara, contructia ar putea aduce bani frumosi daca ar fi exploatata. Aici, ce a fost de furat, s-a furat…Au ramas resturile. Numai o minune ar mai putea salva ceva din patrimoniul societatii feroviare de turism...

Numai ca miracolele se intampla doar celor ce si le doresc. Sefii Societatii par mai degraba dornici sa distruga. Din lista de active risca sa dispara si un complex turistic aflat la Vatra Dornei, in Bucovina, una dintre cele mai vizitate zone din tara. In Vatra Dornei, in centrul orasului, hotelul Bucovina apartine tot SFT si supravietuieste de pe o zi pe alta - interesele imobiliare sunt foarte mari. Curand acest hotel nu va mai apartine SFT.

Si aici Mihai Necolaiciuc a facut primele investitii, dar n-a apucat sa le termine. Asa au ramas si azi.

De la Bucuresti mai primesc cand si cand cate un telefon. Directorul demis acum cateva zile, Dumitrescu, nici macar n-a pus piciorul in complex.

Oricine isi poate da seama ca situatia din Vatra Dornei este anormala. Nu exista Vatra Dornei fara sa fie rentabil. Nu exista. Mai ales ca la 200 de metri de Vatra Dornei sunt baile. Nu exista ca sa nu meraga acel hotel, vara sau iarna.

In Vatra Dornei, dar si in alte locuri din tara, societatea feroviara de turism detine spatii in jurul garilor: cantine sau fastfooduri - unele inchiriate pe sume modice, unde s-au gasit doritori, altele inchise si lasate in paragina… Abandonate sau inchiriate pe nimic, acestea nu sunt altceva decat o alta bucatica din oglinda sparta a societatii feroviare.

"Eu am curaj sa spun un lucru - declara Radu Dumitru fost director SFT -, daca se rentabilizeaza SFTul, la valoarea lui adevarata poate sa tina in carca CFR calatori. Chiar daca o sa spuna lumea ca sunt nebun."

"Din punctul nostru de vedere - declara si Iulica Mantescu, de la Sindicatul Mecanicilor de Locomotiva SFT -, ar fi trebuit sa fie perla CFR-ului , dar atatia ani de zile ea n-a insemnat decat jaf, distrugere!"

Societatea Feroviara de Turism, parca creata artificial pentru oameni de afaceri dornici de tunuri imobiliare, isi va da intr-un final duhul. Nimeni nu pare interesat sa o resusciteze cata vreme aduce beneficii enorme oricui, numai statului roman nu. Pentru oameni cu viziune, ar fi putut fi veriga ce salva de la disponibilizare mii de oameni din CFR.

Post Scriptum - in scurt timp vom asista la o noua executie. Sfaraiala si asociatii, firma de avocatura care a executat hotelul Astoria s-a angajat sa apere acum angajatii dati afara de Societatea Feroviara de Turism. Cateva procese au fost deja castigate, iar recuperarea drepturilor lor banesti se va face cum altfel daca nu executand un alt activ valoros al ofertantei Societati Feroviarare de Turism.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO