Aleph Story

ALEPH STORY: Îţi spun cât de vaccinată este România. O discuţie cu Dana Ciriperu, redactor-şef adjunct Ziarul Financiar şi Ioana Răduca, head of content Aleph News

05.05.2021, 18:15 569

O discuţie cu Dana Ciriperu, redactor-şef adjunct Ziarul Financiar, şi Ioana Răduca, head of content Aleph News.

 

Dana Ciriperu: Mă uitam pe harta vaccinării în România care ne-a fost pusă la dispoziţie zilele trecute, comparativ cu harta de business a României şi imediat mi-a sărit în ochi că judeţele se cam suprapun. Acolo unde avem business puternic avem şi o pondere mai mare a populaţiei vaccinate.

Ioana Răduca: Te surprinde?

 

Dana Ciriperu: Uşor da.

Ioana Răduca: De ce?

 

Dana Ciriperu: Pentru că, cumva, mă aşteptam, ţinând cont de modul în care a început această campanie de vaccinare şi de faptul că persoanele peste 65 de ani şi cele cu boli cronice au avut prioritate în etapa a doua m-aş fi aşteptat să fie mai uniformă repartizarea faţă de discrepanţele care sunt semnificative din ceea ce se vede acum. Practic avem judeţe cu o rată de vaccinare de 10%, în partea de jos a clasamentului, faţă de judeţele cu o rată de vaccinare care urcă spre 25% - 30% cum e cazul Municipiului Bucureşti. Strict raportat la populaţie, pentru că dacă ne raportăm la populaţia activă, atunci nu mă mai surprinde. Mi se pare că e firesc ca acolo unde avem business, acolo să avem şi poftă mai mare de a reveni la normal.  

Ioana Răduca: Păi asta e exact ceea ce spunem de luni de zile, faptul că mediul de business este nu interesant, ci extrem de interesant de vaccinare. Este singura soluţie practic la această oră pentru redeschiderea economiei. Adu-ţi aminte câte poveşti aţi avut şi voi la Ziarul Financiar, am prezentat şi noi la aleph News antreprenori care spuneam cât se poate de răspicat că îşi doresc foarte mult o accelerare a acestei imunizări pentru că e singura variantă pentru a-şi relua activitatea normală de business. Mai multe decât atât aş readuce aminte de ceea ce spune Strategia Naţională de Vaccinare, că merg împreună toate lucrurile acestea, în sensul că nu e coordonat totul de la Bucureşti, nu de aici vine lumina, deşi Bucureştiul este fruntea în ambele topuri - şi la vaccinare şi la harta de business – dar există foarte multă putere şi în mâna autorităţii locale atunci când vine vorba de vaccinare. Doar că în momentul în care s-a trecut şi la practică am constatat că cei mai mulţi din teritoriu – cei mai mulţi prefecţi, primari sau şefi de pe la DSP – pun problema tot de bani. Şi spun „da, vaccinarea trebuie să se întâmple dar vaccinarea costă pentru că nimeni nu se imunizează uitându-se la soare”. Ai nevoie de un spaţiu care să fie amenajat corespunzător, ai nevoie de medici şi asistenţi, ai nevoie de registratori, ori toată resursa asta umană costă şi ea, ai nevoie de seringă, ai nevoie de vaccin, care e gata plătit, dar lucrurile astea costă, cum spuneam, şi nu şi le asumă cineva care nu are puterea financiară. De asta cred că nu e o surpriză că cele două hărţi se suprapun atât de bine.  

 

Dana Ciriperu: Se suprapun. Datele arată că în Bucureşti rata de vaccinare a depăşit 30%. Iar pe judeţe, şi aici e o altă discuţie, pentru că vin datele la nivelul judeţelor, noi comparăm Municipiul Bucureşti cu întegul judeţ Cluj, care este pe locul doi pe harta aceasta a vaccinării.

Ioana Răduca: Da, cu 28% din populaţia judeţului imunizată cu cel puţin o doză.

 

Dana Ciriperu: Şi aici e la nivel de judeţ, nu la nivel de municipiu şi e foarte posibil ca şi municipiul Cluj Napoca să stea mai bine de atât pentru că Emil Boc spunea în urmă cu două sau trei săpătămâni faptul că Clujul deja accelerase în campania de vaccinare.  

Ioana Răduca: E adevărat, dar dacă ne uităm la cifre, până la urmă, Bucureştiul ajunge aşa din urmă şi ca populaţie şi ca cifră de afaceri tot judeţul Cluj.

 

Dana Ciriperu: Revenind la harta aceea de business pe care o ştiu foarte bine în ultimii ani, Bucureştiul ca şi pondere în cifra de afaceri totală a companiilor din România e undeva între 45 şi 48%. Practic, aproape jumătate din cifra de afaceri înregistrată în România vine în dreptul unor companii înregistrate în Bucureşti. Da, cumva, mă uitam la angajaţi, la faptul că companiile se implică deja, cred că sunt peste 100 de agenţi economici, de companii care au deschis sedii de vaccinare la sediile lor. Ăsta e un alt semnal că businessul are nevoie de vaccinul ăsta.  

Ioana Răduca: Şi că-l acceptă şi că-l doreşte şi că e exact aşa cum a şi spus extrem de implicat în campanie. Vedem că toţi antreprenorii care până acum au tot cerut vaccinul sunt gata să şi facă ceva astfel încât să fie accelerată această campanie de vaccinare. Cumva cifrele noastre arată bine dacă ne uităm la populaţia activă, stăm mai bine decât nemţii. A existat o perioadă în care foarte mulţi au, în care au existat foarte multe voci critice, care au ridicat problema pe care o enunţai şi tu început, ştiau că au înaintate cei vulnerabili, cei peste 65 de ani, cei cu boli cronice, şi iată, constatăm acum că în fapt doar un sfert dintre ei sunt complet imunizaţi la această oră şi că de fapt mai mult interes şi mai mulţi vaccinaţi sunt din rândul populaţiei active, ceea ce nu e neapărat rău. Nemţii se plângeau zilele trecute pentru că din vară ei i-au în calcul o redeschidere aproape totală a economiei şi a vieţii sociale. Mers la cţrciumi, reluare de concerte, spectacole, diverse festivaluri, dar exclusiv pentru cei vaccinaţi, doar că ce să vezi, surpriză, în Germania, numărul de persoane active imunizate la această oră este mic pentru că nemţii s-au focusat foarte foarte mult pe cei din categoriile înainte de vârstă iar cei mai mici care sunt extrem de activi nu au avut acces pâmă acum la ser.

 

Dana Ciriperu: Cu atât mai mult accesul acesta e mai facil acum în România pentru că sunt tot felul de soluţii pe care autorităţile le-au găsit, tocmai pentru a încuraja campania de vaccinare şi a se adresa sau a veni şi mai aproape de categoriile care cumva au rămas la o parte.

Ioana Răduca: Problema la noi acum nu este nici lipsa vaccinului, nici lipsa medicilor, nici lipsa materialelor sanitare, nici lipsa banilor, ci e mai degrabă o lipsă de interes şi e cumva justificată. Dacă ne uităm pe buletinele zilnice vedem că numărul de îmbolnăviri este din ce în ce mai mic, dar evident că asta nu te mai împinge să te vaccinezi când vezi că situaţia este din ce în ce mai liniştită. Numărul de bolnavi internaţi la ATI este şi el din fericire într-o continuă scădere şi atunci interesul a scăzut. Mai mult decât atât, a existat o întreagă serie de discuţii în spaţiul public legată de efecte adverse, care vaccin e mai bun, cine mă protejează, cine îmi garantează că dacă păţesc ceva voi fi bine îngrijit, voi primi despăgubiri, iar toate întrebările acestea, multe dintre ele ridicate pe drept în spaţiul public, nu au primit răspuns. Noi nu am avut o campanie cu adevărat de informare construită de guvern.

 

Dana Ciriperu: Da, aşteptăm răspunsurile la întrebările legitime. Campania asta de informare de care e nevoie tocmai pentru a ridica numărul de la 3 milioane şi ceva de români vaccinaţi în momentul de faţă la primul prag de 5 milioane.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO