Analiză

Abonamentul vs. asigurare de sanatate pe piata serviciilor medicale private

26.04.2007, 19:54 146

Investitiile de zeci de milioane de euro anuntate de operatorii privati in piata serviciilor medicale private intensifica concurenta din abonamentele si asigurarile private de sanatate. Slaba reglementare a acestui segment in Romania se resimte insa in afacerile jucatorilor din piata, inca dependenti de dezvoltarea pietei asigurarilor private de sanatate.
In prezent, majoritatea persoanelor care opteaza pentru serviciile clinicilor medicale private sunt detinatorii de abonamente de sanatate, incluse in planul de beneficii acordat de companiile pentru care lucreaza. Ce oameni au in aceste conditii asigurari private de sanatate?
"In acest moment, in sistemul de sanatate romanesc se procedeaza incorect: fiecare cetatean care isi achita taxele plateste din salariu asigurarile de sanatate la stat, iar din suma ramasa, impozitata deja isi plateste cheltuielile pentru sanatate in sistemul privat, pentru ca nu sunt multumiti de serviciile pe care le ofera sistemul de stat. In Romania ar fi benefica o delimitare clara a ceea ce acopera asigurarile de stat, precum si deducerea fiscala a cheltuielilor cu asigurarile private", a declarat Mihail Marcu, presedintele MedLife, unul dintre principalii operatori de servicii medicale private.
Piata serviciilor medicale private, evaluata la circa 200 mil. euro anual, este in prezent reprezentata de plan local de cateva zeci de clinici private, si de numai doua spitale de dimensiuni mai mari.
In Romania, principalii operatori de servicii medicale private sunt Medicover, MedLife, Centrul Medical Unirea, Medsana, Sanador, Clinica Polisano, Hiperdia. Majoritatea opereaza clinici private, investitiile in spitale private fiind demarcate abia in 2005, cand a fost finalizata constructia primului spital privat, Euroclinic. La inceputul acestui an a inceput sa functioneze un al doilea spital de dimensiuni mari, Life Memorial Hospital, detinut de MedLife.
Pe de alta parte, piata asigurarilor private de sanatate a fost estimata la circa 10 mil. euro anul trecut, insa potentialul de crestere este enorm, putand ajunge la 150 mil. euro pana in 2010.
"Asigurarile de sanatate vor inregistra o dezvoltare mare in urmatorii ani. In prezent, aceasta alternativa nu este inca viabila, lipsind infrastructura de spitale private in Tara. Totusi intre abonamentele de sanatate si asigurarile de viata nu este o competitie pentru ca ele functioneaza pe principii diferite", a explicat Nicoleta Mincu, director de marketing al Medsana.
Pe plan local, abonamentele au aparut o data cu primele clinici private, in urma cu 10-12 ani. Practic, in cazul abonamentelor platesti periodic o suma de bani si ai acces tratament si preventie in functie de planul pe care il agreezi, insa acesta nu iti acopera si costurile cu o eventuala spitalizare.
Si in cazul asigurarilor, platesti periodic o suma de bani care insa acopera si perioada de spitalizare intr-un centru privat. Principalul dezavantaj al asigurarilor de sanatate este reprezentat de faptul ca asigura tratamentul afectiunilor care apar dupa incheierea contractului.
Principala deosebire dintre abonament si asigurare este reprezentata de aceasta perioada de spitalizare acoperita numai in cel de-al doilea caz.
"Principalul avantaj al asigurarilor de sanatate il constitue accesul la servicii medicale private spitalicesti, care actualmente lipsesc la nivel national. Alte dezavantaje importante ale asigurarilor de sanatate sunt evaluarea starii de sanatate anterior contractarii asigurarii si eliminarea acoperirii afectiunilor cronice existente, precum si limitarea accesului la servicii medicale la cerearea clientului, in scop preventiv. Deci profilaxia nu este acoperita de sistemul de asigurari de sanatate. Abonamentul de sanatate insa functioneaza tocmai pe principiul preventiei si ofera accesul nelimitat la serviciile medicale conform planului de sanatate pentru care s-a optat la contractarea lui", a explicat Nicoleta Mincu.
Cu toate acestea, exista si pe piata locala companii, de regula multinationale, care ofera angajatilor asigurari private de sanatate.
"In general companiile, fie cu capital strain, fie cele romanesti, care au o cultura organizationala bine dezvoltata, precum si principii de corporate governance implementate sunt cele care ofera angajatilor asigurari de sanatate. In ultima perioada, observam o tendinta constanta a firmelor de a oferi pachete salariale complete angajatilor, pentru a creste motivatia si gradul de retentie, dar normele fiscale nu le ingaduie sa faca acest pas", spune Mihail Marcu, presedintele MedLife.
Ultima perioada de timp a adus si o preocupare din partea firmelor mici constiente de importanta motivarii angajatilor pentru diverse tipuri de beneficii medicale.
"Atat companiile, cat si persoanelele fizice din Bucuresti sunt din ce in ce mai orientati spre servicii medicale private. Daca in urma cu zece ani oamenii nu doreau sa plateasca pentru servicii pe care le puteau obtine gratuit de la stat, astazi aceasta perceptie s-a schimbat radical", spune Nicoleta Mincu de la Medsana. In aceste conditii, piata serviciilor medicale private este puternic concentrata in Capitala, care inregistreaza si cel mai rapid ritm de crestere, de aproape 30%.
"Concentrarea pietei serviciilor medicale private este foarte mare in Bucuresti, estimarile noastre fiind in jurul a 70%", a declarat Doris Andronescu, director general al Sanador.
Ea spune ca serviciile private in Romania nu sunt monitorizate de nicio institutie de cercetare a pietei si de aceea determinarea dimensiunilor pietei de profil este extrem de dificila.
"Comisia Nationala de Statistica, intr-un raport pronunta o cifra de 350 milioane de euro (out-of-pocket payments) ca o combinatie intre palti si servicii prestate direct sau indirect in reteaua publica sau salariatii acesteia si/sau plati (under the table) pentru servicii care in mod normal sunt acoperite de sistemul public de asigurari", a mai spus Doris Andronescu.
Cu toate acestea este posibila o estimare a valorii pietei. "Avand in vedere cele trei dimensiuni ale activitatii medicale private si anume plata directa pentru seviciul prestat (fee for service), aranjamentele corporatiste prin pachetele de abonamente (corporate subscription agreements) si relatii contractuale cu sistemul public de asigurari si estimand un numar de circa 500.000-600.000 de abonati, precum si o alocare bugetara pentru paraclinice ambulatoriu din sistemul public, ajungem la o dimensionare aproximativa a pietei de 200-250 mil. euro", a spus Doris Andronescu.
Si in restul zonelor, pe masura cresterii cererii, operatorii privati au demarat investitii in sectorul privat de sanatate. Primele vizate au fost principalele orase ale tarii in care operatorii de top detin deja centre.
"Cererea pentru servicii medicale private in Bucuresti a crescut destul de mult in ultimii ani. Daca serviciile oferite in spitalele de stat nu se vor imbunatati cat mai curand, va fi un exod catre companiile private care ofera servicii medicale de calitate, atat in Bucuresti, cat si in provincie, odata cu aparitia primelor retele de spitale private in marile orase. De altfel este o evolutie naturala: la finele anilor '90 a inceput sa creasca consumul de electrocasnice, apoi oamenii au inceput sa aiba acces la leasing pentru autoturisme, in ultimii ani au devenit facile creditele ipotecare, deci era si timpul ca oamenii sa inceapa sa se preocupe de sanatate", spune Mihail Marcu.
"Imaginea serviciilor medicale private nu este data numai de furnizorii de anvergura, ci si de furnizorii 'de bloc'", care nu fac decat sa compromita constant aceasta imagine. Sunt foarte multe clinici in Romania care se autointituleaza 'spital', dar nu asigura minimum de conditii de siguranta, folosesc consumabile ieftine sau aparatura 'second hand'. Consider ca mai sunt necesari minum 2-3 ani pana cand sistemul privat de sanatate va avea o imagine suficient de buna", spune Mihail Marcu.
Insa pe langa pachetele atractive pe care le ofera clientilor, fie ei companii sau persoane fizice, clinicile private depind in egala masura de forta de munca pe care pot sa o gaseasca pe piata. Insa odata cu libera circulatie de la 1 ianuarie 2007, optiunile privatilor in materie de doctori si asistente incep sa devina din ce in ce mai limitate. Reprezentantii companiilor de profil spun insa ca impactul nu a fost atat de puternic pe cat s-ar crede la o prima vedere.
"In realitate, medicii nu se duc in strainatate si nu obtin imediat pacienti, loc de munca. Imaginea Romaniei in exterior, care nu este atat de buna pe cat ne-am dori, se rasfrange din pacate si asupra medicilor romani plecati sa lucrezez in strainatate. In plus, un medic invata circa 10 ani pana la specializare, sunt de obicei casatoriti, cu familie si nu pleaca prea usor din tara. Situatia este insa diferita in cazul asistentelor", spune Mihail Marcu.
O categorie importanta atat in cazul clinicilor, cat si in cel al spitalelor private este reprezentata de asistente, care interactioneaza mai mult cu pacientii. Numarul acestora este cel putin egal cu cel al doctorilor.
"Cererea pentru asistente medicale este foarte mare atat in Vest, cat si in tarile arabe bogate, iar asistentele pot pleca mult mai usor. Acest lucru poate face ca in 2-3 ani chiar Romania sa se confrunte cu o cerere sporita de asistente medicale care sa nu poata fi acoperita din interior", a spus Mihail Marcu.


Nevralgiile sistemului public creeaza oportunitati privatilor

Piata serviciilor medicale private este estimata la aproximativ 200 mil. euro;
Ritmul de crestere anual este de peste 15%;
Piata este puternic concentrata in Capitala, a carei crestere este de aproape 30%;
Sunt numai doua spitale private de dimensiuni mari in Romania;
Romanii opteaza cu precedere pentru abonamentele de sanatate si mai putin pentru asigurari private

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO