Analiză

Aderarea la Uniunea Europeana marcheaza cresteri fara precedent pentru piata curieratului

08.11.2005, 19:38 20

Anul 2005 a fost cel mai prolific pentru piata curieratului din Romania, atat din prisma cresterilor de peste 30% in curierat international si de peste 50% in curierat intern, dar si in ceea ce priveste nivelul investitiilor si schimbarile de strategii ale principalilor operatori de curierat.

Dezvoltarea economiei romanesti a determinat din ce in ce mai multe companii sa-si externalizeze serviciile de curierat si a implicat o evolutie fara precendent a pietei.

Marile companii de curierat international precum TNT sau DHL anunta cresteri de peste 30% ale afacerilor din 2005, iar curierii interni Fan Courier, Cargus sau Curiero estimeaza cresteri de la 50 la 300%.

Principalii operatori de curierat ce activeaza pe piata romaneasca considera ca aceasta evolutie a curieratului intern si international nu este o tendinta pe termen scurt care se va finaliza in doi-trei ani, ci este un fenomen de durata ce va fi accentuat odata cu intrarea Romaniei in Uniunea Europeana.

Eric Vincent, membru in conducerea operatorului turc de curierat GeoPost Yurtici Kargo Service, crede ca Romania va urma acelasi traseu ca alte tari membre UE, precum Polonia sau Ungaria care nu s-au oprit doar la cresteri de 20-30%, ci si-au multiplicat afacerile de 4-5 ori.

Companiile nu se mai multumesc cu un anumit tip de servicii, ci vor sa ofere un pachet complet si sa-si creasca cota de piata pe toate segmentele in care activeaza. Companiile specializate pe curierat international vor sa se implice mai mult in curieratul intern, iar curierii interni se lanseaza si in curieratul international.

Una din cele mai semnificative miscari de pe piata curieratului din Romania a reprezentat-o decizia uneia dintre cele mai importante companii romanesti de curierat intern, Cargus, de a infiinta un joint-venture cu GeoPost Yurtici Kargo, un jucator important de pe piata curieratului din Turcia. Noua companie urmeaza sa completeze pachetul de servicii oferit de Cargus prin furnizarea de servicii de curierat si coletarie la nivel international.

Cargus a realizat acest parteneriat cu operatorul francez de servicii de curierat si coletarie GeoPost pentru a intra in reteaua europeana inaintea aderarii Romaniei la Uniunea Europeana. Joint-venture- ul se numeste GeoPost Cargus si are ca obiectiv detinerea unei cote 10% pe piata curieratului international din Romania, in urmatorii trei ani.

In acest sens, Cargus deruleaza un plan investitional in valoare de10 milioane de euro: 3,5 milioane de euro in depozite si 7 milioane de euro in autovehicule. Operatorul de servicii de curierat intern estimeaza pentru 2005 o cifra de afaceri de 15,3 milioane de euro, in crestere cu 80% fata de nivelul de 8,5 milioane de euro obtinut in 2004.

Infiintata in 1991 de catre Augustin Plesea si Carmina Dumitrescu, Cargus are 750 de angajati, 450 de autovehicule si o suta de centre in toata tara.



TNT, spre curierat intern

In timp ce Cargus investeste masiv pentru a se implica in curierat international, operatorul de servicii de curierat international TNT vrea sa-si creasca cota de 10% detinuta in curierat intern la 30%, in urmatorii trei ani. Bogdan Enache declara, la numirea sa in functia de country manager al TNT Romania, ca piata romaneasca a curieratului international este dinamica, dar ca cea a curieratului intern are un ritm de crestere mai accentuat. El si-a anuntat intentia de a canaliza toate eforturile companiei spre valorificarea oportunitatilor de crestere ale pietei curieratului din Romania.

Cu investitii de peste 1,7 mil. euro in flota de masini, TNT estimeaza o crestere de 40% a cifrei de afaceri pe 2005, pana la 23,8 mil. euro.

TNT, membra a concernului international TPG, are 20 de oficii in toata tara, 340 de angajati si dispune de un parc auto format din 180 de vehicule.



Fan Courier se extinde in Balcani

In timp ce marile companii internationale precum TNT, DHL sau UPS investesc masiv pentru dezvoltarea afacerilor din Romania, curierii romani incearca sa valorifice potentialul pietei curieratului din alte tari.

De exemplu, compania romaneasca de curierat Fan Courier Express nu ofera servicii doar pentru piata din Romania, prin cele 240 de reprezentante ale sale, cat si in Bulgaria si Turcia prin intermediul firmei sale de curierat TransBalkan.

Marius Ivan, director de vanzari la Fan Courier Express, declara, la jumatatatea acestui an, ca doreste sa se extinda, prin oferirea de servicii de curierat si in Grecia.

Prioritatea operatorului de curierat Fan Courier Express ramane insa piata interna. In acest sens, Fan Courier a investit anul trecut 2,4 milioane de euro in infrastructura si a alocat 4 milioane de euro pentru bugetul investitional de anul acesta.

Din estimarile oficialilor principalelor companii de curierat prezente pe piata romaneasca, aceasta va inregistra o crestere de peste 30% anul acesta, iar Fan Courier nu se indeparteaza de aceasta tendinta a pietei. Operatorul de curierat intern preconizeaza o crestere de peste 40-50% a cifrei de afaceri pe acest an, fata de nivelul de 10 milioane de euro realizat in 2004.

Cu peste 900 de angajati si un parc auto format din 637 de vehicule, cei de la Fan Couriere planuiesc sa creasca numarul acestora in raport cu dezvoltarea companiei.

Cresteri de peste 30% pentru curierat international

TendinTa generala a pietei curieratului romanesc nu este numai cresterea cifrei de afaceri, dar si investitiile. Companiile de curierat prezente pe piata romaneasca investesc masiv in infrastructura pentru a fi in pas cu evolutia pietei.

In acest sens, DHL International Romania, unul dintre cei mai importanti jucatori de pe piata romaneasca a curieratului extern, a alocat 1,3 milioane de euro pentru dezvoltarea retelei de transport. Alexandru Gheorghe, director comercial DHL International Romania, a declarat ca DHL vizeaza cresterea cotei de piata pe toate segmentele pe care activeaza, intr-un ritm superior celui de crestere al pietei. DHL estimeaza o crestere de 35% a afacerilor, de la 13,5 milioane de euro in 2004 la 17,7 milioane de euro.

Prezenta in Romania din 1984 prin intermediul unui agent autorizat, iar din 1991 in nume propriu, DHL are in prezent 350 de angajati si 25 de centre operationale in toata tara.

Ca sa accentueze tendinta generala de crestere a pietei autohtone a curieratului, si operatorul de servicii de curierat international Trans Courier Service, agent autorizat UPS in Romania, estimeaza o crestere de 35% a cifrei de afaceri pe 2005. Cu afaceri estimate la 4,7 milioane de euro in 2005, Trans Courier Service a inregistrat in ultimii trei ani cele mai bune performante dintre reprezentantele UPS din regiune. In prezent, Trans Courier Serivce dispune de un parc propriu de 90 de masini de curierat, 2 avioane charter si 100 de angajati.



Triplarea afacerii pentru Curiero

Toti operatorii de curierat activi pe piata romaneasca vorbesc despre potentialul de crestere al pietei curieratului din Romania, dar poate cel mai ilustrativ exemplu in acest sens il constituie compania de curierat intern Curiero.

Infiintata in 2003, Curiero estimeaza un nivel al afacerilor pe 2005 de 3,3 milioane de euro, triplul valorii inregistrate in 2004. Bogdan Carcu, fondatorul si presedintele Curiero, a declarat ca a pornit aceasta afacere deoarece anticipa explozia externalizarii serviciilor de transport de catre agentii economici romani, dar si cresterea economica inregistrata de Romania.

Pornita ca o afacere de familie, Curiero dispune in prezent de 50 de agentii in toata tara, 500 de angajati si estimeaza cresterea numarului acestora pana la 1.000-1.100 in urmatorii ani.



Ultima tendinta - expeditiile si transportul aerian

Noua tendinta a marilor companii de curierat expres international, precum DHL, TNT sau UPS, este extinderea activitatii in expeditii si transport aerian de marfuri, relateaza revista Airline Business.

In timpul a nenumarate conferinte despre transportul aerian de marfuri s-a discutat despre posibilitatea ca in cativa ani aceasta piata sa fie dominata de cinci-sase companii mari. Se pare ca acest moment a venit. In ultima perioada, cativa operatori de curierat si coletarie expres au inceput sa se extinda in domeniul transportului si expeditiilor aerine.

In ultimii cinci ani, Deutsche Post, grupul postal german care detine compania de curierat DHL, a achizitionat doi giganti ai expeditiilor aeriene, AEI si Danzas, si cativa jucatori locali.

Acest nou expeditor numit DHL Danzas Air and Ocean a reusit sa ocupe un loc important in domeniul expeditiilor, inregistrand venituri anuale de aproape 1,7 miliarde de dolari (1,4 miliarde de euro), mult inaintea expeditorului Nippon Express, care inregistra 1,2 miliarde de dolari (10 miliarde de euro). Dar Deutsche Post nu se opreste aici si vrea sa achizitioneze ocupanta locului trei Exel. Aceasta tranzactie va crea o entitate de doua ori mai mare decat rivala ce ocupa locul secund.

UPS si TNT si-au manifestat, la randul lor, interesul pentru expeditiile aeriene. In 2004 UPS a achizitionat Menlo Logistics, numita inainte Emery Worldwide, un expeditor ce ocupa pozitia 13 in clasamentul veniturilor din export realizat de IATA. Inainte de aceasta achizitie, UPS mai preluase conducerea expeditorului american Fritz, ce ocupa pozitia 10 la nivel mondial. Datorita acestor noi achizitii, UPS Supply Chain Solution va ocupa locul 4 in clasamentul IATA realizat in functie de veniturile din export.

TNT, cel mai mare contractant de logistica la nivel mondial dupa Exel, a achizitionat, la randul sau, in 2004, micul expeditor Wilson, caruia i-a schimbat denumirea in TNT Freight Management. Analistii preconizeaza ca UPS si TNT vor mai realiza achizitii in domeniul expeditiilor internationale in urmatorii ani. Ei se asteapta ca al patrulea mare jucator de pe pia ta internationala a curieratului si coletariei FedEx sa intre in aceasta cursa.

Schimbarea strategiei operatorilor TNT, UPS sau DHL marcheaza motive de ingrijorare pentru companiile de expeditii si transport aerian traditionale, care nu ofera servicii conexe. Cresterea capacitatii de transport combinata cu serviciile de curierat si coletarie pe care acestea le ofera ar putea reprezenta mari pericole pentru companiile de expeditii traditionale.

Vor oare acesti operatori de servicii integrate sa castige o cota cat mai mare din piata transporturilor si expeditiilor internationale? Dupa evolutia pietei, s-ar parea ca da, deoarece piata curieratului si coletariei expres nu mai este de ajuns. De exemplu, UPS, poate parea un gigant in ceea ce priveste veniturile, dar 75% dintre acestea provin din piata de coletarie americana, care are un potential de crestere limitat.

ãCu cativa ani in urma am evaluat piata expres la 100 de miliarde de dolari (83,72 miliarde de euro), in timp ce piata globala a transporturilor este evaluata la 3 mii de miliarde de dolari (2,5 mii de miliarde de euro)?'', a declarat Tom OÕMalley, vicepresedinte UPS cargo pe regiunea americana. ãDeci, pentru a creste ca organizatie, trebuie sa concuram pentru aceste 3 mii de miliarde?'', a adaugat el. Aat Deutsche Post/DHL si TNT incearca sa-si diversifice activitatea si incearca sa se indeparteze de activitatea principala, adica serviciile postale germane si olandeze. lavinia.marin@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO