Analiză

Biodiesel, o afacere care creste de la firul ierbii la 85 de milioane de euro

20.03.2006, 00:00 647

Biodieselul sau "petrolul verde" este astazi un combustibil inexistent pe piata romaneasca, cu toate ca in alte state europene milioane de masini alimenteaza la statii de biodiesel.

Portughezii de la Martifer, germanii de la MAN Ferrostaal, omul de afaceri Adrian Porumboiu, producatorul de ulei Argus Constanta sau Rompetrol pariaza peste 236 de milioane de euro pe afacerile cu biodiesel, care se obtine din materii prime agricole.

Business-ul cu "petrol verde" ar urma sa ajunga, potrivit unor estimari, de la zero in prezent la 85 de milioane de euro in 2010, daca tinem cont ca pretul unui litru de biodiesel, fara taxe si accize, este la o treime din cel al unui litru de motorina.

Piata de profil va ajunge in urmatorii cinci ani pana la un nivel de 150.000 de tone de biodiesel.

Afacerea cu biodiesel a trezit si interesul companiilor petroliere, grupul Rompetrol anuntand un proiect de investitii in acest sens pentru 2007, cu o valoare de 16 mil. euro.

O cota de 5,75% din totalul carburantilor din Romania folositi in transport pana in 2010 va trebui sa fie biocombustibili (bioethanolul - care se amesteca in benzina si biodieselul - ce se combina cu motorina).

"Pana in 2020, aproximativ 20% din energia continuta in benzina si motorina trebuie sa fie bio", a declarat Ana-Maria Cristina, presedintele Agentiei Romane pentru Investitii Straine (ARIS).

De ce pariaza investitorii straini pe Romania?

"Alegerea Romaniei ca destinatie pentru dezvoltarea acestui tip de activitate se datoreaza in mare parte potentialului agricol si fertilitatii solurilor, specificului prielnic al zonei pentru culturile cerealiere ca materie prima pentru acest tip de combustibili si, nu in ultimul rand, fortei de munca disponibile la preturi competitive", spune reprezentanta ARIS.

Primii straini care au abordat acest segment au fost portughezii de la Martifer. Astfel, compania Biomart, divizie a companiei portugheze Martifer, care activeaza in constructii, imobiliare si energie, investeste 55 mil. euro in construirea unei fabrici la Lehliu Gara, judetul Calarasi, unde va produce biodiesel, combustibil care se obtine din prelucrarea uleiului de rapita si floarea-soarelui.

"Piata de biodiesel va creste ca urmare a necesitatii de a trece de la carburanti fosili la surse regenerabile de energie. Acest lucru practic a produs o schimbare strategica la nivel de grup care acum se concentreaza mai mult asupra pietei energiei", spune Carlos Gil, directorul Biomart Romania.

"Biodieselul se va vinde prin contracte cu toti distribuitorii de carburanti care vor fi obligati sa respecte un anumit procentaj de biodiesel in cantitatea de carburant vanduta, atat pe piata interna cat si la export. Pentru a respecta prevederile Uniunii Europene, carburantul utilizat trebuie sa contina un procentaj de 2% de biodiesel in 2007", mai spune reprezentantul Martifer.

Rafinaria este programata pentru a intra pe piata in luna septembrie a acestui an si va avea o productie anuala de 100.000 de tone de biodiesel.

Pentru materia prima, Martifer a achizitionat deja 50.000 de hectare si e dispusa sa contracteze culturile de pe alte 150.000 de hectare a agricultorilor romani. Aproximativ 70% din intreaga productie urmeaza sa fie destinata exportului.

"Romania consuma aproximativ 2,5 milioane de tone de carburanti pe an. Pentru a respecta directivele europene in vigoare, in 2007 ar trebui sa consume cel putin 50.000 de tone de biodiesel. Pana in 2010 consumul trebuie sa se tripleze", spune Gil.

"Asteptarile noastre legate de piata romaneasca sunt de a furniza aproximativ 30.000 de tone in primul an de productie. Pentru 2010 speram sa depasim nivelul de 50.000 pe piata romaneasca", a mai precizat reprezentantul Biomart.

"Companiile petroliere vor vinde la pompa biodieselul in combinatie cu motorina. In 2007, in prima faza este posibil sa achizitionam biodiesel de pe piata, dupa care acest lucru va fi realizat din sursele noastre proprii", afirma Silvian Potlogea, director tehnic al companiei Rompetrol Rafinare Constanta.

Piata autohtona atrage investitori tocmai pentru ca se afla la inceput. Daca in State sau in tarile europene biodieselul a devenit un soi de "common knowledge", pana nu demult Romania era neatinsa in ceea ce priveste acest sector.

"Este o piata in crestere, dar Romania este inca la inceput de drum. Alaturi de potentialul agricol, acestea au fost principalele lucruri care au stat la baza deciziei noastre de a investi", a adaugat Gil.

"Speram sa ne recuperam investitia in aproximativ 7 ani", spun portughezii.

Pretul unui litru de biodiesel, fara accize si taxe, este la o treime din cel al unui litru de motorina, desi costurile sunt mai ridicate din cauza procedurii destul de complexe din care rezulta produsul finit. Investitorii care aleg acest segment beneficiaza de facilitatile prevazute de Legea 332 privind investitiile cu impact semnificativ in economie, adica de un milion de dolari, la care se vor mai adauga scutiri de taxe si impozite locale.

Proiectul portughezilor, derulat prin intermediul ARIS, a adus biodieselul in atentia si a altor investitori straini.

"In 2005, am purtat discutii si cu alte companii europene si nord-americane in vederea derularii unor proiecte pentru producerea de biodiesel si bioethanol", a tinut sa precizeze reprezentanta ARIS. Biodieselul este folosit in diferite combinatii cu motorina, in timp ce bioethanolul se foloseste in cazul benzinei.

Unul dintre cele mai importante proiecte in acest domeniu este cel anuntat de Retter Project- management, Dafora, Consiliul Judetean Sibiu si MAN Ferrostaal, divizie a concernului german MAN.

Proiectul se ridica la aproximativ 138 de milioane de euro, din care 83 mil. euro se vor indrepta catre fabricile de ulei si de biodiesel localizate in Medias, restul fiind alocate pentru proiectul agricol care se va desfasura in Loamnes, Sibiu.

"Produsele obtinute au o piata garantata", declara Guido Retter, directorul Retter Projectmanagement. Investitorii se asteapta la o productie de aproximativ 400.000 de tone de biodiesel pe an.

"In Bavaria, de exemplu, exista pompe la care consumatorii isi pot alimenta masinile doar cu biodiesel. In general noi vom comercializa biodieselul in doua variante: ca amestec cu motorina conform cerintelor impuse de directivele Parlamentului European cat si ca produs pur", mai spune Retter.

In prezent, proiectul se afla in faza studiului de fezabilitate.

"Ne asteptam ca studiul sa fie finalizat in aproximativ patru luni. In 18 luni, credem ca fabrica va fi pusa in functiune", declara Retter.

Participatia companiei MAN Ferrostaal va consta in furnizarea de utilaje specializate, precum si in incercarea de a identifica fonduri europene care ar putea constitui sursa de finantare pentru un asemenea proiect.

"MAN are utilajele necesare si licentele, dar deocamdata nu se pune problema participarii financiare in acest proiect. Cel putin, nu acum", a declarat Horsti Popa, reprezentantul MAN Ferrostaal in Romania. "Doar dupa ce sunt banii necesari, vor veni si utilajele MAN", a adaugat Popa.

Atragerea fondurilor constituie de pe o parte o problema, dar mai sunt si altele care se pun in calea "petrolului verde".

Una dintre principalele probleme cu care se confrunta investitorii este lipsa terenurilor cultivate exclusiv cu rapita.

La fiecare hectar de rapita cultivat se extrag aproximativ 2 tone de ulei pentru producerea biodieselului. Doar in cazul acestui proiect, ar trebui sa existe o cultura de aproximativ 200.000 de hectare cultivate cu rapita, materia prima pentru "petrolul verde."

Biodieselul apare in acest moment ca o mare oportunitate pentru un anumit segment al pietei: producatorii de ulei.

Argus Constanta a anuntat ca va demara o investitie de aproximativ 10 milioane de euro pentru productia de biodiesel, avand la baza un motiv foarte puternic: excesul de ulei de floarea-soarelui. Tot uleiul care nu va face obiectul cererii consumatorilor se va indrepta catre productia de biodiesel.

"In prezent, piata uleiurilor se caracterizeaza printr-un exces de oferta. Fata de 2004, uleiul este mai ieftin cu 1.500 de lei din cauza reglajelor pietei. Oferta fiind atat de mare preturile au scazut. Exista un excedent de 70-80 de mii de tone pe care piata nu le poate prelua", spune Vasile Leu, directorul general al companiei. "Solutia de echilibrare este pentru noi valorificarea surplusului in biodiesel", a adaugat Leu.

Producatorii de ulei au un mare avantaj in cazul in care vor sa demareze investitii in acest segment: ei au uleiul brut. Practic, nu mai este necesara o investitie pentru construirea unei fabrici de ulei, care este indispensabila unei investitii care vizeaza obtinerea de biodiesel.

Leu a mai precizat ca decizia a fost favorizata si de cresterea cotatiei titeiului pe plan mondial, productia de biodiesel fiind rentabila de la o cotatie de 60 de dolari a barilului de titei.

Directorul companiei a spus ca este in tratative cu mai multi potentiali investitori din agricultura sau industrie pentru a realiza o companie mixta care sa produca combustibilul si nu exclude posibilitatatea contractarii unui credit bancar.

"Productia ar putea incepe la finalul acestui an si ar putea atinge un nivel de 20-30.000 de tone anual", a mai precizat Leu.

Producatorul de ulei constantean estimeaza ca-si va amortiza investitia in aproximativ 7-8 ani.

"Pana in 2010, piata autoturismelor va creste, iar o parte din motorina va fi inlocuita de biodiesel. Astfel, noi avem o piata de desfacere asigurata", a conchis Leu.

Grupul de firme Racova Com-Agro-Pan, detinut de omul de afaceri Adrian Porumboiu, va investi in acest an circa 18 milioane de euro pentru constructia unei fabrici de combustibil biodiesel la Vaslui, materia prima urmand sa fie asigurata din productia proprie.

Producerea de biodiesel este o afacere rentabila, cu toate ca este destul de greu de facut un plan de afaceri in acest sector, atat timp cat nu se stie ce subventii vor fi acordate in urmatorii ani, spunea recent Porumboiu. Omul de afaceri considera uleiul de rapita combustibilul viitorului, si asta nu peste 100 de ani, ci in cel mult 10 - 15 ani. Deja se produce la scara industriala, iar Romania poate deveni unul din principalii furnizori de materie prima din Europa, mai spune Porumboiu.

Pentru magnatul vasluian, biodieselul este profitabil datorita exporturilor pe care le-a realizat in 2004.

Constructia urmeaza sa fie finalizata in a doua parte a anului. Materia prima va fi asigurata de productia obtinuta de pe o suprafata de circa 15.000 de hectare cultivate cu rapita, soia, floarea-soarelui si posibil porumb. Omul de afaceri vasluian crede ca investitia, asigurata din fonduri proprii si atrase, va fi recuperata in aproximativ 7 - 8 ani.

Grupul Racova exploateaza circa 40.000 de hectare de teren agricol in judetul Vaslui si zonele limitrofe, dispunand de silozuri cu o capacitate de depozitare de circa 300.000 de tone.

Racova detine mai multe fabrici de paine, biscuiti si napolitane, trei mori, la care se adauga o fabrica de ulei si o unitate de prelucrare a laptelui. De asemenea, compania este prezenta si pe piata vinurilor.

In 2004, grupul a realizat o cifra de afaceri de 220 mil. dolari (177 mil. euro), iar estimarile pentru anul trecut indica un nivel cel putin similar.

Anul trecut, reprezentantii companiei petroliere Rompetrol anuntau demararea unui program de investitii de 260 mil. euro la Petromidia, din care 16 mil. euro urmau sa fie directionate catre construirea unei fabrici de biodiesel. Fabrica urma sa aiba o capacitate de 60.000 de tone pe an.

Biodieselul este un combustibil alternativ, nepoluant, produs din resurse regenerabile. Acesta se utilizeaza la motoarele diesel si poate fi combinat in proportii diferite cu motorina pentru a crea un amestec combustibil utilizat drept carburant pentru autovehicule.

"Aceasta industrie noua pentru Romania, de prelucrare a biodieselului are ca element distinctiv dezvoltarea pe orizontala a altor sectoare cum ar fi cel cerealier si furajer rezultate din procesul tehnologic, folosite in fermele de crestere a animalelor", a adaugat Cristina.

Suprafata cultivata cu rapita in 2005 a fost de 84.100 de hectare, de pe care s-a obtinut o cultura medie de 1.830 de kilograme la hectar.

Potrivit informatiilor Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale (MAPDR), anul trecut au fost semanate 175.000 de hectare de rapita, insa din cauza gerului circa 100.000 de hectare au fost distruse.

"Doar 73.000 de hectare au ramas in cultura", spun reprezentantii MAPDR. Din cauza conditiilor meteorologice nefavorabile din primele luni ale acestui an, sursele citate estimeaza ca suprafata de pe care se va putea recolta rapita in acest an va depasi cu putin 100.000 de hectare.

Potrivit reprezentantilor Ministerului Agriculturii, pentru a putea vorbi despre o cultura de rapita eficienta pentru productia de biodiesel, ar trebui sa existe in Romania circa 70.000-80.000 de hectare de teren agricol cultivate exclusiv pentru productia de biodiesel. Pana in prezent, de pe suprafetele semanate cu rapita s-au obtinut doar recolte folosite in productia uleiului, intrucat si primele proiecte de amploare pentru productia de biodiesel au fost anuntate abia in 2005. Din pacate, 80.000 de hectare se dovedesc insuficiente daca ar fi sa luam in calcul doar proiectul sibian.

Anul trecut a fost cel care a atras cel mai mult atentia asupra dependentei noastre fata de resursele neregenerabile.

Volatilitatea cotatiilor internationale ale produselor petroliere a aratat vulnerabilitatea multor industrii fata de pretul barilului de petrol. Katrina a impins "aurul negru" la aproape 70 de dolari pe baril, intr-o perioada in care consumul se afla in crestere, iar rezervele se dovedeau insuficiente.

Pe plan international, au aparut si reactii adverse la "petrolul verde", unele opinii sustinand ca dezvoltarea biodieselului va marca inceputul unor defrisari masive.



Pana si Papa foloseste biodiesel

La capitolul productiei propriu-zise de biodiesel, Romania se incadreaza in peisajul descris de tarile vecine, adica este in faza de proiect.

Fata de tari precum Germania sau Franta, comparatiile isi pierd din relevanta.

Astfel, in Bulgaria este un singur proiect de acest tip, potrivit datelor furnizate de Banca Europeana de Reconstructie si Dezvoltare. Finalizarea proiectului este estimata pentru anul 2008, iar valoarea acestuia se ridica la 60 mil. euro. Serbia si Ungaria nu au anuntat pana acum nici un proiect pentru biocarburanti. In Ucraina au fost anuntate trei astfel de proiecte cu o valoare cumulata de 160 mil. euro. Polonia are planificata realizarea unui astfel de proiect pana in 2007. Valoarea acestuia se ridica la aproximativ 52 mil. euro. Piata biocarburantilor nu este chiar o piata obisnuita pentru ca dezvoltarea ei depinde in mare masura de excluderea totala sau partiala de la plata taxelor care sunt aplicate produselor petroliere. Mai mult, foarte multe tari europene inca nu au definitivate strategiile care sa le permita respectarea directivelor din domeniu. Daca ar fi sa se respecte in totalitate prevederile Comisiei Europene, anul trecut statele membre ar fi trebuit sa inregistreze un consum de biocarburanti de aproximativ 5,9 milioane de tone, conform unui studiu publicat de EUObserver. In realitate, europenii au consumat numai 2,8 milioane de tone in 2005. Obiectivul de 18,2 milioane de tone ar trebui reevaluat, o valoare mult mai apropiata de adevar fiind 9,4 milioane de tone, conform sursei citate.

In 2004, s-au produs peste 2,4 milioane de tone de biocarburanti (n.r. - biodiesel si bioethanol) in Uniunea Europeana, cu 26,5% mai mult comparativ cu productia obtinuta in urma cu un an. Doar 11 tari produceau biodiesel in 2004 dintre care trei erau nou-venite: Cehia, Slovacia si Lituania. Aproximativ 2 milioane de tone de biodiesel au fost produse in 2004, ceea ce inseamna un salt de 29,6% fata de cantitatea obtinuta in 2003.

Germania ramane liderul incontestabil in clasamentul "verzilor", cu o productie care a depasit 1 milion de tone. Explicatia acestui lucru sta in facilitatile legislative de care se bucura producatorii de biodiesel. Franta, desi ocupa locul secund, are o productie in continua scadere din 2001. Oficialii francezi au anuntat ca vor creste productia cu 0,8 milioane de tone pana in 2007.

Italia a avut in 2004 o productie de 0,32 milioane de tone, in crestere cu 17,2% comparativ cu anul trecut. Aproximativ 90% din productie se indreapta catre piata de profil, restul fiind utilizat pentru realizarea unor aparate de incalzit utilizate cu precadere in Vatican.

Dintre tarile care au aderat recent, Cehia este cea mai mare producatoare de biodiesel.

Cantitatea de petrol ramasa in pantecele planetei nu depaseste 830 de miliarde de barili. Cu un consum anual, la nivel mondial, de 20 de miliarde de barili, cel tarziu pana in 2050 rezervele de petrol vor seca, anunta expertii. Atractia pentru biodiesel a venit tocmai din aceasta directie. Pare greu de crezut ca din intinsele campuri galbene de rapita poate fi produs pretiosul combustibil. Si mai greu de crezut ca Romania ar putea deveni un pion important pe piata europeana a uleiului de rapita.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO