Analiză

Brandurile din industria cosmetica au consumat anul trecut cu 40% mai multa publicitate

Brandurile din industria cosmetica au consumat anul trecut cu 40% mai multa publicitate

Click pentru imaginea marita

06.02.2007, 14:56 402

Primii sase investitori in publicitate din industria cosmetica au cheltuit anul trecut 430 mil. euro (suma calculata la rate-card) in publicitate, valoare care a depasit suma totala alocata in 2005 de toti producatorii din industria cosmeticelor.
In 2006, investitiile la rate-card ale companiilor din industria cosmetica au crescut cu 40% fata de anul 2005, de la 309 mil. euro brut la 430 mil. euro brut, potrivit informatiilor Alfacont. Sumele nete pot fi intre 30-60% din sumele brute.
"Credem ca piata de publicitate este in continua crestere. Intrarea Romaniei in Uniunea Europeana, intensificarea concurentei si necesitatea de mentinere in atentia consumatorilor sunt numai cativa dintre factorii care vor duce la cresterea pietei", spun reprezentantii Unilever, companie care si-a majorat anul trecut bugetul de promovare pe segmentul cosmeticelor cu peste 45%, potrivit Alfacont.
Cresterea investitiilor in publicitate pe sectorul cosmeticelor in anul 2006 a fost dubla fata de cresterea medie a pietei, care s-a situat in jurul valorii de 18-20%, conform estimarilor din piata.
Topul celor mai mari investitori a fost dominat anul trecut de industria telecom, urmata de companiile din industria berii, cele din sectorul bauturilor racoritoare, producatorii de sampon si balsam si industria auto.
In ceea ce priveste industria cosmetica, cei mai mari investitori sunt companiile multinationale, care de altfel detin mai mult de jumatate din piata cosmeticelor din Romania.
Cei mai mari producatori si importatori au beneficiat anul trecut de aproape 288.000 de insertii publicitare, in crestere cu 44% fata de anul 2005, cand numarul acestora a trecut putin peste 199.000.
Procter&Gamble a fost anul trecut cel mai mare investitor in publicitate din industria cosmetica, compania cheltuind 132,2 mil. euro la rate-card pentru publicitate, cu 55% mai mult decat in 2005, depasind astfel cresterea medie a pietei.
Compania este liderul pietei cosmeticelor si produselor de igiena din Romania, iar estimarile indica o cifra de afaceri de jumatate de miliard de dolari pana in 2010. P&G este prezenta pe piata de profil cu marcile de sampon Head&Shoulders, Pantene si Wash&Go.
L'Oreal, importatorul brandurilor L'Oreal, Garnier sau Vichy, a inregistrat anul trecut cea mai mare crestere pe acest segment.
Investitiile companiei au crescut in 2006 cu 65,4% fata de 2005, ajungand la o valoare de 115 mil. euro conform evaluarilor Alfacont Mediatrack. Compania a con-tractat anul trecut cele mai multe spoturi publicitare, circa 87.000, comparativ cu cele 68.500 comandate de Procter&Gamble, potrivit aceleiasi surse.
Beiersdorf, compania care detine brandul Nivea, unul dintre cele mai promovate branduri din Romania, a fost singura din topul celor sase care a inregistrat in 2006 o scadere a sumelor alocate publicitatii la rate-card.
Conform Alfacont, suma investita in publicitate s-a ridicat la 38,5 mil. euro anul trecut, in scadere cu 18% fata de cele 47,2 mil. euro pe care compania le-a investit in spoturi publicitare in 2005.
"Publicitatea nu este atat motorul vanzarilor, cat un mijloc de educare a consumatorului. Exista produse cu un grad foarte mic de consum, caz in care este nevoie sa comunicam faptul ca ele exista. E nevoie de publicitate nu pentru a atrage consumatori de la rivali, ci pentru a creste categoria, pentru a-i anunta pe oameni ca segmentul exista", spune Dan Zloteanu, manager de marketing la Beiersdorf.
Colgate-Palmolive a investit anul trecut 63 mil. euro in cele 47.000 de spoturi de care a beneficiat compania, cu 36,3% mai mult decat in anul 2005. Colgate-Palmolive este lider pe piata de pasta de dinti cu brandul Colgate, iar din portofoliul de cosmetice si produse de igiena al companiei mai fac parte sapunurile si gelurile de dus Palmolive, deodorantele Lady Speed Stick sau Mennen Speed Stick.
Compania Unilever si-a marit si ea bugetul pentru publicitate aferent produselor cosmetice pe care le comercializeaza cu 45,9%, ajungand astfel de la 38,5 mil. euro in 2005 la 56,2 mil. euro in 2006.
"In afara de televiziune, care este mediul cel mai important, investim in promovare prin organizarea de activitati promotionale, actiuni la puncte de vanzare", spun reprezentantii Unilever.
De altfel, potrivit datelor companiei, Unilever este al doilea mare investitor in publicitate din Romania ca si buget total de publicitate pentru intregul portofoliu de produse.
Potrivit aceleiasi surse, gama de ingrijire personala Dove pe care compania o comercializeaza este unul dintre liderii din publicitate la categoria sa. Cu o cifra de afaceri de peste 137 mil. euro in 2005, compania activeaza pe piata produselor cosmetice cu branduri ca Dove, Rexona si Sunsilk, cu Dero, Cif si Domestos pe piata produselor de ingrijire a locuintei si Delikat, Knorr, Rama si Delma pe piata produselor alimentare.
Pe locul sase la consumul de publicitate se situeaza Henkel, care a alocat insertiilor publicitare in 2006 suma bruta de 24,5 mil. euro, cu 44% mai mult decat in 2005. Numarul de spoturi contractate de companie s-a dublat, ajungand de la 9.000 la 18.000.
Piata cosmeticelor si produselor de toaleta a fost evaluata de catre Euromonitor la circa 600 mil. euro la nivelul anului 2006, pret consumator, cu un potential de crestere de pana la 60% in urmatorii patru ani. In ceea ce priveste investitiile din publicitate din acest an, principalii jucatori sunt de parere ca investitiile din publicitate vor urma acelasi trend, pe masura ce piata tinde spre maturizare.
Alfacont monitorizeaza in mod constant piata de publicitate din Romania si include in veniturile brute orice reclama sau advertorial, cu exceptia anunturilor de mica publicitate.
In cadrul investitiilor brute in publicitate nu a fost luat in calcul nici un discount, astfel ca fiecarei reclame ii corespunde un rate-card oficial.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO