Analiză

Care este strategia potrivita pentru "recolte" mari in vanzarea de electrocasnice: extensiva sau intensiva?

18.11.2003, 00:00 50

Maturi sau dimpotriva, inca neexperimentati, folosind strategii inovatoare sau doar copiind retete de succes, "retailerii electrici", adica vanzatorii de produse electronice si electrocasnice, au avut fara exceptie de castigat in primele noua luni ale acestui an, ajungand sa reprezinte mai mult de jumatate din piata romaneasca. Dar cine a optat pentru o strategie castigatoare pe termen lung: cei care au vandut mai mult datorita cresterii explozive a numarului de magazine sau cei care s-au orientat mai degraba spre vanzarea "intensiva", reflectata in cresterea unor indicatori precum vanzarea pe metrul patrat de magazin?
Fiecare dintre importatorii si producatorii romani de electronice si electrocasnice isi va aminti peste timp de acest an ca despre poate cel mai bun din activitatea lor. Singurul lucru pe care l-au avut de facut a fost sa asigure stocuri indeajuns de mari pentru a satisface "foamea" de astfel de produse.
Actorii principali ai acestei piete au fost insa sistemele de rate. "Efervescenta pietei vanzarilor in rate ar putea continua, intr-un ritm asemanator, pentru inca minim 2 ani, avand in vedere penetrarea inca foarte joasa cu produse la nivelul gospodariilor din mediul urban din Romania, ca si ratele de indatorare inca foarte mici ale familiilor de aici",  crede Marius Ghenea, directorul general al retelei Flanco, prima companie care a promovat puternic un astfel de sistem de vanzari in rate. Parerea este sustinuta si de ceilalti jucatori.
"Oferta generoasa si diversificata de creditare, conditiile de cumparare in rate fiind mai avantajoase in acest domeniu, decat in celelalte ramuri de comert, dar si faptul ca jucatorii importanti au ajuns la volume ridicate si au acumulat experienta in domeniul vanzarii pe credit", este de parere Lorand Szarvadi, directorul general al Interexpo Ltd, compania care detine reteaua Domo.
In aceste conditii, magazinele specializate de electronice si electrocasnice au profitat si si-au marit rezultatele activitatii cu valori care altfel ar parea imposibile. "Noi ne-am asteptat la o crestere a cifrei noastre de afaceri cu aproximativ 100%,  dar acum, cand ne apropiem de sfarsitul anului previzionam ca aceasta crestere va fi de aproximativ 200%", spune Dan Ostahie, directorul general al retelei Altex.
Situatia este similara in toata piata de profil. "Dupa primele noua luni ale anului, Flanco a atins vanzari in crestere de 2,9 ori fata de aceeasi perioada a anului trecut in euro si o crestere a profitabilitatii de peste trei ori fata de aceleasi prime noua luni din anul 2002", apreciaza Ghenea. Cu o crestere mai mica, de "doar" doua ori fata de anul trecut, Interexpo, compania care opereaza reteaua Domo,  a avut o cifra de afaceri de 50 milioane euro in primele noua luni.



Cat "produce" un metru patrat
Cum pot fi insa departajate ca performante retelele de magazine in conditiile in care vanzarile si  profiturile au crescut puternic in ultimul an? Cel mai la indemana indicator este probabil profitul. Daca anul trecut doar Flanco avea un profit de 4,5 milioane euro, fata de unul sau cel mult doua milioane euro in cazul celorlalti concurenti, in acest an atat Domo cat si Altex estimeaza ca vor ajunge la 5 milioane de euro (in cazul Domo, estimarea se refera la profitul brut).
Un alt indicator de apreciere al activitatii retailerilor ar putea fi vanzarile pe metrul patrat suprafata de vanzare. Flanco, liderul de anul trecut al pietei din punctul de vedere al vanzarilor este si cea mai eficienta retea din punctul de vedere al utilizarii suprafetei de vanzare.
"Suprafata totala neta de vanzare a magazinelor Flanco este in acest moment de 12,500 mp si ea va creste pana la 14,000 la sfarsitul anului. Mai importanta decat cantitatea este strategia acestor metri patrati disponibili: vanzarile anuale pe metru patrat, locatia acestor metri patrati, formatarea si conceptul care sta la baza acestor magazine", apreciaza reprezentantul Flanco.
In cazul Domo, cele 80 de magazine ale retelei ofera o suprafata totala de vanzare de 20.000 de metri patrati, iar potrivit reprezentantilor companiei se va ajunge pana la sfarsitul anului la 25.000 de metri patrati.
Reteaua cu cele mai multe magazine, Altex, are insa alta opinie. "Nu este importanta raportarea volumului total al vanzarilor la suprafata de vanzare neta, ci la suprafata totala pe care o avem, deoarece birourile si depozitele care deservesc magazinele reprezinta tot elemente de costuri", crede Dan Ostahie. Potrivit acestuia, suprafata totala a magazinelor Altex (excluzand depozitele regionale) este de 22.000 de metri patrati si va ajunge la 25.000 de metri patrati la sfarsitul anului.



Suprize de sarbatori
Daca in privinta evolutiei de pana acum a pietii toata lume este de acord, in ceea ce priveste restul acestui an, parerile sunt impartite. Exista voci potrivit carora se va reduce cresterea fata de anul trecut datorita aplatizarii sezonalitatii.
"Ultimul trimestru al anului trecut a fost pana acum unul cu o curba sezoniera extrem de abrupta, ceea ce nu se va mai repeta, estimam noi, si in 2003, printre alte motive pentru faptul ca un trend puternic antisezonier (vanzari mult mai mari decat cele prognozate) a aparut deja in perioada de vara, iunie-august, el ar putea fi urmat de un usor recul, mai precis de o tendinta mai putin pronuntata de crestere a vanzarilor spre Craciunul acestui an", considera reprezentantul Flanco.
Desi confirma la randul sau aplatizarea sezonalitatii, Szarvadi are insa asteptari mari. "Deja constatam o stabilizare in volumul lunar de rate, nu se intampla cresterea de la luna la luna, caracteristica sfarsitului de an. Tot anul a fost foarte bun din punct de vedere al vanzarilor, si suntem martori la un fenomen de aplatizare a curbei, la o echilibrare a vanzarilor lunare pe parcursul anului. Totusi speram intr-o luna decembrie record in materie de vanzari lunare, si chiar suntem pregatiti cu stocuri in acest sens", apreciaza reprezentantul Interexpo.
In aceste conditii "avantul" ratelor se va domoli pe termen mediu, cred jucatorii din piata. Reprezentantul Interexpo, estimeaza pentru anul viitor doar o usoara crestere a pietei sau chiar o stagnare fata de realizarile din 2003.



Cat de mare?
O data cu cresterea gradului de maturitate a pietei a aparut pe piata romaneasca si necesitatea unor magazine de mari dimensiuni. Astfel, aproape fiecare dintre operatorii din retailul de produse electronice si electrocasnice opereaza in prezent magazine cu suprafete de 1.000 de metri patrati. In timp ce unii cred ca a sosit momentul pentru suprafete de 1.500-2.000 de metri patrati, altii merg chiar mai departe.
"Consideram ca se impune prezenta pe piata romaneasca actuala a unor magazine de electronice, electrocasnice, IT si multimedia specializate de mari dimensiuni. Noi vom deschide un magazin de 3.000 de metri patrati la etajul trei al complexului comercial "Bucuresti Mall" sub numele Mediagalaxy, care va fi reprezentativ pentru noua noastra tendinta de a deschide magazine de mari dimensiuni", spune Dan Ostahie, directorul general al retelei Altex. Desi anuntat initial pentru sfarsitul lunii octombrie sau inceputul lunii noiembrie, magazinul va fi deschis, potrivit oficialului Altex, in luna decembrie.
De cealalta parte, Marius Ghenea de la Flanco nu este de aceeasi parere.
"Credem ca magazine de 3.000 mp ar fi in acest moment neprofitabile si o proasta investitie, pe care nu o recomandam nici macar concurentilor nostri", apreciaza Marius Ghenea, de la Flanco, singura companie care opereaza in acest moment un magazin de 1.200 de metri patrati, deschis in luna septembrie in complexul comercial Orhideeea.
"Asemenea magazine, cu suprafete de 1.200-1.500 mp suprafata de vanzare sunt in strategia noastra cele potrivite cu piata de profil din Bucuresti. In afara de Bucuresti, este greu de identificat pentru 2003 o alta piata urbana care sa permita un format de magazin electronic si electrocasnic mare, insa credem ca dupa 2004, asemenea dezvoltari vor fi posibile si in orasele cu o populatie de peste 300 mii locuitori", adauga Ghenea.
Reteaua Domo detine in prezent trei magazine cu o suprafata in jurul a 1.000 de metri patrati, dintre care doua in Bucuresti, in complexe comerciale ale grupului Mobexpert si unul in Constanta."In luna decembrie vom deschide un magazin de 1.500 mp in Militari Shopping Center, iar pentru anul viitor exista alte 2-3 proiecte de 1.500-2.000 mp. Consider ca piata romaneasca e pregatita pentru magazine specializate in electrocasnice si electronice de maxim 2000 mp in Bucuresti, si maxim 1000 mp in provincie. Magazinele mai mari sunt cu risc marit, datorita costurilor mari ce le implica", apreciaza Szarvadi.
ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO