Analiză

Cate o farmacie la fiecare colt de strada

19.04.2005, 20:22 54

Orasele incep sa fie impanzite de farmacii, iar ceea ce se vede cu ochiul liber este confirmat de statistica. Aceste date arata insa, in plus, ca cele mai multe avize de functionare se dau pentru mediul rural, unde micile unitati independente sunt inghitite rand pe rand de lanturile de farmacii.

Piata retailului farmaceutic a inregistrat o crestere sustinuta anul trecut, numarul licentelor noi de functionare acordate de Directia Generala Farmaceutica fiind in crestere cu aproximativ 30%, raportat la 2003.

"Anul trecut, au fost eliberate 322 de avize noi de functionare, fata de 251 in 2003, din care aproximativ 80% in mediul rural", a afirmat Robert Ancuceanu, directorul general al DGF, una din institutiile de reglementare in industria farmaceutica.



Vanzari cu 30% mai mari

Ritmul de crestere al vanzarilor prin farmacii s-a mentinut in aceleasi coordonate in 2004.

Anul trecut, vanzarile de produse farmaceutice realizate prin intermediul farmaciilor au totalizat 684,7 milioane de euro, cu 30,4% mai mult comparativ cu 2003, reprezentand peste doua treimi din valoarea pietei, conform datelor Cegedim citate de Mediafax.

Ritmul de crestere al numarului de avize acordate companiilor este insuficient raportat la necesitatile de dezvoltare ale acestora, asa ca singura modalitate de extindere a operatiunilor este preluarea farmaciilor independente.

Aceste preluari vor duce in cele din urma la eliminarea de pe piata a companiilor fara o putere financiara mare, inregistrandu-se deja un fenomen evident de consolidare pe piata.

"Companiile mari cumpara farmaciile independente mai mult pentru licentele de functionare ale acestora si pentru vadul comercial de care dispun", a adaugat Ancuceanu.



O farmacie la minimum 3.000 de clienti

Reglementarile din domeniu prevad si autorizeaza functionarea unei singure farmacii pentru minimum 3.000 de clienti deserviti in Bucuresti, limita ridicandu-se la 3.500 pentru fiecare oras resedinta de judet.

Pentru restul oraselor din tara care nu intra in aceasta categorie, este autorizata functionarea unei farmacii la fiecare 4.000 de locuitori, iar in mediul rural nu exista limite din acest punct de vedere.

Faptul ca in mediul rural au fost eliberate mai multe avize noi de functionare poate fi un barometru al gradului de maturitate al pietei. In conditiile in care in marile orase piata devine aproape saturata, companiile incep sa se orienteze spre zonele cu potential din afara oraselor.

"Politica dusa de autoritati anul trecut a vizat stimularea investitiilor in farmacii localizate in mediul rural, avand in vedere necesarul de medicamente pentru locuitorii acestor zone. Cu toate acestea, companiile tin cont si de randamentul unor astfel de investitii, care de multe ori nu justifica infiintarea farmaciilor in localitatile rurale", a explicat An-cuceanu.



50 de farmacii noi in Bucuresti

Cele aproximativ 50 de farmacii nou-infiintate in Bucuresti anul trecut, conform lui Ancuceanu, nu reprezinta in mod elocvent dinamica de pe piata. "Anul trecut a fost caracterizat de cresterea substantiala a numarului de preluari ale farmaciilor independente active din piata", a relatat directorul DGF.

Pentru anul in curs, reprezentantul DGF nu exclude o scadere a numarului de farmacii nou-infiintate. "Piata nu mai poate absorbi un ritm de crestere comparabil cu cel de anul trecut, o scadere a avizelor de functionare noi acordate fiind foarte probabila".

Deoarece numarul de farmacii care pot fi infiintate este relativ plafonat, se estimeaza ca in cativa ani toate operatiunile de retail cu medicamente vor fi grupate sub umbrela catorva branduri cunoscute. Din cele peste 4.500 de farmacii din tara, ponderea cea mai mare o detin farmaciile independente, totusi, piata avand un grad ridicat de atomizare.



Lanturile care inghit piata

Principalul jucator de pe piata farmaciilor este lantul Sensiblu, care are peste 110 farmacii deschise pana in prezent in toata tara.

Planurile companiei, ce a inregistrat o cifra de afaceri de aproximativ 50 de milioane de euro in 2004, prevad extinderea retelei pana la 178 de farmacii anul acesta.

Farmaciile grupului Europharm, companie ce apartine liderului pietei farmaceutice romanesti GlaxoSmithKline, au realizat vanzari de aproximativ 17,6 milioane de euro (20 milioane de dolari) anul trecut, in crestere cu 20% fata de exercitiul financiar precedent. Lantul de farmacii al companiei cuprinde 33 de farmacii cu un ritm de crestere inferior afacerilor Europharm Holding, deoarece focusul companiei nu este retailul de medicamente.

Operatorul farmaciilor HelpNet intentioneaza sa isi majoreze numarul de farmacii pana la 85 anul acesta, in timp ce la sfarsitul anului trecut compania avea 51 de farmacii. In 2004, HelpNet a avut vanzari de aproximativ 15 milioane de euro.

Si compania Eurofarmacia, parte a grupului lituanian de retail VP Market, va deschide inca 10 farmacii pe termen scurt, dupa ce in 4 luni lantul de retail de medicamente a ajuns la 10 unitati pe piata romaneasca. Pe langa acesti jucatori, pe piata au prezente puternice si farmaciile distribuitorilor Relad, Montero sau Farmexpert.

Pe langa companiile cu capital romanesc, mai multi investitori straini si-a anuntat, direct sau indirect, interesul pentru potentialul pietei romanesti. La fel ca in orice piata liberalizata, si in retailul de medicamente vor rezista in cele din urma companiile cu o putere financiara ridicata.



Celesio si Unichem ne urmaresc atent

Conform unor surse din piata, unii din cei mai mari jucatori de pe piata distributiei de medicamente din Europa, cum ar fi germanii de la Celesio sau Alliance Unichem, si-au angajat consultanti pentru analizarea eventualelor posibilitati de achizitii pe piata romaneasca.

Anul trecut, Celesio a avut o cifra de afaceri de 19,2 miliarde de euro, iar Alliance Unichem a inregistrat vanzari de aproximativ 13,1 miliarde de euro.

Momentul unor eventuale intrari ale acestor giganti pe piata romaneasca va fi momentul adevarului pentru jucatorii autohtoni.

Se apreciaza ca primele companii romanesti care vor reusi sa isi vanda afacerile catre investitorii de renume din domeniu vor obtine un pret conform cu realitatile pietei, in timp ce restul jucatorilor din piata vor fi presati de o intensificare puternica a concurentei. Pana in momentul de fata, nici un competitor din piata nu a vandut afacerea unor investitori straini, desi aproape nici unul nu exclude o eventuala preluare.

Celesio este prezent deja indirect pe piata romaneasca prin posesia unui pachet de 31,4% din actiunile companiei slovene Kemofarmacija, actionarul majoritar al distribuitorului roman de medicamente Pharmafarm.

Din momentul achizitiei indirecte, Kemofarmacija, companie cu sediul in Liubliana, Slovenia, si-a majorat participatia la Pharmafarm, ajungand la o detinere de peste 95% din actiuni, in urma unei oferte publice de preluare a unor actiuni in valoare de aproximativ 2,5 milioane de euro.

Businessul cu medicamente pare sa nu fie afectat nici de criza de finantare care se manifesta in sistem. Efectul psihologic al noilor liste si plafoane de compensare a actionat intr-un mod nefiresc si a determinat o mentinere a consumului de produse farmaceutice pe primele 3 luni la acelasi nivel cu ultimele luni ale anului trecut, conform jucatorilor din piata.

Datorita valabilitatii prelungite a retetelor eliberate de medici, pacientii eligibili pentru tratament compensat sau gratuit au solicitat farmaciilor eliberarea medicamentelor aferente unei perioade mai lungi, fapt ce a contribuit la cresterea consumului. Toate acestea in conditiile in care inceputul de an era considerat o perioada de recul pentru intreaga industrie farmaceutica.



Retete de 550 mil. euro

Vanzarile de medicamente eliberate pe baza de prescriptie medicala prin intermediul farmaciilor au reprezentat aproximativ 550 de milioane de euro anul trecut, peste jumatate din valoarea pietei.

Anul acesta, introducerea noilor reglementari referitoare la nivelul de compensare si la listele de medicamente compensate vor produce o relativa reducere a consumului de medicamente scumpe, compensata in schimb de un acces mai larg al populatiei la medicamente considerate reduse ca pret.

Guvernul a aprobat, in sedinta din 31 martie anul curent, noul sistem de compensare a medicamentelor, care prevede trei niveluri de reducere a preturilor, cu 50%, 90% si gratuitate. Cel mai mare nivel de compensare, de 90% din pretul de referinta, va fi valabil pentru o lista sociala cu caracter mai larg si care va cuprinde 119 medicamente uzuale folosite in terapie de mai multi ani, pentru bolile principale.

Spre deosebire de vechea compensare de 90 la suta, noul sistem este valabil pentru toata populatia si nu numai pentru pensionarii cu venituri reduse. A doua lista va cuprinde medicamente noi si pe cele care vor fi compensate cu 50% din pretul de referinta. Pe lista figureaza 148 de produse, fata de 101 in precedenta lista. Ele sunt produse noi, sub patent, mai scumpe, care vizeaza intreaga patologie.

In cazul acestei liste, asiguratii vor beneficia de o singura reteta compensata pe luna, in care vor fi inscrise cel mult trei medicamente a caror valoare totala nu poate depasi trei milioane lei inainte de compensare, cu exceptia bolilor psihiatrice. Cea de-a treia lista va fi cea in care medicamentele sunt compensate in totalitate, asiguratii primind gratuit medicamen-tele care sunt cuprinse pe documentul respectiv. alexandru.cerchez@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO