Analiză

Ce a crescut in 2003: sucurile, cafeaua, iaurtul, berea si produsele de curatat

08.01.2004, 00:00 17



Dupa un debut sinuos, piata bunurilor de larg consum s-a redresat catre sfarsitul anului trecut, majoritatea produselor de pe aceasta piata inregistrand cresteri in volum, dupa cum reiese dintr-un studiu realizat de Institutul de cercetare de piata GfK Romania.



De fapt, conform studiului, 2003 pare sa fi fost cel mai bun an de dupa 1998. Ceva mai sceptici insa, analistii spun ca aceasta crestere a volumului nu se reflecta si in vanzarile companiilor din domeniu.



Inceputul lui 2003 venea cu scaderi importante pentru piata bunurilor de larg consum, sub influenta ratelor la produsele de folosinta indelungata si pe fondul iernii destul de grele, care venise cu scumpiri la intretinere, gaze, electricitate.



Studiul GfK arata insa ca dupa zece luni, in 2003, zece piete au inregistrat cresteri considerabile. Conform unor analisti, aceleasi rate, care au incurcat la inceput de an, au venit mai apoi sa descurce vanzarile companiilor din domeniu.



"Daca pana in 2003, situatia consumului in Romania a urmat un trend fluctuant, in primele luni din 2003 constatam o crestere la majoritatea produselor de larg consum," afirma Raluca Diaconu, analist in cadrul GfK. "Dupa fluctuatiile din perioada 1999-2002, care s-au aflat semnificativ sub nivelul anului 1998, remarcam in 2003 un consum care se apropie de nivelul anului de comparatie (1998)," a adaugat Diaconu.



Dragos Rosca, senior project manager in cadrul companiei de consultanta Roland Berger Strategy Consultants, spune insa ca desi s-a inregistrat o crestere la nivelul volumului, din punct de vedere al incasarilor, lucrurile nu stau la fel de bine.



"Trebuie sa facem o distinctie intre calitativ si cantitativ," spune Dragos Rosca, "Da, a crescut consumul, dar nu la produsele scumpe. Daca ne uitam la bere, a crescut segmentul ieftin (produse ambalate la PET), la sucuri naturale la fel, produsele ieftine. A crescut consumul de ciocolata, dar nu Milka, ci Primola," a spus Rosca.



Cea mai mare crestere de pe intreaga piata a inregistrat-o piata sucurilor naturale, unde procentul cresterii in volum a fost de 38,4%. Un motiv pentru care lucrurile au stat asa il reprezinta faptul ca firmele multinationale au inovat permanent pe acest segment, oferind tentatii noi cumparatorilor, chiar daca pretul acestor produse este mai mare decat in cazul produselor traditionale, spun reprezentantii industriei.



"Romanii pretuiesc tot mai mult produsele de calitate superioara si in general am putut observa o crestere a produselor naturale," a declarat presedintele grupului European Drinks Ioan Micula.



La randul sau, Mugurel Radulescu, public affairs & communications manager la Coca-Cola HBC Romania, imbuteliatorul Coca-Cola, este de parere ca aceasta crestere se datoreaza educarii gustului consumatorului roman, care a inceput sa experimenteze tot mai mult.



"Consumatorii din Romania au devenit din ce in ce mai sofisticati," a spus Radulescu. "Romanii



sunt deschisi, plini de viata si intotdeauna dornici de lucruri noi, intotdeauna le place sa vada ceva nou. Acest lucru este incurajator pentru



noi. Romanii au inceput sa calatoreasca foarte mult si astfel ajung sa



observe produse din categoria celor pe care le comercializam noi, pe care



le vad pe alte piete si pe care vor sa le vada si in Romania," a mai spus el.



Un alt segment care a inregistrat o crestere de 21,1% este piata de cola, care conform reprezentantilor industriei ramane una din bauturile preferate ale romanilor. Lideri de piata au ramas Coca-Cola si Pepsi, urmate de European Drinks cu American Cola.



O crestere importanta, de 22%, a inregistrat-o piata iaurturilor de fructe, care se gaseste inca in faza de dezvoltare.



"Pentru unele categorii, care sunt inca in faza incipienta de dezvoltare (sucuri naturale, iaurt cu fructe si altele), cresterile procentuale mari mentionate se reporteaza la volume inca mici. Aceste fluctuatii sunt normale pentru pietele insuficient dezvoltate," a spus Diaconu de la GfK. "In cazul unei dezvoltari sanatoase a economiei, vom continua sa asistam la cote relativ mari de crestere a acestor piete, pana ce acestea vor ajunge la maturizare. Din acel moment, fluctuatiile la care vom asista vor fi mult mai atenuate fata de cele prezentate," a precizat reprezentantul GfK.



Dragos Rosca de la Roland Berger spune ca produsele la care s-au inregistrat cresteri nu sunt produse de prima necesitate, ci sunt, in general, bunuri de consum care activeaza pe al doilea palier.



"Prin urmare, dupa ce au cumparat ulei, paine etc, daca le raman bani, consumatorii cumpara si produsele de care vorbim," a spus el.



Cat priveste motivele care stau la baza cresterilor inregistrate de aceste categorii, Rosca a mentionat cresterea economica a tarii, care s-a reflectat intr-o majorare a salariului mediu pe economie si cresterea creditelor.



"In 2003 a avut loc o crestere exploziva a creditelor de consum si a creditelor ipotecare. Romanii au inceput astfel sa contracteze credite fara sa ma faca economii la sange, intrucat acest lucru a redus presiunea asupra bugetelor, creandu-se disponibilitati care au putut fi indreptate catre aceste bunuri de larg consum de gradul doi si in turism," a conchis Rosca.



Un alt element care pare sa fi contribuit semnificativ la cresterea consumului pe aceste categorii de produse il reprezinta sumele de bani trimise de romanii care lucreaza in strainatate, care se ridica la aproximativ doua miliarde de euro anual. claudia.covaci@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO