Analiză

Ce impozite, taxe si contributii sunt de plata in 2006

21.03.2006, 00:00 1065

Odata cu introducerea cotei unice de 16%, sistemul fiscal ar fi trebuit sa se simplifice. Insa in cazul multor impozite functioneaza si alte niveluri si reguli de impunere. Cea mai dificila zona este fiscalitatea muncii, unde cele 7 contributii sociale au legi, bugete, cote, declaratii fiscale si baze de calcul diferite.

Principalul motiv declarat al introducerii cotei unice de 16% in urma cu mai bine de un an a fost simplificarea procesului de colectare. Apoi au intervenit cateva modificari importante ale fiscalitatii, care mai mult au incurcat lucrurile si au bulversat mediul de afaceri, dupa cum au acuzat oamenii de business pe toata durata anului 2005. In prezent, Guvernul are pe masa de lucru un proiect de modificare a Codului fiscal, pe care spera sa-l finalizeze pana in iunie si sa-l inainteze spre adoptare Parlamentului, pentru ca noile prevederi fiscale sa intre in vigoare la 1 ianuarie 2007.

Pentru companii, cea mai importanta modificare a legislatiei fiscale a constat in reducerea cotei de impozit pe profit de la 25% in 2004 la 16% in 2005. In acelasi timp, salariatii au beneficiat de reducerea impozitarii pe veniturile realizate din munca de la un sistem cu trei trepte de impunere (intre 18% si 40%) la cota de 16%.

"Cota unica nu este unica. Dar daca ne referim la impozitul pe profit si cel pe venituri, ea intr-adevar a adus o simplificare a poverii fiscale, mai ales in zona muncii independente si a profesiilor liberale", considera Ana Dinca, managing partner la firma de consultanta fiscala Audit One.

In afara acestor reduceri ale fiscalitatii, aproape toate celelalte impozite au fost majorate pentru a compensa efectul de reducere a incasarilor la buget. Astfel, Guvernul a fost nevoit sa creasca din ce in ce mai multe impozite pentru a obtine mai multi bani, iar principala sursa de venituri publice a fost impunerea tuturor categoriilor de venituri la nivelul de 16%.

Cea mai complicata zona de fiscalitate ramane deocamdata legislatia contributiilor sociale, spune Ana Dinca. "Impozitarea muncii ramane o zona cu mare incarcatura fiscala. Exista 7 contributii cu legi de reglementare diferite, bugete separate gestionate de autoritati diferite si cote diferite. Au baze de impozitare diferite, adica unele se aplica la brut, altele la brut minus contributiile obligatorii etc.", explica ea. Iar la toate acestea se adauga obligatia completarii a sapte declaratii, una pentru fiecare tip de contributie sociala.

In domeniul fiscalitatii muncii, contributiile sociale s-au redus anul acesta cu doua puncte procentuale, dupa doi ani in care Guvernul nu a operat nici o modificare la nivelul acestora. Astfel, de la 1 februarie 2006, contributia la bugetul asigurarilor sociale (contributia pentru pensii) a scazut cu 1,5 puncte procentuale, iar contributia de somaj a scazut cu 0,5 puncte procentuale.

Desi sistemul fiscal tinde catre simplificarea oferita de o cota unica de 16% aplicabila tuturor veniturilor, in cazul multor impozite functioneaza si alte niveluri si reguli de impunere. Castigurile din investitii au fost in ultimul an primele vizate de cresterea fiscalitatii.

Vanzarile de actiuni (listate sau nu la Bursa), obligatiuni si alte titluri de valoare au fost initial impozitate cu 1% in 2005, pentru ca pragul sa urce la 16% anul acesta. Totusi, cota de impunere 1% este inca aplicabila pentru titlurile achizitionate inainte de 1 mai 2005 si vandute oricand dupa aceasta data. Tot cu 1% se impoziteaza si titlurile de valoare achizitionate incepand cu 1 iunie 2005, pe care proprietarul le-a detinut cel putin un an inaintea vanzarii.

Regimul de impozitare s-a simplificat si in cazul dobanzilor care remunereaza plasamentele la banci. Atat dobanzile la depozite (la vedere sau la termen), cat si la conturile curente sunt impozitate de anul acesta cu 16%, eliminand cotele diferentiate de 1% si 10% aplicate anul trecut.

In cazul dividendelor, fiscalitatea a crescut constant in ultimii ani. Daca in 2004 dividendele erau impozitate cu 5%, cota s-a dublat (10%) in 2005, iar in prezent functioneaza in paralel doua cote de impozitare, de 10% pentru companii si 16% pentru persoanele fizice.

Tranzactiile imobiliare au fost pentru prima data impozitate anul trecut, incepand cu data de 4 iunie. Pe parcursul lui 2005, cota de impozitare aplicata castigurilor obtinute din vanzarea de cladiri si terenuri a fost de 10%, cu conditia ca proprietatile respective sa fi fost detinute de proprietar cel mult 3 ani inaintea vanzarii. In acelasi timp, imobilele detinute pe o perioada mai mare de 3 ani si cele mostenite, primite prin donatie, retrocedate, provenite din schimb imobiliar sau aportate la capitalul social al unei firme sunt scutite de impozitarea castigului de pe urma vanzarii.

Cea mai redusa cota de impunere a veniturilor functioneaza in cazul microintreprinderilor (firme cu pana in 10 angajati si o cifra de afaceri de maxim 100.000 de euro pe an). In plus, microintreprinderile au posibilitatea de a alege intre doua tratamente fiscale: impozitarea cu 16% a profitului sau impozitarea cu 35% a cifrei de afaceri.

Si in cazul impozitarii veniturilor persoanelor nerezidente (cetateni straini), anul acesta a intervenit un proces de simplificare a fiscalitatii. Toate veniturile obtinute de nerezidenti sunt impuse cu 16%, in afara castigurilor din jocuri de noroc, unde se aplica o cota de impunere de 20%.

Cat priveste taxa pe valoarea adaugata, anul 2006 nu a adus nimic nou. In prezent, functioneaza cota redusa de 9% (pentru intrarea la muzee, expozitii, cinema, pentru distributia de publicatii, pentru cazare si medicamente) si cota standard de 19%.

Dupa ce anul trecut a modificat Codul fiscal de patru ori si a mai publicat inca doua proiecte de modificare (neintrate in vigoare si ramase la stadiul de propuneri legislative), Guvernul pregateste inca o modificare la legea fundamentala a fiscalitatii. Prin-tre impozitele pasibile de schimbare se afla atat cota unica si TVA, cat si unele impozite pe investitii (de exemplu, pe tranzactiile imobiliare), redevente, taxe si impozite pe proprietate. De altfel, cea mai probabila interventie din partea Guvernului va fi asupra majorarii TVA, a conchis Ana Dinca.



Explicatii

1. Cota de 10% s-a aplicat in cazul proprietatilor imobiliare sau al titlurilor de participare numai daca contribuabilul a detinut activul respectiv pe o perioada mai mare de 2 ani, iar persoana care achizitioneaza activul nu este persoana afiliata contribuabilului. S-a aplicat numai in perioada 1 ianuarie - 30 aprilie 2005; de la 1 mai 2005 aceste castiguri se impoziteaza cu 16%

2. Cota de 1% se aplica asupra castigului net din transferul titlurilor de valoare dobandite incepand cu data de 1 iunie 2005 si instrainate intr-o perioada mai mare de 365 de zile inclusiv de la data dobandirii. 1% se aplica si pentru titlurile de valoare dobandite pana la 31 mai 2005 inclusiv, indiferent de data instrainarii acestora. Cota de 16% se aplica asupra castigului net realizat din transferul titlurilor de valoare dobandite incepand cu 1 iulie 2005 si instrainate incepand cu 1 ianuarie 2006, intr-o perioada mai mica de 365 de zile de la data dobandirii.

3. Cota de 1% a fost aplicabila pana la data de 3 iunie 2005. Incepand cu data de 4 iunie se aplica cota de 10%.

4. Cota de 10% se aplica pentru veniturile din dobanzi la depozitele la vedere si conturile curente pentru care ratele dobanzilor sunt mai mari decat nivelurile ratelor dobanzilor de referinta de pe pietele interbancare la depozitele la o luna (BUBID pentru lei, EURIBOR/LIBOR pentru valuta) incepand cu 4 iunie 2005. Anterior, aceste venituri nu erau impozabile.

5. Cota de 1% se aplica pentru dobanzile aferente depozitelor constituite anterior datei de 4 iunie 2005. Cota de 10% se aplica pentru dobanzile scadente aferente depozitelor la termen constituite, instrumentele de economisire dobandite, contractele civile incheiate incepand cu 4 iunie 2005 si pana la 31 decembrie 2005.

6. Cota de 10% se aplica dividendelor distribuite catre persoane juridice, iar cota de 16% se aplica persoanelor fizice.

7. Cota de 10% se aplica asupra venitului impozabil incepand cu 4 iunie 2005 (anterior, astfel de venituri nu erau impozabile). Fac exceptie veniturile ce corespund transferurilor de cladiri, inclusiv terenul aferent, care se efectueaza la mai mult de 3 ani de la data dobandirii sau sunt dobandite prin mostenire, donatie, reconstituirea dreptului de proprietate, schimb imobiliar, aport la capitalul social al unei SC.

8. Cota de 20% s-a aplicat pana la 30 aprilie 2005 inclusiv indiferent de nivelul venitului. Incepand cu 1 mai 2005, veniturile din jocuri de noroc se impoziteaza astfel: 20% pentru un venit net mai mic sau egal cu 100 mil. lei vechi si 25% pentru un venit net ce depaseste 100 mil. lei vechi.

9. Cota de 10% se aplica pentru dobanzile la depozite la termen, certificate de depozit si alte instrumente de economisire la banci si alte institutii de credit din Romania, constituite/achizitionate intre 4 iunie si 31 decembrie 2005 inclusiv. Pentru cele constituite/achizitionate inaintea datei de 4 iunie 2005, cota aplicabila este de 5%.

10. Cota standard de 19% se aplica pentru orice operatiune impozabila care nu este scutita de TVA sau pentru care nu se aplica regimul cotei reduse. Cota redusa de 9% se aplica pentru urmatoarele: dreptul de intrare la muzee, targuri, expozitii s.a.; livrarea de carti, ziare si reviste; medicamente; cazare.

11. Vezi nota 10, cu completarea: Cota redusa de 9% se aplica si pentru dreptul de intrare la cinematograf, incepand cu 4 iunie 2005.

12. Constributia se instituie incepand cu 1 ianuarie 2006, iar cota de contributie se aplica la fondul de salarii sau, dupa caz, la drepturile reprezentand indemnizatie de somaj ori asupra veniturilor supuse impozitului pe venit.

13. Cota de 0,75% din fondul lunar de salarii se aplica angajatorilor carora Inspectoratul Teritorial de Munca le pastreaza si completeaza carnetele de munca. Cota de 0,25% din fondul lunar de salarii se aplica angajatorilor carora Inspectoratul Teritorial de Munca le presteaza serviciile constand in verificarea si certificarea legalitatii inregistrarilor din cartile de munca efectuate de catre acestia.

14. Cote de contributie in limita unui procent minim de 0,5% si a unui procent maxim de 4% aplicat asupra fondului brut de salarii, datorate de angajatori in functie de clasa de risc (HG 2269 / 2004). (Sursa: Audit One)

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO