Analiză

Consultantii de la A.T. Kearney: Piata farmaceutica locala se situeaza la o treime din consumul Cehiei

13.04.2007, 16:33 45

Pietele farmaceutice din aceasta zona, cu valori cuprinse intre 0,1 mld. euro in Estonia si 4 mld. euro in Polonia, au inregistrat cresteri medii de peste 6% in 2006. Pe de alta parte, piata farmaceutica din Germania sau Franta a inregistrat avansuri de numai 2,2% respectiv 3%, potrivit studiul "Factorii cheie ai succesului pe piata farmaceutica din Romania", realizat de compania de consultanta A.T. Kearney.
Piata farmaceutica locala, estimata la 1,5 mld. euro, a inregistrat anul trecut o crestere de aproape 20%, continuand evolutia pozitiva raportata si in 2005.
Cele 12 state din centrul si estul Europei reprezinta o piata totala de 11,8 mld. euro, reprezentand mai putin de 10% din totalul pietei farmaceutice a UE-15 (162,2 mld. euro).
"Dintre statele din centrul si estul Europei, Romania are in prezent una dintre cele mai dinamice rate de crestere a pietei farmaceutice, depasita doar de Rusia", se arata in studiul realizat de compania americana A.T. Kearney, unul dintre cei mai importanti jucatori mondiali pe piata de consultanta.
Cu toate acestea, piata romaneasca este caracterizata de unul dintre cele mai scazute niveluri ale consumului.
"Avand o medie a cheltuielilor pentru produse farmaceutice si sanatate de 58 de euro pe cap de locuitor, Romania este mult sub nivelul tarilor din estul Europei: atinge mai putin de o treime din consumul pe cap de locuitor al Cehiei si aproape o zecime din cel al Frantei. De aceea, potentialul de crestere pentru a reduce aceasta diferenta este imens", se mai arata in studiu.
Reprezentantii A.T. Kearney sunt de parere ca puterea de cumparare in crestere a romanilor, la care se adauga alocarile guvernamentale de la buget mai mari, reformele in domeniul sanatatii si utilizarea pe scara mai larga a OTC-urilor (medicamentele care se elibereaza fara prescriptie medicala), sunt principalii factorii care vor contribui la reducerea decalajului dintre noi si celelalte state europene.
Totodata, un alt factor care va influenta pozitiv piata farmaceutica locala il reprezinta introducerea asigurarilor private de sanatate.
"Asigurarile private de sanatate vor avea un impact puternic asupra raportului dintre pacienti si serviciile de sanatate si vor crea un potential semnificativ pentru afaceri cu alti jucatori din cadrul retelei de retail si distributie. Introducerea asigurarilor private va permite accesul spre servicii medicale de mai buna calitate. Piata asigurarilor private este la inceput, cuprinzand numai cinci companii. Totusi, noi jucatori ca Garanta sau Asirom analizeaza in prezent oportunitatile pentru a intra in acest sector", se mai arata in studiu.
Pana in 2005, sistemul romanesc s-a confruntat cu mari probleme de lichiditate, care au inceput sa se atenueze pe fondul suplimentarii fondurilor.
"Preturile medicamentelor pe baza de prescriptie sunt supuse unei reglementari stricte, fapt ce stabileste nivelul maxim al preturilor permise fiecarui tip de jucator. In trecut intarzieri de pana la 360 de zile in rambursarea de la stat au determinat probleme cu lichiditatile pentru farmacii si spitale. Drept urmare, numai acele farmacii care au obtinut termeni de plata convenabili de la distribuitori au putut sa reziste, avand o balanta comerciala pozitiva. Astfel, intarzierile de plata au afectat si ceilalti furnizori, fiind suportate in cele din urma de producatori si importatori", mai arata studiul A.T. Kearney.
Incepand cu 2005, piata farmaceutica romanesca a inceput sa prinda avant, iar pentru 2007 principalii jucatori vorbesc de un avans de 10-15% sub cel de anul trecut. In acest context, competitia dintre principalii jucatori se va inaspri, in special pentru producatorii de generice.
"Cresterea a fost sustinuta in ultimii cinci ani: piata a crescut cu o rata medie de 21% pana in 2005, a atins o marime de 1,45 mld. euro la preturi en-gros in 2006 si va continua sa creasca cu o medie de 15% pana in 2010. Cresterea va fi determinata in principal de segmentul medicamentelor care se elibereaza pe baza de prescriptie, care va avansa de trei ori mai repede decat segmentul OTC, mai ales datorita cresterii cheltuielilor guvernamentale pentru servicii de sanatate si scaderii preturilor", arata studiul AT Kearney.

Consolidare, cuvantul de ordine in distributie

Distribuitorii de medicamente cu o activitate integrata, respectiv cei care vor detine si retele de farmacii, vor putea depasi aceasta perioada de consolidare, este de parere Martin Schloh, vicepresedinte al companiei consultanta A. T. Kearney.

"In acest fel isi pot optimiza fluxul de numerar. In momentul in care ai propria retea de farmacii, iti poti rula mai usor banii care vin de la pacienti prin intermediul OTC-urilor (medicamente care se elibereaza fara prescriptie medicala - n.red.)", spune Martin Schloh.
Piata distributiei din Romania, asemenea celorlalte piete europene incepe sa se concentreze, adica numarul jucatorilor de profil va scadea.

"Dinamica este clara. Consolidare se intampla pe toate pietele mature din Europa. In Romania exista circa 40 de distribuitori, dintre care 20 sunt semnificativi", explica Martin Schloh.
Primii 25 de distribuitori detin 95% din intreaga piata, potrivit datelor AT Kearney. Numarul jucatorilor din acest segment a scazut continuu, de la cateva sute in 2000 la 40 in 2006.
Totodata, jucatorii de profil trebuie sa se conformeze noilor norme de Buna Practica de Distributie (GDP) care vor intra in vigoare incepand cu vara acestui an, ceea ce inseamna investitii in logistica.
"De asemenea, accentuarea competitiei dintre distribuitori se invarte in jurul cotei de piata. Piata creste, iar principalii jucatori vor sa creasca mai rapid decat aceasta, asa ca cineva trebuie sa piarda", spune el.

La nivelul Europei, pietele de retail si distributie difera foarte mult intre ele. In Germania, spre exemplu, nu exista lanturi de farmacii. Legislatia permite ca maximum patru-cinci unitati farmaceutice sa fie detinute de aceeasi persoana, care trebuie neaparat sa fie farmacist. Insa si aici se tinde spre un model care sa permita unui jucator sa detina si activitati de distributie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO