Analiză

Cu cat se majoreaza preturile la carburanti intr-un scenariu in care barilul ajunge la 200 de dolari si taxele cresc?

Cu cat se majoreaza preturile la carburanti intr-un scenariu in care barilul ajunge la 200 de dolari si taxele cresc?

Orice crestere de 10% a pretului titeiului pe piata internationala determina o marire cu 3 - 4% a pretului la pompa in Romania

06.05.2008, 19:15 28

Romania are in prezent printre cele mai scazute preturi la pompa dintre statele Uniunii Europene, dar acest lucru se va schimba pornind de la doi factori: importurile de titei prin care se aduc pe plan local volatilitatile globale si necesitatea alinierii taxelor cu cele practicate la nivel european.
De la inceputul anului insa, barilul de titei nu a scazut sub 95 $, aducand in medie pana in prezent o crestere de 58% fata de pretul mediu de anul trecut ceea ce se va transpune in mare parte asupra cotatiilor internationale la benzina si motorina. Tot de la inceputul anului, preturile la motorina pe plan local au crescut cu pana la 11% (procentajul este calculat raportand preturile de referinta aferente zilei de 15 aprilie 2008 cu cele aferente zilei de 1 ianuarie 2008 - n.r.), in timp ce preturile la benzina au inregistrat un avans de pana la 5,6%, potrivit datelor de pe site-ul Petrom. Odata cu aceste cresteri, motorina a devenit mai scumpa decat benzina. Raportul de forte ar putea reveni din nou in favoarea benzinei, tinand cont de faptul ca in timpul lunilor de primavara-vara avanseaza consumul pentru acest tip de carburant.
"Nu putem face previziuni exacte despre pretul la pompa in viitor. Preturile depind de evolutia fiecarei piete, competitie, nivelul taxelor", spune Tamas Mayer, directorul diviziei de marketing a Petrom, membru al comitetului executiv al celei mai mari companii din Romania.
"Romania este o tara dependenta de importurile de titei, iar preturile carburantilor sunt strans legate de evolutia pretului petrolului pe piata internationala, productia interna acoperind doar 40-45% din consumul intern. Orice crestere de 10% a pretului titeiului pe piata internationala determina o marire cu 3 - 4% a pretului la pompa in Romania. Cresterea nu se resimte imediat, ci dupa consumarea stocurilor existente", spun reprezentantii Rompetrol.
Doar tinand cont de evolutia titeiului de la inceputul anului, un procentaj de crestere de aproximativ 25% pentru carburanti in 2008 nu este deplasat daca se ia in calcul un baril de 110 dolari ca medie pentru acest an. Daca se iau in calcul informatiile potrivit carora barilul ar putea ajunge si la 200 de dolari, ceea ce ar plasa media anuala in jurul valorii de 150 de dolari pe baril, cresterile la carburanti sunt spectaculoase mergand chiar pana la un nivel de 50%, pornind de la estimarile facute de reprezentantii Rompetrol, grupul petrolier condus de omul de afaceri Dinu Patriciu. Anul trecut, de exemplu, media de crestere a preturilor la carburanti a fost de aproximativ 10% pe piata locala, potrivit jucatorilor din piata.
"In 2008, piata carburantilor din Romania va fi in continuare influentata atat de evolutia pietei internationale, cat si de cadrul legislativ. Marile banci de investitii prevad pentru 2008 ca pretul titeiului se va situa intre 100 si 150 de dolari pe baril", mai spun reprezentantii Rompetrol.
In comparatie, media de crestere a anului trecut in ceea ce priveste titeiul Brent a fost de 11% fata de 2006 pana la un nivel de 72,3 euro pe baril, in timp ce a titeiului Ural, titei de referinta pentru piata locala, a ajuns la 69,5 dolari pe baril, in crestere cu 13% fata de anul precedent. In aceste conditii ale pietei din 2007, cotatiile pentru benzina si motorina au urmat intocmai aceste aprecieri, inregistrand ritmuri de crestere de 12% in cazul benzinei fara plumb si de 10% in cazul motorinei, potrivit datelor Rompetrol.
In ciuda tuturor conditiilor care alimenteaza viitoare cresteri de preturi la pompa, reprezentantul Petrom spune ca Romania se numara totusi printre tarile cu cele mai reduse preturi la carburanti din Uniunea Europeana, dar ca pe termen mediu acestea vor creste ca urmare a alinierii taxelor din Romania la nivelul celor aplicate pe plan european.
"Preturile la pompa in Romania sunt printre cele mai scazute din Europa datorita nivelului scazut al accizelor si unei politici moderate a distribuitorilor din Romania. Pe termen mediu, ca parte din Uniunea Europeana, am putea asista la o aliniere a taxelor din Romania, ceea ce va duce la o crestere a preturilor carburantilor", explica Mayer.
Parlamentul European a aprobat, in luna martie, o propunere a Comisiei Europene de crestere, pana in 2015, a accizei minime pentru motorina, de 302 euro/1.000 de litri, pana la nivelul celei pentru benzina fara plumb, de 359 euro/1.000 de litri. Romania, Letonia, Lituania, Polonia si Bulgaria vor avea posibilitatea sa faca aceasta aliniere pana in 2016.
Acciza la motorina a crescut in Romania la inceputul anului cu 5,6%, de la 259,91 euro/1.000 de litri la 274,62 euro, urmand sa ajunga la 293,2 euro in 2010. Totodata, accizele la benzina vor continua sa urce, de la 327,2 euro/1.000 litri in prezent la 348 euro in 2010, potrivit Mediafax.
Jumatate din pretul carburantilor din Romania este reprezentat de taxe.
Cu toate acestea, jucatorii din piata cred ca aceste scumpiri nu vor avea un impact si asupra cererii de carburanti, majoritatea estimand ritmuri de crestere intre 7 si 10%.
"Estimez ca anul acesta piata va inregistra un ritm de crestere de aproximativ 10%, continuand astfel trendul ascendent pe care piata de produse petroliere il inregistreaza in ultimii cinci ani", spune reprezentantul Petrom. Evolutia pe termen mediu este insa aproape imposibil de prevazut, tocmai din cauza volatilitatii ridicate cu care se confrunta aceasta piata.
"Anul acesta se va inregistra o crestere de circa 7% a consumului de carburanti. Insa este foarte dificil de estimat cresterea pe urmatorii ani in conditiile in care pretul barilului va continua sa se majoreze. Numarul de masini va creste, dar nu se stie daca se va majora si consumul, pentru ca tot mai multi romani iau in calcul achizitionarea de combustibili din tarile vecine", spune Zsolt Szalay, country chairman in cadrul MOL Romania, filiala locala a grupului ungar MOL. Tara vecina care ii poate atrage pe romani sa-si faca achizitiile de carburanti dincolo de granita este Bulgaria, unde benzina si motorina sunt usor mai ieftine in comparatie cu preturile practicate in Romania.
Anul trecut s-au comercializat pe plan local aproximativ 5 milioane de tone de carburanti, din care 1,6 milioane de tone reprezinta consumul de benzina, in timp ce restul reprezinta consumul de motorina. Anul acesta, valoarea pietei ar putea ajunge la aproximativ 6,8-7 miliarde de euro, tinand cont de estimarile de crestere ale jucatorilor din piata.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO