Analiză

Doar zece orase cu peste 50.000 de locuitori au ramas fara malluri anuntate

31.03.2008, 19:23 48

Lista cu cele zece orase cuprinde localitati din toate zonele tarii: Moldova (Roman, Barlad si Onesti), Ardeal (Sfantu Gheorghe, Zalau si Medias), Banat (Resita), Muntenia (Slobozia si Calarasi) sau Dobrogea (Tulcea).
Aceste orase fac parte dintr-un total de 45 de localitati cu peste 50.000 de locuitori, populatie consi-derata minim necesara pentru dezvoltarea unui centru comercial de dimensiuni medii.
"Daca dezvoltatorii constata, in urma unor studii de piata si de fezabilitate ca exista sanse ca un proiect sa functioneze intr-unul dintre aceste orase, atunci cu siguranta acestia nu vor pierde ocazia", apreciaza Luiza Moraru, head of retail department in cadrul firmei de consultanta imobiliara CB Richard Ellis Eurisko (CBRE Eurisko).
Intr-o serie de alte orase de aceleasi dimensiuni, precum Bistrita sau Targoviste, dezvoltatorii au inceput deja proiecte de malluri mizand pe faptul ca vor fi primii jucatori din aceste piete si pe o putere de cumparare relativ buna din partea locuitorilor acestor orase.
Dupa numarul de locuitori, puterea de cumparare a locuitorilor este urmatorul criteriu de selectie a oraselor pentru viitoare centre comerciale, luand in calcul totodata dezvoltarile existente in acel oras si capacitatea de absorbtie a spatiilor comerciale.
Pe de alta parte, majoritatea retailerilor decid sa intre intr-o piata noua doar in momentul in care au la dispozitie spatii comerciale situate in mai multe locatii pentru a putea crea o retea locala inca din primii ani de activitate, astfel ca businessul din tara respectiva sa fie semnificativ.
"Cel mai probabil, retailerii cu o putere de dezvoltare ridicata si care au in plan deschiderea mai multor unitati in toata tara, gen Takko, Sprider Stores, Deichmann, Intersport, Tina R sau House of Art, ar putea ajunge sa deschida magazine si in cadrul eventualelor centre comerciale din aceste orase", apreciaza Moraru.
Potrivit datelor detinute de consultantii CBRE Eurisko, in doua dintre aceste orase - Calarasi si Tulcea - dezvoltatorii si-au anuntat intentia pentru realizarea unor proiecte comerciale, atat sub forma unor parcuri de retail, cat si sub forma unor malluri mai mici.
In prezent, la nivel national sunt finalizate ceva mai mult de 20 de malluri, dintre care cate patru se afla in Bucuresti si Brasov, trei in Iasi, cate doua in Cluj, Constanta si Targu-Mures, astfel ca doar o mica parte din orasele mari ale tarii sunt acoperite de centre comerciale operationale.
O serie de companii, precum fondul de investitii Immoeast, si-au anuntat deja intentiile pentru realizarea unor centre comerciale de dimensiuni ceva mai mici, targetand acest gen de orase.
Totodata, israelienii de la Globe Trade Center (GTC), alaturi de Aura Investments, au in target realizarea unei retele de 20 de centre comerciale Galleria care vor cuprinde si orase de dimensiuni medii, printre primele locatii anuntate fiind si Bistrita, Piatra-Neamt sau Buzau.
"Criteriile esentiale in alegerea unui oras sunt puterea de cumparare a locuitorilor, dezvoltarea economica si industriala a orasului, competitia existenta sau anuntata", precizeaza Moraru.
In ceea ce priveste dezvoltarea indus-triala, in contextul investitiei Ford si a altor producatori de subansambluri auto, in Craiova am putea asista in urmatorii ani la o noua concentrare de proiecte comerciale, in conditiile in care cele mai importante proiecte anuntate in capitala Olteniei sunt cele dezvoltate de portughezii de la Sonae Sierra si austriecii de la Immoeast, care vor fi prezenti si in Craiova prin intermediul unui parteneriat.
"In general, dezvoltatorii internationali aleg sa deschida primele centre comerciale in orasele cu o populatie de peste 250.000 de locuitori, iar in faza a doua de dezvoltare se indreapta spre orase cu o populatie mai mica", mai spune Moraru. Cele mai multe centre comerciale operationale in orase de mici dimensiuni sunt detinute de reteaua Winmarkt, care este formata in special din centre comerciale reconditionate pe vechile structuri ale magazinelor universale. Cele 18 unitati Winmarkt se afla in orase precum Ploiesti, Galati sau Cluj-Napoca, dar si in oras precum Turda, Sinaia sau Slatina.
La nivel national, pentru urmatorii ani este estimata livrarea a peste 100 de centre comerciale, o serie de dezvoltatori anuntand proiecte pentru retele intregi formate din cinci-zece unitati in diferite orase din tara.
Printre acestia se numara belgienii de la BelRom (10 parcuri de retail), israelienii de la GTC (20 de malluri de dimensiuni mici si medii) si Plaza Centers (sapte proiecte de malluri), irlandezii de la Mivan (un mall in Bucuresti si zece in tara) sau austriecii de la Real 4 You, in parteneriat cu compania locala Oasis.

Cititi mai multe detalii in revita Business Construct, care a aparut pe piata joi, 27 martie

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO