Analiză

FMCG: Putini au rezistat in lupta cu ratele

22.12.2003, 00:00 12



Ispita ratelor la electronice si electrocasnice i-a determinat pe reprezentantii industriei bunurilor de larg consum sa fie pesimisti in legatura cu ce avea sa fie in 2003. Ce-i drept, consumul la cafea si la produsele de ingrijire si curatenie au scazut, dupa cum afirma reprezentantii companiilor din industrie. In privinta cafelei, pe langa faptul ca s-a plans in repetate randuri de taxe si accize mari, industria cafelei a avut insa si anul care se incheie un dusman pe care au incercat sa-l combata inclusiv cu un spot de televiziune: cafeaua vrac. In aceste conditii, unii industriasi, cum a fost cazul Kraft Foods, au incercat sa se repozitioneze, iar altii, cum a fost cazul liderului de piata Elite Romania, au anuntat ca problemele cu care se confrunta piata ii blocheaza bunele intentii de a transforma Romania in centru regional de productie.



Ruda cafelei, ciocolata, a stat mult mai bine, chiar daca si aici au avut loc repozitionari si abordari de segmente noi de piata. Aceasta piata a fost influentata categoric de cea mai importanta tranzactie a anului, fuziunea dintre Excelent si Kandia, care astfel au ajuns la 40% din piata. Fuziunea a dat castig de cauza mai ales producatorului timisorean Kandia, care s-a relansat in toamna, in forta, cu marca ce-i poarta numele, intr-o campanie de imagine extrem de agresiva. De fapt, imaginea pare sa fie un ingredient indispensabil ciocolatei, iar cei care au ineteles si beneficiat de pe urma ei au fost cei de la Supreme Imex, producatorii Primola, care au ajuns catre 10% din piata intr-un an de la lansare.



Desi vara nu a fost chiar atat de fierbinte pe cat sperau producatorii de sucuri naturale si ape minerale, acestia au anuntat cresteri pe toata linia. Piata estimata anul trecut la un miliard de litri a crescut cu aproape 9%, spun reprezentantii industriei. Cele mai importante cresteri le-a avut segmentul bauturilor necarbonatate- 18%, urmata de apa minerala- 9%. Cele mai mici cresteri le-a inregistrat segmentul bauturilor carbonatate, respectiv numai 2%. Cresterea segmentului bauturilor necarbonatate poate fi explicata si prin intensificarea activitatilor de marketing ale jucatorilor internationali, care au venit cu o varietate foarte mare de produse.



Pe piata uleiurilor alimentare, semnificativa a fost consolidarea operatiunilor grupului american Bunge, prin preluarea a inca doua fabrici romanesti, Muntenia si InterOil, care alaturi de cea existenta, Unirea Iasi au dus-o la aproximativ 35% din piata.



Pe piata mezeurilor s-a putut observa, ca si la ciocolata, o orentare tot mai mare catre imagine, lucru pe care insa doar cativa jucatori si l-au putut permite si incercari de intrare pe segmente premium cum au fost alimentele fara E-uri ale Cris-Tim si Angst.



In cazul vinurilor, 2003 a fost anul in care producatorii s-au concentrat pe investitii in tehnologie, urmand ca de la anul sa inceapa operatiunile de replantare a suprafetelor de vita de vie. De asemenea, a fost anul in care au inceput sa dea tarcoale pietei romanesti producatorii straini, dar drumul pana la a produce in Romania este insa departe.



Cat priveste tutunul, anul acesta a fost anul in care producatorii au ajuns la o intelegere cu Ministerele de Finante si cel al Integrarii privind necesitatea eliminarii contributiilor la fondurile speciale extrabugetare si a costului timbrelor, diminuand substantial povara fiscala artificiala si creand premisele pentru sustinerea primei cresteri de acciza, potrivit calendarului negociat cu UE, spun producatorii din domeniu. De asemenea, APAPS a scos la vanzare pachetul de 56,4% pe care le detine la Societatea Nationala Tutunul Romanesc (SNTR). Dat fiind faptul ca una din conditiile de participare la privatizare este obtinerea unei cifre de afaceri de un miliard de dolari in 2002, investitorii nu vor putea fi decat internationali.





@ Elite Romania a anuntat ca este dispusa sa investeasca intr-o fabrica locala care sa deserveasca intreaga Europa de Est, dar cu conditia ca taxele si accizele la cafeaua ambalata sa scada.



@ Grupul italian Saeco International a invesetit sapte milioane de euro intr-o fabrica de aparate de cafea pentru uz casnic



@ Inbod a investit un milion de dolari pentru extinderea capacitatii



@ Excelent a fuzionat cu Kandia, ajungand astfel la aproape 40% din piata. Excelent a investit 17,5 milioane de dolari in lansarea si productia marcii Kandia



@ A inceput productia de Lipton Ice Tea in Romania, in urma unui joint venture dintre Quadrant Amroq Beverages (QAB), imbuteliatorul Pepsi in Romania, si Unilever South Central Europe



@ QAB a demarat o investitie de sapte milioane de dolari in doua linii de imbuteliere la Covasna



@ Angst a anuntat o investitie de cateva milioane de dolari intr-un complex de tip mall in zona de Nord a Capitalei



@ Dupa reintoarcerea fondatorului Mihai Lungu la conducerea companiei, Gourmet s-a relansat, anuntand totodata o investitie de 5,7 milioane de euro in extinderea productiei



@ Cris- Tim a anuntat ca din primavara lui 2004 va intra pe pietei lactatelor, in urma unei investitii de cateva milioane de dolari la Boldesti- Scaieni



@ Jean Valvis, fondatorul grupului LaDorna si-a rascumparat cele 20% din actiunile detinute in cadrul grupului de catre Société Générale Romania Fund (SGRF), tranzactie evaluata la cateva milioane de dolari. Totodata, Valvis a anuntat ca dupa ape minerale si lactate se va concentra pe sectorul informatic, prin dezvoltarea unor solutii de planificarea resurselor companiilor (enterprise resource planning- ERP)



@ Olandezii de la Campina au inceput sa produca in Romania, la Sfantu Gheorghe, in urma unei investitii comune de 1,5 milioane de euro cu Covalact



@ Gigantul american Bunge Ltd. a achizitionat in aceasta vara, in foarte scurt timp, doua fabrici, Muntenia Bucuresti si InterOil din Oradea, tranzactii estimate la aproximativ 5,4 milioane de dolari. Bunge a anuntat o investitie de 10 milioane de dolari in urmatorii cinci ani, menita sa duca expansiunea operatiunilor locale ale companiei la 100 de milioane de dolari



@ Pentru berari, anul acesta a fost al revenirii sperantei. Dupa scaderea substantiala din 2001 si stagnarea din 2002, numai o crestere de 10% putea sa repare situatia.



In acest an, volumul pietei ar putea depasi maximul istoric de circa 12 milioane de hectolitri din 2000, in urma unei cresteri de 10%.



Cresterea consumului a intervenit datorita unui sezon de vara favorabil, lansarii de marci noi pe piata, ascensiunii segmentelor de bere scumpa si ieftina (in special la PET) dar si scaderii usoare din 2001 si 2002.



In afara de cresterea volumului, pe piata a avut loc si o spectaculoasa schimbare a ierarhiei: Interbrew Romania - filiala grupului belgian cu acelasi nume, si-a recastigat pozitia de al doilea competitor, depasind SAB Miller, in urma unei cresteri de 36%.



Brau Union continua sa ramana liderul detasat al pietei, in ciuda scaderii usoare a cotei de la 33,8% la 33,2%, iar Tuborg Romania isi mentine ritmul ridicat de crestere din ultimii ani, ajungand de la o cota de 6% in 2002 la una de 6,8%.



Anul acesta a fost pusa in functiune o noua fabrica de bere, apartinand grupului European Drinks, detinut de fratii Micula. Desi fabrica, cu o capacitate de productie de 1 milion de hectolitri, a inceput sa produca in 2003, efectele deschiderii sale asupra structurii pietei se vor resimti abia anul viitor.



Valoarea pietei este de 550 - 600 milioane dolari, iar consumul per capita - 54 litri. Pentru urmatorii ani, jucatorii se asteapta la o crestere a consumului per capita la 65 de litri. claudia.covaci@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO