Analiză

Grecia, Turcia si Spania - cele trei destinatii care aduc marile afaceri pentru agentiile de turism

14.04.2008, 19:52 101

Timpul scurt necesar pentru a ajunge la destinatie, serviciile de calitate, precum si pretul scazut al acestora in comparatie cu oferta de turism interna ii va determina anul acesta pe aproximativ 1,5 milioane de romani sa aleaga Grecia, Turcia sau Spania pentru petrecerea vacantelor.
"Anul acesta, cred ca aproximativ 32% din afacerile estimate vor veni din vacantele vandute pe aceste trei destinatii. Fata de anul trecut, cred ca cererea va fi cu aproximativ 30%-40% mai mare mai ales datorita raportului foarte bun calitate pret pentru excursiile vandute in Grecia, Turcia si Spania", spune Cristina Irimia, directorul de marketing al agentiei de turism J'Info Tours. Compania a ajuns anul trecut la afaceri de 29 de milioane de euro si estimeaza pentru anul acesta un ritm de crestere de 25%. Tinand cont de aceste estimari, incasarile J'Info Tours din comercializarea pachetelor de vacanta cu destinatiile Grecia, Turcia, Spania se vor ridica anul acesta la aproximativ 12 milioane de euro.
"Am investit 4,5 mil. euro in garantii pe aceste produse charter, zboruri si camere garantate pentru vara astfel incat turistii sa poata beneficia de cele mai bune hoteluri", spune reprezentanta agentiei de turism J'Info Tours.
De exemplu, cei care aleg ca destinatie Spania prefera sa mearga in Tenerife, Mallorca, Costa Brava sau Barcelona, cei care aleg Grecia se duc cu precadere in insule precum Creta, Rhodos sau Corfu, in timp ce marea majoritate a turistilor care aleg ca destinatie de vacanta Turcia se duc in Antalya.
"Sunt destinatii clasice pe piata romaneasca, foarte cunoscute de turisti. Antalya ofera cel mai bun sistem all inclusive din Europa, zborul este scurt, hoteluri de cinci stele, servicii de calitate, intr-un cuvant destinatia ideala pentru familii si pentru cei ce doresc o vacanta de relaxare. Grecia, in special cele doua insule Creta si Rhodos, sunt foarte pitoresti, obiectivele culturale si istorice din zona aducand un plus de atractie vacantelor in aceste zone. Spania are o atractie principala care cucereste orice turist: orasul Barcelona", spune Elena Anghel, director coordonator in cadrul agentiei de turism Paralela 45. Agentia a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 40 de milioane de euro, in crestere cu 30% comparativ cu rezultatul inregistrat in 2006, si estimeaza pentru anul acesta afaceri de 45 de milioane de euro. Paralela 45 este a doua agentie de pe piata locala in functie de nivelul cifrei de afaceri, pe primul loc pe piata fiind agentia Happy Tour.
"Estimam o crestere de 20% (a pachetelor de vacante - n.r.) datorata in primul rand cresterii cererii turistice generale pentru aceste destinatii. In al doilea rand, aceasta estimare se bazeaza si pe contractarea unor aeronave de capacitate mai mare", explica reprezentanta agentiei de turism Paralela 45.
In afara de cele trei destinatii, confirmate ca avand cel mai mare potential de crestere si de catre Asociatia Nationala a Agentiilor de Turism din Romania (ANAT), unele agentii incep sa mizeze si pe destinatii precum Portugalia.
"Aceste destinatii sunt preferate din mai multe motive, unul ar fi apropierea de tara, timpul de calatorie cu avionul fiind de aproximativ o ora, o ora si jumatate, serviciile bune, posibilitatile variate de petrecere a timpului after-sun, Mediterana si nu in ultimul rand tariful accesibil", spune Claudia Stan, marketing manager in cadrul Aerotravel Lufthansa City Center. Stan spune ca in cazul agentiei pe care o reprezinta, alaturi de Grecia si Turcia, cea de-a treia vedeta a acestui sezon este Portugalia. Potrivit reprezentantei Aerotravel, aproximativ jumatate din incasarile de pe segmentul de leisure vor veni exclusiv din aceste trei destinatii. Compania estimeaza pentru anul acesta afaceri de aproximativ 37 de milioane de euro, din care aproximativ 20% vin de pe segmentul de leisure.
"Cresterea pe care o vom inregistra pe aceste trei destinatii va fi cel mai probabil peste 30% insa ceea ce ne-am propus este o crestere majora pe intreg segmentul leisure travel", explica Stan.
Reprezentanta agentiei Aerotravel spune ca de anul acesta compania va introduce noi produse destinate segmentului de leisure, printre care se numara croaziere pe Mediterana si in tarile baltice, circuite cu avionul in Israel, precum si promovarea unor destinatii precum Dubai.
Potrivit datelor ANAT, anul acesta peste 300.000 de romani vor pleca in Grecia pentru petrecerea vacantei de vara, in timp ce numarul celor care vor alege Bulgaria ca destinatie de vacanta va fi in stagnare in jurul nivelului de 250.000 de persoane. Numarul celor care vor pleca in Turcia va ajunge anul acesta la aproximativ 100.000 de turisti romani, in timp ce Spania va atrage aproximativ 35.000 de romani, nivel similar cu numarul de turisti care vor alege Tunisia ca destinatie de vacanta.
O alta destinatie preferata de romani este Austria, in special pe perioada iernii. Cresterea puterii de cumparare a romanilor a determinat o schimbare majora la nivelul obiceiurilor de consum, astfel incat, daca in urma cu cativa ani o familie obisnuita isi permitea o singura vacanta in strainatate intr-un an, in prezent majoritatea isi permit sa faca doua concedii in strainatate. Cresterea cererii a fost sustinuta si de diversificarea portofoliilor de produse ale agentiilor de turism astfel incat romanii pot alege pachete turistice al caror pret de pornire este de aproximativ 70 de euro pana la croaziere de 27.000 de mii de euro sau destinatii exotice care scot sume de ordinul miilor de euro din buzunarele romanilor interesati sa incerce si vacante mai deosebite.
Desi in continuare cea mai mare parte a incasarilor vin din destinatii traditionale, romanii au inceput sa aprecieze excursii de genul safari in Kenya sau talasoterapie (folosirea in scopuri terapeutice a proprietatilor climatului marin, al apei de mare, a namolurilor marine, nisipurilor si algelor marine - n. red.) in insula Djerba (Tunisia).
Potrivit datelor furnizate de BNR, 2007 a fost al doilea an consecutiv in care banii pe care strainii i-au cheltuit pe vacante in Romania au fost mai putini decat cei pe care romanii au decis sa-i cheltuiasca pe sejururi in strainatate. Astfel, incasarile din turism au ajuns la un nivel de 1,068 miliarde de euro, in crestere cu 34 de milioane de euro comparativ cu 2006, in timp ce romanii au cheltuit pe vacante in strainatate 1,1 miliarde de euro, cu 66 de milioane de euro peste nivelul inregistrat in 2006. In aceste conditii, deficitul pe 2007 este de 33 de milioane de euro, in crestere semnificativa fata de cel obtinut in 2006 de un milion de euro. Acest lucru se explica pe de o parte prin faptul ca romanii calatoresc din ce in ce mai mult in strainatate, iar de pe alte parte studiile dovedesc ca acolo unde se duc, romanii cheltuiesc in medie de 10 ori mai mult decat un german. Autoritatile spun ca deocamdata Romania nu are o structura bine pusa la punct in ceea ce priveste infrastructura necesara atragerii acestor cheltuieli, de genul parcurilor de distractie sau a targurilor de cadouri. La acestea se adauga si lipsa unui brand de tara puternic. Cu toate acestea, oficialii din turism spun ca sunt sanse pentru indreptarea balantei, mai ales prin prisma beneficiilor care vin odata cu aderarea Romaniei la Uniunea Europeana.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO